انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آشنایی با نحوه ادامه تحصیل در دانشگاه ام آی تی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دانشگاه ام آی تی یکی از بزرگترین مؤسسات آموزشی ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. این دانشگاه هر ساله رتبه اول در میان دانشگاه های مهندسی جهان را از آن خود می نماید.

آشنایی با نحوه ادامه تحصیل در دانشگاه ام آی تی 1

یو.اس.ویوور: مؤسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) یا دانشگاه MIT مؤسسه ای خصوصی است که در سال 1861 به دست «ویلیام بارتون» در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا افتتاح گردید. این دانشگاه یکی از بزرگ ترین مراکز علمی- تحقیقاتی آمریکا و جهان به شمار می‌رود. دانشگاه «ام ای تی» هر ساله به عنوان بهترین دانشگاه مهندسی جهان انتخاب می‌شود. علاوه بر این در سال ۲۰۱۲ بر اساس تحقیق انجام شده در مؤسسه QS این دانشگاه، رتبه اول را در میان سایر دانشگاه های جهان به دست آورده است.

پردیس دانشگاه ام آی تی 700 کیلومتر مربع مساحت دارد و در نزدیکی رود معروف «چارلز» درشهر کمبریج واقع شده است. محوطه دانشگاه به وسیله خیابان «ماساچوست» به دو قسمت تقسیم می‌شود و پل «هاروارد» به آن متصل است. دانشگاه ام آی تی از پنج دانشکده اصلی، یک کالج و ۳۲ زیر گروه آموزشی تشکیل شده است و دکتر «رافائل ریف» ریاست فعلی این دانشگاه را به عهده دارد. پنج دانشکده‌ اصلی این دانشگاه عبارتند از: دانشکده علوم، دانشکده فنی مهندسی، دانشکده طراحی و معماری، دانشکده مدیریت و دانشکده علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی. در ام ای تی دانشکده علوم پزشکی و حقوق وجود ندارد اما یک کالج به علوم و فنون پزشکی اختصاص یافته است. اساتید سرشناسی همچون «نوام چامسکی»،«موریس هله» و «رومن یاکوبسن» تا بحال در این دانشگاه تدریس کرده اند.

دانش آموختگان این دانشگاه تا به حال ۸۰ بار در رشته‌های مختلف علمی موفق به دریافت جایزه جهانی نوبل شده اند و تا کنون ۴۷ مدال ملی آمریکا به پژوهشگران این دانشگاه اختصاص یافته است.

مفاخر این دانشگاه در تأسیس و راه اندازی شرکت ‌های معروفی همچون «اینتل» «3Com»، «مک دانالد» «داگلاس» و «راک ول» نقش اساسی داشته ‌اند.

از چهره‌های معروف بین المللی تحصیل کرده در این دانشگاه می‌توان به «کوفی عنان» دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، «بنجامین نتانیاهو» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و «ریچارد استالمن» بنیانگذار پروژه «گنو» اشاره کرد.

دانشگاه ام آی تی هرساله حدود 4 هزار و 500 دانشجو را دوره کارشناسی ثبت نام می نماید. دانشجویان سال اول ملزم هستند که در خوابگاه های دانشگاه اقامت نمایند، اما آمارها نشان می دهد که حدود 70 درصد از دانشجویان، پس از اتمام اولین سال تحصیل نیز ترجیح می دهند به سکونت خود در خوابگاه ادامه دهند. در حال حاضر 90 درصد از دانشجویان ام آی تی در خوابگاه و تنها 10 درصد خارج از محوطه دانشگاه اقامت دارند. دانشگاه ام آی تی از یکی از بهترین خوابگاه های دانشجویی در ایالات متحده آمریکا برخوردار است. ساختمان خوابگاه به وسیله ی معمار سرشناس آمریکایی «استیون هول» طراحی شده است.

هزینه های پژوهشی دانشگاه ام آی تی بیش از 650 میلیون دلار در سال برآورد می شود که بخشی از آن به وسیله ی نهادهای دولتی همچون «وزارت بهداشت و خدمات انسانی» و «وزارت دفاع» آمریکا تأمین می شود. بیشتر پژوهش های انجام شده در دانشگاه ام آی تی به حوزه هایی همچون اقتصاد، روانشناسی، زیست شناسی، شیمی، علوم زمین، فیزیک و ریاضیات اختصاص دارد.

متقاضیان ورود به دانشگاه ام آی تی باید هر سال در تاریخ 1 ژانویه فرم های تقاضای خود را به دانشگاه ارسال نمایند. تکمیل و ارسال فرم تقاضا حدود 75 دلار هزینه دارد و تنها مرحله ای ابتدایی برای ورود به ام آی تی به حساب می آید. دانشگاه ام آی تی در گزینش دانشجویان خود بسیار سختگیرانه و دقیق عمل می نماید و نرخ پذیرش سالانه دانشجویان نسبت به فرم های ارسال شده، چیزی در حدود 9 تا 11 درصد است.

رتبه بندی اعطا شده از سوی دانشجویان دانشگاه ام آی تی به هیئت علمی این دانشگاه 8.1 از 10 نمره است. 66 درصد از کلاس های ام آی تی با جمعیتی کمتر از 20 دانشجو برگزار می شوند و پر طرفدارترین رشته های این دانشگاه، مهندسی، علوم کامپیوتری، فیزیک، علوم زیستی و ریاضیات هستند. آمار باقی ماندن دانشجویان پس از اتمام اولین سال تحصیل در این دانشگاه و به بیان دیگر آمار رضایتمندی دانشجویان ام آی تی 97.3 درصد است.

در حال حاضر 4503 دانشجوی سال اول در مقطع کارشناسی دانشگاه ام آی تی به تحصیل مشغولند که 54.7 درصد از آنها مرد و 45.3 درصد از آنها زن هستند.

تحصیل در دانشگاه ام آی تی، همانند سایر دانشگاه های تراز اول آمریکا، پر هزینه است اما حدود 57 درصد از دانشجویان تمام وقت، بنا بر نوع نیازشان می توانند از مقداری کمک هزینه تحصیلی بهره مند شوند. شهریه، هزینه اقامت در خوابگاه و هزینه غذا در مجموع برای هر دانشجو حدود 59 هزار دلار در سال برآورد می شود که 44 هزار دلار از آن به شهریه و 15 هزار دلار از آن به هزینه ی اقامت، غذا و سایر هزینه ها اختصاص دارد. میانگین کمک هزینه تحصیلی اختصاص یافته ازسوی ام آی تی به دانشجویان نیازمند نیز، در حدود 37 هزار دلار در سال است.

دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در ام آی تی، ملزم به گذراندن برخی دروس پیش نیاز بر اساس نوع دیپلم خود هستند. به طور معمول هر دانشجوی خارجی پیش از آغاز تحصیل در ام آی تی باید سابقه ی آشنایی با دروس زبان انگلیسی (حداقل 4 سال)، تاریخ و علوم اجتماعی (حداقل 2 سال)، ریاضیات (حداقل تا سطح دیفرانسیل، جبر وانتگرال)، زیست شناسی، شیمی و فیزیک را داشته باشد.