انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: روایتی موسیقیایی از نوروز 1393 (نگاهی به ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
روایتی موسیقایی از نوروز 1393
 
 
از موزیک ویدیوهای تازه تا برگزاری کنسرت در سالن خالی ؛
نگاهی به ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون
 
 
«موسیقی 2002» - علیرضا بهمیاری : در ویژه برنامه های سال تحویل تلویزیون چه خبر بود؟ کدام خواننده های عرصه موسیقی در این ویژه برنامه ها قطعاتی را اجرا کردند؟ چه موزیک ویدیوهای تازه ای برای نخستین بار به روی آنتن رفت؟ کدام خواننده ها به اجرای کنسرت زنده تلویزیونی پرداختند؟
پیشنهاد می کنیم برای پی بردن به پاسخ پرسش های فوق ، گزارش زیر را مطالعه نمایید. مانند سالیان گذشته قطعا کامل ترین و در عین حال اختصاصی ترین گزارش های موسیقایی از ویژه برنامه های تحویل سال سیما را در موسیقی 2002 ملاحظه می فرمایید.
 
***
 
شبکه یک سیما ؛ ویژه برنامه " بهارستان "
 
«موسیقی 2002» : شبکه یک سیما امسال در ویژه برنامه خود با عنوان " بهارستان " توجه خاصی به موسیقی پاپ داشت و قطعات مختلفی را به روی آنتن فرستاد.
خاطر نشان می شود ، مجری اصلی ویژه برنامه این شبکه ، پدارم کریمی بود و همچنین بهروز صفاریان نیز به عنوان مشاورموسیقی با اشکان خطیبی که کارگردان هنری این ویژه برنامه  را بر عهده داشت ، همکاری کرده بود.
دکور خیلی معمولی این ویژه برنامه در حد شبکه یک سیما نبود. همچنین در خلال این ویژه برنامه ، ویژه برنامه دیگری با عنوان " هفت سین " نیز پخش گردید.
 
برگزاری کنسرت زنده در سالن خالی با صدای چند خواننده مطرح
 
«موسیقی 2002»: چند تن از خواننده های نام آشنای کشور از سالن اریکه ایرانیان تهران کنسرت هایی را در سالن خالی و به صورت زنده اجرا نمودند.
در این راستا ، محمد اصفهانی قطعات " باور نکن " ، " نون و دلقک " ، " ملا ممد جان " ، " یه تیکه زمین " ، " ماه نو " و " دیده بگشا " را با همراهی گروه نوازندگان اجرا نمود. این خواننده باسابقه در اجراهای خود نشان داد که از روزهای اوجش کاملا به دور است.
فریدون آسرایی دیگر خواننده ای بود که در کنسرت خود قطعاتی همچون " سلام " ، " گل نازم " و " گل هیاهو " را اجرا نمود.
رضا یزدانی نیز در این کنسرت به اجرای سه اثر خود پرداخت. وی قطعات " حس تاریخ " ، " حرفهای بی مخاطب" و برای نخستین بار " ارث اجدادی " را با همراهی گروه نوازندگان اجرا نمود. در مجموع اجرای این خواننده در سطح قابل قبولی بود.
همچنین مهدی یغمایی هم چند اثر خود را به صورت زنده اجرا کرد.
گروه آوازی تهران دیگر گروه موسیقی بود که چند اثر خود را به صورت همخوانی و بدون استفاده از ساز اجرا نمودند.
یکی دیگر از خواننده های این کنسرت زنده و ویژه ، امید حاجیلی بود که وی هم چند قطعه شاد خود را اجرا نمود که حضور وی با توجه به ساختار و محتوای آثارش در شبکه یک سیما جالب توجه بود.
گفتنی است ، نوازندگانی که در این کنسرت به اجرای سازهای مختلف پرداختند، عبارت بودند از : سرپرست ، تنظیم کننده و نوازنده پیانو : رضا تاج بخش ، آرش سعیدی ، ایلیا و یاشار خسروی ، موسوی ، رمضان ، خراسانی و علیرضا میرآقا.
اما ایرادی که می توان به پخش تلویزیونی این کنسرت وارد کرد این است که صحنه اجرای خوانندگان کاملا تاریک بود و فقط چهره خواننده مشخص بود ؛ هیچ کدام از نوازندگان قابل تماشا نبودند و کارگردان تلویزیونی هم یا تصویر کلوزآپی از خواننده را نشان می داد یا تصویری لانگ شات که از دور صحنه را که تاریک بود نمایش می داد.
وقتی قرار است که حتی چهره نوازندگان نمایش داده نشود دیگر اجرای کنسرت چندان لزومی ندارد و همان اجرای پلی بک ها کفایت می کند و یا با همراهی یک ساز ، خواننده ها می توانند در استدیوی برنامه به اجرا بپردازند. وقتی قرار بر برگزاری کنسرت باشد حداقل می توان بدون نمایش سازها ، چهره نوازنده ها را نشان داد تا تماشاگر تلویزیونی متوجه شود که در حال دیدن یک کنسرت واقعی است.
در واقع برگزاری کنسرت زنده تلویزیونی از ایده خوبی برخوردار است ولی شیوه برگزاری و نمایش آن چندان جالب توجه نبود.
 
