انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: راهکارهای کاهش اضطراب و استرس امتحان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
راهکارهای کاهش اضطراب و استرس امتحان 1


اضطراب و استرس امتحان
اضطراب امتحان نوعي خود اشتغالي ذهني است كه خود كم انگاري و ترديد در مورد توانائيهاي فرد را به همراه دارد و اغلب باعث ارزيابي منفي و عدم تمركز حواس و واكنشهاي جسماني نامطلوب مي شود.
شبهاي امتحانات دانشجوئي فرا رسيده است و اضطراب آن روزها گريبان گير بيش از يك و نيم ميليون دانشجوي كشور است اگر از هر دانشجوئي كه پشت نيمكت هاي دانشگاه نشسته بپرسي پر هول و هراس ترين شبهاي زندگيت كدام شب بوده است به احتمال نود درصد شبهاي امتحان و كنكور يادش مي آيد دانشجو از استرس روزهاي امتحان گله مي كند اما اين استرس چگونه كاهش پيدا مي كند.

علائم اضطراب
عصبي بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگي، سرگيجه،‌ تكرر ادرار، افزايش ضربان قلب، بي حالي، تنگي نفس، تعريق، ‌لرزش،‌ بيخوابي، دلهره، ‌سردرد، بي اشتهائي ودلشوره مي باشد.

روشهاي پيشگيري از استرس و اضطراب
دانشجويان نبايد يادگيري تمام مفاهيم درسي را به شب امتحان موكول كنند بلكه بايد سعي كنند هر درسي در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه كنند تا درشبهاي امتحان با خيالي آسوده فقط به مرور درسها بپردازند از يادگيري دروس به صورت فشرده اجتناب كنند.


چند راهكار جهت بهبود اضطراب
هم صحبتي با شخص مورد اعتماد (مشاور ) روشهاي ايجاد تمركز ،استراحت در يك اتاق تاريك ، حمام گرفتن طولاني ، ورزشهاي تنفس عميق ، حساسيت زدايي و آرام سازي.

ايجاد آمادگي قبل از امتحانات
در ساعات معيني درس بخوانيد چند ساعت متوالي درس خواندن خسته كننده است و سبب كاهش يادگيري مي گرددبعد از پايان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقيقه استراحت كنيد.
سعي نمائيد اوقات خود را به زمان كار و زمان مطالعه تقسيم كرده و مطابق برنامه تنظيم شده پيش برويد.
سرعت مطالعه خود را كاهش داده و مطالب را چندين بار بخوانيد
سبك يادگيري خود را پيدا كنيد.
دعا و نيايش ، تمركز فكر ، ورزشهايي كه موجب تقويت روح مي شوند انواع ورزشهاي بدني پرداختن به فعاليتهاي هنري در ايجاد آرامش واعتماد موثر است.
خلاصه نويسي را تمرين كنيد خلاصه كردن مطالب بهترين روش يادگيري است با اين روش شما صرفاً متوجه نكات مهم درس مي شويد.
قبل از امتحان لازم است بدانيد كه از چه وسايلي و كتابهايي مجازيد در جلسه امتحان استفاده كنيد بنابراين آنها را از پيش آماده نمائيد.
شب قبل از امتحان استراحت كافي داشته باشيد و قبل از شروع امتحان در حوزه حضور داشته باشيد.

روشهاي كاهش استرس درهنگام حضور در آزمون
به محض دريافت برگه امتحاني دستور العمل ها و راهنماها را به دقت بخوانيد و كاملاً به آنها عمل كنيد.
پس از دريافت برگه امتحاني سئوالات را به طور اجمالي مرور كنيد با توجه به زمان و ارزش هر سوال براي هر يك از سئوالات زماني را اختصاص دهيد و پيش از آنكه به سئوالات پاسخ دهيد به مفهوم آن خوب توجه كنيد.
در جلسه امتحان اگر استرس داشتيد چشم ها را ببنديد و چندين بار نفس عميق بكشيد ابتدا قدري مكث و فكر كنيد تا از اين طريق به منظور استاد پي ببريد كه او براستي از شما چه مي خواهد.
هيچ گاه بروي برگه خم نشويد اين كار باعث فشار به روي قفسه سينه و خستگي مي گردد.
كوشش كنيد به تمامي پرسشها پاسخ دهيد هميشه يك پاسخ ضعيف و ناقص بهتر از هيچ است.
در تحويل برگه امتحاني عجله نكنيد و در پايان يكبار پاسخ ها و پرسشها را بخوانيد.
پس از هر آزمون ديگر به آن فكر نكنيد و سعي كنيد خودتان را براي امتحان بعدي آماده كنيد.

عدم موفقيت در يك آزمون به معناي شكست در همه امتحانات نيست و قبل از مقصر دانستن ديگران تلاش كنيد به نقاط ضعف خود پي برده و در جهت رفع مشكل اقدام كنيد.
فکر کنم دیگه استرس نداشته باشم