انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نخستین قطار با قابلیت دریافت نیروی برق وایرلسی تست شد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
قطارهای پرسرعت برقی برای رسیدن به بالاترین سرعت مجبور به گرفتن مقدار بسیار زیادی انرژی از شبکه هستند که معمولا از طریق سیم‌های برقی هوایی این اتفاق می‌افتد. اما قطار جدیدی که توسط کره‌ای‌ها ساخته شده، می‌تواند از مسیر ریلی خود برق دریافت کند.

این نمونه اولیه که با همکاری انستیتو پیشرفته علوم و فناوری و مرکز تحقیقات خطوط ریلی کره جنوبی ساخته شده، نخستین وسیله نقلیه ریلی است که به شکل بی‌سیم انرژی دریافت می‌کند.

نخستین قطار با قابلیت دریافت نیروی برق وایرلسی تست شد 1

شیوه کار این سیستم به این صورت است که یک برگرداننده نزدیک خط ریلی، الکتریسیته‌ای معادل 1 مگاوات را به سیم‌پیچ‌های (Coil) منتقل‌کننده برق که در میانه مسیر ریلی هستند می‌فرستد. این نیروی برق باعث تولید یک میدان مغناطیسی با فرکانس بالای 60 کیلوهرتز می‌شود. با پخش‌شدن میدان مغناطیسی یک ردیف از سیم‌پیچ‌های جمع‌آوری‌کننده انرژی در قطار این میدان مغناطیسی را جذب و فورا تبدیل به یک جریان برق 1.2 مگاواتی می‌کنند.

این جریان برق 1.2 مگاواتی توسط چهار سیم‌پیچ جمع‌آوری‌کننده 300 کیلوواتی که هر کدام در زیر واگن‌های قطار هستند، جذب می‌شود. چنین سیستمی همین حالا هم در کره و در اتوبوس‌های حمل مسافر استفاده می‌شود؛ سیستمی که نقل‌ و انتقال مسافران را بدون نیاز به ایستگاه شارژ فراهم می‌کند.

البته این طرح در حالت مقدماتی قرار دارد و در نخستین تست که دو روز پیش انجام شد، این قطار تنها توانست به حداکثر سرعت 4 کیلومتر بر ساعت برسد و مسیری 150 متری را بپیماید. اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، این قطار به‌زودی به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

محققین این پروژه معتقدند که این طرح می‌تواند با حذف شبکه‌های سیمی تا نیمی از هزینه‌ها را برای تولید خطوط ریلی برقی کاهش دهد.