پخش موزیک ویدیوهای تازه و اختصاصی
 
«موسیقی 2002» : یکی از ابتکارات شبکه یک سیما ، تولید چند موزیک ویدیویی جدید و اختصاصی بود.
از جمله این آثار می توان به " خواب سیاه " با صدای حمید حامی ، " مسافر " به خوانندگی فریدون آسرایی و " شبم سیاه ، روزم سیاه " با اجرای روزبه نعمت اللهی اشاره نمود.
گفتنی است ، این موزیک ویدیوها از ساختار قابل قبولی برخوردار بودند و نگاه حرفه ای تری به این مقوله صورت گرفته بود.
 
***
 
شبکه دو سیما ؛ ویژه برنامه " نو در دو "
 
«موسیقی 2002»: " نو در دو " عنوان ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو سیما بود که با اجرای زوج هنری ، فرزاد حسنی و آزاده نامداری پخش گردید.
 
پخش موزیک ویدیوهای جدید و اختصاصی
 
«موسیقی 2002»: در ویژه برنامه شبکه دو سیما ، چند موزیک ویدیوی تازه و اختصاصی تهیه و تولید شده بود.
قطعات " خلیج فارس " با اجرای روزبه نعمت اللهی ، " خلیج فارس " با صدای رضا یزدانی که هردو قطعه بر روی ناو جماران ساخته شده بودند ؛ اثر " دوست دارم " با صدای فریدون آسرایی و قطعه " انتظار " به خوانندگی سهراب پاکزاد از جمله موزیک ویدیوهای شبکه دو سیما بودند.
لازم به ذکر است، این موزیک ویدئوها نسبت به آثار شبکه یک درسطح پایین تری قرارمی گرفتند.
 
حضور خواننده ها در استدیوی ویژه برنامه زنده
 
«موسیقی 2002»: چند تن از خواننده های پاپ در استدیوی پخش زنده ویژه برنامه شبکه دو سیما حاضر شدند.
رضا یزدانی ، روزبه نعمت اللهی ، شهرام شکوهی ، میلاد ترابی ، حمید عسگری ، مرتضی پاشایی و سهراب پاکزاد از جمله خوانندگان حاضر در این برنامه بودند که برخی مانند پاشایی و پاکزاد قطعاتی را نیز به صورت پلی بک اجرا نمودند. در ضمن شکوهی و نعمت اللهی هم اندکی به زنده خوانی پرداختند.
همچنین زانیار خسروی با شلواری قرمز و در حالیکه موهای اطراف سرش را تراشیده بود(!) نیز در این ویژه برنامه حاضر شد و قطعا اگر این برنامه از ساختمان جام جم پخش می شد وی هرگز با این وضعیت نمی توانست وارد این سازمان شود. متاسفانه هنوز برخی از خواننده ها از آگاهی لازم جهت نحوه پوشش و آداب آن در یک برنامه تلویزیونی برخوردار نیستند و با همان پوششی که تا سوپر مارکت محله شان می روند دریک برنامه تلویزیونی با مخاطب میلیونی هم حاضر می شوند(!!) که قطعا وظیفه ناظر پخش است از حضور این افراد جلوی دوربین خودداری نماید.
در ضمن شهرام شکوهی قطعه ای را به صورت اختصاصی با موسیقی میلاد ترابی و ترانه سرایی فرزاد حسنی برای این برنامه اجرا کرده بود که بنا به گفته وی در این برنامه ، این اثر زمان تولیدش فقط دو ساعت طول کشیده بود!
در پایان باید عنوان کرد ، دکور نه چندان جالب این برنامه و همچنین تکه پرانی های فرزاد حسنی به همسرش از جمله نقاط ضعف این برنامه بود.
 
