انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: واجب بودن آزمایش «تحمل قند» در افراد مستعد بیماری‌ قلبی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
واجب بودن آزمایش «تحمل قند» در افراد مستعد بیماری‌ قلبی 1


دکتر سید علیرضا عبادی، استادیار گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پژوهشی برای تعیین ارتباط اختلال تحمل قند با سکته قلبی با اشاره به این که بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ در جوامع بشری است، از اختلال تحمل قند (Impaired Glucose Tolerance) به عنوان عامل خطر مستقل برای بروز سکته قلبی نام می‌برد.
 
این پژوهش به صورت مورد شاهدی بر روی 50 نفر از افرادی که بر اساس معیارهای بالینی و پاراکلینیک به انفارکتوس میوکارد مبتلا بودند، به عنوان مورد و 50 نفر به عنوان شاهد انجام شده است. هر دو گروه در بررسی سابقه، آزمایشات انجام شده و معاینات کلینیکی دیابت و فشارخون بالا، اختلالات چربی خون(دیس لیپیدمی) و مصرف سیگار نداشتند.
 
گروه مورد دو هفته پس از انفارکتوس میوکارد تحت آزمایش تست تحمل قند با 75 گرم گلوکز قرار گرفت. برای گروه شاهد نیز تست تحمل قند انجام شد. در گروه مورد 20 نفر- 42 درصد و در گروه شاهد 8 نفر-16 درصد به اختلال تحمل قند مبتلا بودند که مقایسه در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی‌داری را نشان داد. به علاوه فراوانی اختلال تحمل قند در هر دو جنس نیز در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود.
 
بر اساس نتایج به دست آمده تست GTT در مبتلایان به انفارکتوس میوکارد نسبت به گروه شاهد بیش از دو برابر، مثبت بوده به همین دلیل اختلال تحمل قند به عنوان یک عامل خطر سکته قلبی مطرح است و انجام تست تحمل قند در افراد مستعد به بیماری قلبی توصیه می‌شود.