انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اولین تبلت نوکیا که هیچ‌وقت به بازار نیامد (موردی که پنهان بود وهیچ کس نمی دانست)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
هیچ‌کس خبری از اولین تبلت شرکت نوکیا ندارد. اولین تبلتی که در نوع خود از هر جهت عالی بود ولی در نهایت نتوانست به دست مشتریان برسد.
اولین تبلت نوکیا که هیچ‌وقت به بازار نیامد  (موردی که پنهان بود وهیچ کس نمی دانست) 1

نوکیا هفته گذشته به طور رسمی به مایکروسافت ملحق شد. اما هیچ‌کس اختراعات و تلاش‌های بی‌نظیر این اسطوره لوازم الکترونیکی را فراموش نمی‌کند. نوکیا از خود یادگارهای بسیاری به جا گذاشت که حتی ما از تعدادی از آن‌ها بی‌خبر هستیم؛ مانند اولین تبلتی که این شرکت حدود 9 سال پیش، قبل از ارائه آیپد و 6 سال قبل از آیفون طراحی کرد. این تبلت در سال 2001 ساخته و آماده فروش شد، اما چرا ما نتوانستیم آن را ببینیم؟
این تبلت با نام Nokia M510 در تعداد 1000 عدد تولید شد و دقیقا در لحظه آخر نوکیا از ارائه آن‌ها به بازار صرف‌نظر کرد.
اسکو یولیروسی یکی از اعضای تیم طراحی این تبلت بود و مسئولیت تست قابلیت‌های ارتباطی دستگاه به او سپرده شده بود. وی از روز آغازین پروژه با نوکیا همکاری کرد و در آگوست 2001 و همزمان با کنسل شدن پروژه این شرکت را ترک نمود.
نوکیا M510 یا Nokia Web Tablet از بهترین قطعات زمان خود بهره می‌برد. سیستم‌عامل این تبلت یک مدل اولیه از سیمبین به نام Epoc بود و قابلیت‌هایی چون ارسال و دریافت ایمیل، تقویم، Noticeboard و مرورگر اینترنت اپرا را به همراه داشت.

اولین تبلت نوکیا که هیچ‌وقت به بازار نیامد  (موردی که پنهان بود وهیچ کس نمی دانست) 1

صفحه نمایش LCD آن لمسی بود و همین‌طور از قلم‌های استایلوس نیز پشتیبانی می‌کرد و دارای اندازه 10 اینچ و رزولوشن 800 در 600 بود. باتری M510، قدرت روشن نگه‌داشتن تبلت تا 4 ساعت را داشت. این تبلت دارای وزنی معادل 1.8 کیلوگرم بود که با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی آن روزها، کاملاً قابل‌درک است.
قابلیت اتصال USB و PS/2 را دارا بود و همچنین می‌توانست با وای‌فای خود سرعتی بیش از 11Mbps را برای کاربر تأمین کند. M510 حتی دارای یک نگه‌دارنده جهت قرار گرفتن بر روی میز بود و با تمام این ویژگی‌ها می‌شد آن را جلوتر از زمان خود دانست. بازاریاب‌های نوکیا بعد از بررسی‌ها به این شرکت اعلام کردند که درخواستی از سوی خریداران برای این دستگاه‌ها وجود ندارد و به همین سادگی پروژه ساخت این تبلت فوق‌العاده لغو شد.
حدود 1000 دستگاه از این تبلت‌ها تولید شد که تقریباً همه آن‌ها از بین رفت. آقای یولیروسی معتقد است که حدود 130 عدد از M510 هنوز وجود دارد، چون هرکدام از اعضای تیم سازنده، یک عدد از این تلبت ها را نگه داشت. «اعتقاد قلبی داشتم که این دستگاه یک وسیله استثنایی است. چیزهایی در این دستگاه بود که دقیقاً سر جای خودش قرار داشت و قطعاً ما باید بیشتر در مورد این تبلت بشنویم.»
نوکیا سرانجام در سال 2005 اولین تبلت خود را با نام نوکیا 770 معرفی کرد. یولیروسی می‌گوید 770 ویژگی‌های بسیار بهتری نسبت به M510 داشت. «وقتی‌که 770 معرفی شد، احساس می‌کردم که تلاش‌هایمان به هدر نرفته است.»
هرچند M510 از هر جهت بسیار ضعیف‌تر از تبلت های امروزی است، اما نشان از نبوغ این شرکت در آن دوره زمانی دارد و حالا باید امیدوار باشیم که با الحاق این شرکت به مایکروسافت، آن نبوغ به درستی و در مسیر صحیح‌تری قرار گیرد تا باز هم شاهد نوآوری‌های جدید از تیم نوکیا باشیم.