***
شبکه سه سیما ؛ ویژه برنامه " سه ستاره "
 
«موسیقی 2002» : شبکه سه سیما امسال به مناسبت 20 سالگی این شبکه ، برترین های خود را در مرحله نخست به انتخاب چهره های نام آشنا و درمرحله دوم به انتخاب مردم به نظرسنجی گذاشت و اساس این برنامه برهمین مبنا استوار بود.
احسان خواجه امیری ، علی لهراسبی و مهدی یراحی به عنوان سه خواننده برتر در بخش اجرای تیتراژهای این شبکه ، در مدت زمان کوتاهی در این برنامه حاضر شدند.
همچنین تیتراژ این ویژه برنامه شامل موزیک ویدیویی با صدای سعید شهروز ، پیام عزیزی ، رضا صادقی ، محمد علی زاده ، مهدی یراحی ، مرتضی پاشایی و قنبر راستگو تهیه و تولید شده بود که با زبان ها و گویش های محلی اجرا شده بود. البته در موزیک ویدیو محمد علی زاده به علت بیماری و قنبر راستگو به دلیل سکونت در بندرعباس حضور نداشتند.
گفتنی است ، این موزیک ویدیو از ساختاری ساده برخوردار بود و می شد با اندکی خلاقیت اثر بهتر و جدی تری تولید نمود.
گفتنی است ، این قطعه بر مبنای قطعه مشهور " فصل بهار " که اثری محلی ساخته حسن کریمی است و ناصرعبداللهی بهترین اجرای آن را داشته ، بازخوانی شده است.
 
حضور چند خواننده در کافه سه
 
«موسیقی 2002»: امسال مانند دو سال پیش ، احسان علی خانی در ویژه برنامه نوروزی اش چند خواننده را در محیطی کافه مانند قرار داده بود و کلیپ هایی با حضورآنها تهیه شده بود.
از جمله این آثار می توان به قطعات " وفا " با اجرای محمد اصفهانی ، " سال های مشروطه " با صدای سالارعقیلی ، " نرو " به خوانندگی رضا صادقی ، " برف " با اجرای بابک جهان بخش ، " ماه عسل " با صدای فرزاد فرزین و " سازش " با اجرای مهدی یراحی اشاره نمود.
 
***


شبکه چهار سیما ؛ ویژه برنامه " عطر و گل و ترانه "
 
«موسیقی 2002»: ویژه برنامه شبکه چهار سیما با عنوان " عطر و گل و ترانه " امسال در محیط باز کاخ گلستان و با اجرای پژمان بازغی و کامبیز دیرباز که با کلاهی بر سر (!!) جلوی دوربین و در مقام مجری حاضر شده بود ، پخش گرید.
از جمله خواننده هایی که در این ویژه برنامه حاضر شده و برخی قطعات خود را به صورت پلی بک اجرا نمودند ، می توان به بهرام پاییز ، جمشید عزیزخانی ، مانی رهنما و اطاعتی (خواننده آذری) اشاره نمود.
 
***
شبکه جهانی جام جم ؛ ویژه برنامه " نوبهار"
 
«موسیقی 2002» : " نوبهار " عنوان ویژه برنامه تحویل سال شبکه های سه گانه جهانی جام جم بود که توسط مسعود روشن پژوه و حسین رفیعی اجرا شد. این ویژه برنامه نسبت به سایر شبکه ها از شاد ترین فضا برخوردار بود ولی دکور ضعیف آن کاملا توی ذوق می زد.
خوانندگانی که در این ویژه برنامه به اجرای برنامه پرداختند ، عبارت بودند از : علیرضا افتخاری ، مجید اخشابی ، عبدالرسول کارگشا ، شهاب بخارایی و مسعود مرادی.
همچنین برخی گروه های موسیقی محلی نیز در این ویژه برنامه به صورت زنده به اجرای موسیقی پرداختند.
 
***
شبکه قرآن و معارف سیما ؛ ویژه برنامه " هفت سلام "
 
«موسیقی 2002»: در ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما با عنوان " هفت سلام "، حامد زمانی به عنوان میهمان عرصه موسیقی حضور داشت. وی در حدود 45 دقیقه میهمان این ویژه برنامه بود و ابتدا به قرائت قرآن پرداخت و سپس در گفت و گو با مجری برنامه از سابقه خود در عرصه قرائت قرآن و موسیقی پرداخت. همچنین وی قطعه حضرت مهتاب در وصف فاطمه زهرا (س) را به صورت پلی بک اجرا نمود.
به نظر می رسد برای نخستین بار است که قطعه موسیقی پاپ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شده است.
 
***
شبکه آموزش ؛ ویژه برنامه " رادیو هفت "
 
«موسیقی 2002 »: برنامه رادیو هفت ویژه برنامه تحویل سال شبکه آموزش نبود ولی از ساعت 22 تا یک بامداد و ساعتی پس از تحویل سال به روی آنتن رفت.
خوانندگانی که در استدیوی رادیو هفت به صورت تولیدی و البته پلی بک قطعاتی را اجرا نمودند ، به ترتیب عبارت بودند از : صد سال به این سال ها و یا علی ( افشین مقراضی ) ، گردش فروردین ( علی زند وکیلی ) ، بهار ( حسین میری ) ، کوچ عشق ( محمد حشمتی ) ، یاد بچگی ( بهرام و پیام حصیری ) ، جشن اول بهار ( حمید حامی ) ، جشن عید ( حسن همایون فال ، عباس بهادری و بیژن خاوری ) ، بهار ( امیر کهکشان و پوریا ساوجی ) ، خوش آمدی ( وحید تاج ) ، صبح فروردین ( مهدی یغمایی و علیرضا قرایی منش ) ، تو روبرومی ( مسعود امامی ) و قطعه ای با صدای محسن میرزازاده.
 
گفتنی است ، بر خلاف اکثر شبکه ها که ترانه های پخش شده هیچ گونه ربط منطقی به تحویل سال ، بهار و لحظات شاد آغاز سال نداشتند ، بیشتر قطعات پخش شده از رادیو هفت کاملا منطبق بر این موضوعات بود.
دکور درنظرگرفته شده برای اجرای خونندگان که طرح آسمان شب پرستاره بود بسیار جلوه نامناسبی برای ویژه برنامه تحویل سال داشت و بد سلیقگی طراح دکور در نوع خود کم نظیر بود. در واقع شاید این دکور مناسب شب یلدا بود ولی هرگز با لحظه های رنگارنگ سال تحویل سنخیتی نداشت و نمایش فضایی تاریک در لحظات شاد تحویل سال و آغاز سال نو تناقض عجیبی را ایجاد کرده بود. قطعا اجرای خوانندگان در این دکور موجب عدم جذب مخاطب لازم گردید و این برنامه امسال در میان ویژه برنامه های پرمخاطب سال تحویل طبق اعلام صدا وسیما جایی نداشت.
 
***
شبکه شما ؛ ویژه برنامه " هفت ترانه "
 
«موسیقی 2002»: ویژه برنامه " هفت ترانه " شبکه شما از صبح 29 فروردین تا اوایل بامداد یکم فروردین ماه با حدود نیمی از مراکز استان های ارتباط برقرار می کرد و موسیقی های محلی از آن استان ها پخش گردید. همچنین مخاطبان برترین های مراکز را انتخاب می کردند و در نهایت گروه های موسیقی محلی برتر معرفی شدند.
در ضمن علیرضا افتخاری در استدیوی مرکزی این شبکه قطعه " صیاد " را اجرا نمود. همچنین علی اصحابی نیز در استان زادگاهش سمنان دو قطعه ایران و امام رضا (ع) را اجرا کرد.
 
***
سایر شبکه ها :
 
«موسیقی 2002» : طبق روال معمول ، تمامی شبکه های استانی نیز ویژه برنامه هایی را برای لحظات سال تحویل برای هم استانی خود پخش نمودند و از وجود خواننده های محلی خود سود جستند.
از جمله خوانندگان نام آشنای پاپ که در این ویژه برنامه های استانی حاضر بودند می توان به این اسامی اشاره نمود : چنگیز حبیبان ( اصفهان ) ، فریدون آسرایی ( خوزستان ) ، رحیم پوردرخش ( بوشهر ) ، علی اصحابی ( سمنان ) و ...
 
***
در حاشیه پخش برخی قطعات موسیقی در ویژه برنامه های سال تحویل سیما ؛
ترانه هایی محزون برای لحظات شاد !! / حضور برخی خواننده ها در چندین شبکه و عدم حضور خیلی ها درهیچ کدام از شبکه ها !
 
موسیقی 2002 :
1.یکی از موارد آزاردهنده در ویژه برنامه های تحویل سال ، پخش قطعات موسیقی با مضامین محزون و غم آلود است. امسال هم در اکثر ویژه برنامه ها این نقصان دیده می شد. به طورمثال موزیک ویدیوهای تولید شده شبکه یک سیما ، یکی خواب سیاه بود، دیگری شبم سیاه ، روزم سیاه که حتی پدرام کریمی مجری این برنامه هم بعد از پخش این نماهنگ اعتراض کرد که این چه کاری است که پخش شد ، لطفا یک قطعه مناسب تر پخش کنید.
و یا اجرای قطعاتی مانند سلام فریدون آسرایی که اگر چه این قطعه شاخص ترین اثر خواننده است ولی به هیچ وجه مناسب لحظات سال تحویل نیست ولی سه سال است که پیاپی پخش می شود.
همچنین موزیک ویدیوهای شبکه سه هم هیچ گونه ارتباطی با بهار و سال نو نداشت.
به هر روی ، تهیه کنندگان تلویزیون باید به این امر بدیهی توجه کنند که لحظات سال تحویل باید قطعات شاد و امیدبخش پخش شود نه آثاری با درون مایه غم و یاس و فراق. هر قطعه موسیقی باید در زمان مناسب خود پخش گردد. در واقع به جز رادیو هفت و تا حدودی شبکه جام جم سایر ویژه برنامه ها تا حدود زیادی به این نکته توجه نکردند و فضایی سنگین و محزون را برای مخاطبان در بخش موسیقی تدارک دیدند.
 
2.حضورهمزمان برخی خواننده ها در چند ویژه برنامه سال تحویل ، یکی دیگر از مواردی است که باید مورد تذکر قرار گیرد. به طور مثال علیرضا افتخاری، محمد اصفهانی ، رضا یزدانی ، مهدی یغمایی ، روزبه نعمت الهی و حامی در دو شبکه حضور داشتند.
همچنین فریدون آسرایی در سه شبکه تلویزیونی حضور یافت. این در حالی است که بسیاری از خواننده های مطرح و توانمند درهیچ رسانه ای حضور نداشتند.
با توجه به پرمخاطب بودن این ویژه برنامه ها باید شانس حضور تعدادی بیشتری از خواننده ها مشهورِ توانا فراهم گردد و حضور برخی ها به روابط دوستانه و پشت پرده خلاصه نشود.
در ضمن برای جذابیت بیشتر نباید برخی خوانندگان هر سال در این ویژه برنامه ها حاضر شوند و باید این شانس به سایر خواننده ها داده شود.
 
3.درمجموع ، ویژه برنامه های هیچ کدام از شبکه ها به صورت مطلق راضی کننده نبود. فقط ویژه برنامه سه ستاره شبکه سه نسبت به سایر شبکه ها در سطح مقبول تری تولید و پخش شد. انگار هر سال با تکراری در محتوا ، ساختار و حضور میهمانان در این ویژه برنامه های نوروزی مواجه هستیم که دیگر از کم ترین جذابیت برای مخاطبان برخوردار است.
 
4.به جز دکور برنامه سه ستاره شبکه سه ، سایر شبکه های از دکور تقریبا نامناسب و بعضا بسیار ضعیف برخوردار بودند که قطعا در میزان جذب مخاطب بسیار تعیین کننده خواهد بود. گفتنی است، بر اساس اعلام صدا و سیما ویژه برنامه سه ستاره بیشترین مخاطب را در بین ویژه برنامه های تحویل سال داشته است.
 
5.برخی خواننده های مشهور به هیچ وجه حتی در ویژه برنامه های تحویل سال سیما حاضر نمی شوند ولی بعضا در ضعیف ترین برنامه های شبکه های ماهواره ای شرکت می کنند و آن گاه با پررویی هر چه تمام تر خود را خواننده مردمی هم جا می زنند؛ بهتر است حضرات از این اداهای پوچ دست بردارند.
 
6.اصولا ویژه برنامه های تحویل سال در بخش موسیقی باید پذیرای موفق ترین خواننده های آن سال باشد و همچنین برخی از خواننده های مشهور و توانمند و البته پیشکسوت در آن حضور یابند.به هیچ وجه این ویژه برنامه ها نباید جولانگاهی برای خواننده های ضعیف و ناآشنا باشند.
 
7. حضور چند خواننده پیشکسوت در ویژه برنامه سال تحویل و ایام نوروز رادیو هفت از جمله نقاط قوت این برنامه به شمار می رود. البته اجرای تکراری برخی خواننده هایی که پیش از این در این برنامه اثری را خوانده بودند و ضبط دوباره همان قطعه ، نقطه ضعف این برنامه بود. حداقل یا باید این فرصت به سایر خواننده ها داده می شد و یا آن خواننده اثر دیگری را اجرا می کرد. قطعا تعداد خواننده های توانمندی که هرگز به برنامه رادیو هفت دعوت نشده اند این قدر زیاد هست که نیازی به چنین کارهایی نباشد. در ضمن با قحطی قطعه خوب موسیقایی هم که مواجه نیستیم.
 
***
در حاشیه حضور برخی خواننده ها در برنامه های نوروزی سیما :
 
موسیقی 2002 : امسال در ایام نوروز برخی خواننده ها در برنامه های نوروزی شبکه های مختلف سیما حضور یافتند.
 
1.حضور برخی خواننده های معتبر مانند نیما قاسم افشار ، امیر تاجیک ، نیما مسیحا و حمید حامی در برنامه " ساعت 25 " شبکه تهران از جمله موارد مثبت این برنامه بود. اگر چه عدم تسلط مجری این برنامه در حوزه موسیقی و پخش قطعاتی با صدای سایر خواننده ها در حالیکه میهمان برنامه خواننده ای دیگر است از نقاط ضعف این برنامه به شمار می رود.
گفتنی است، سری تازه این برنامه با سردبیری حمیدرضا ترکاشوند ، خواننده پاپ – سنتی که اجرای تعداد قابل توجهی تیتراژ تلویزیونی نیز در کارنامه موسیقایی وی دیده می شود ، به روی آنتن می رود و همین امر باعث شده تا شاهد حضور مهیمانان جدی تری از عرصه موسیقی در این برنامه باشیم.
 
2.حضور برخی خواننده های ضعیف در برنامه " ب مثل بهار " شبکه یک سیما و تولید موزیک ویدیوهای استدیویی دم دستی برای آنان هم کاملا توی ذوق می زد.
سپردن اجرای تیتراژ این برنامه و حضور زنده در استدیو به ندیم عمرانی ، خواننده ای که طی 7 – 8 سال اخیر حضوری مداوم در شبکه های ماهواره ای دارد و هم اکنون نیز کلیپ هایش با همکاری یکی از شرکت های لس آنجلسی از برخی شبکه های ماهواره ای در حال پخش است ، بسیار باعث تعجب و پرسش برانگیز است.
 
3.اخیرا حضور خواننده ای مساله دار به نام سعید مدرس در رادیوهفت هم بسیار تعجب برانگیز است. وی در برنامه های نوروزی رادیو هفت هم حضور داشت.