انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بازیگری بزرگ با بازی‌های به یادماندنی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بازیگری بزرگ با بازی‌های به یادماندنی 1

جیمز استوارت بازیگری است که در پنجمین سال بازیگری خود نائل به دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول در فیلم «داستان فیلادلفیا» می شود و پنج بار نامزدی اسکار و یک اسکار افتخاری را نیز در کارنامه خود دارد.

جیمز استوارت؛ بازیگر مشهور سینمای کلاسیک که در میان تماشاگران سینمای جهان با وسترن هایش معروف تر است ۲۰ می ۱۹۰۸ در امریکا به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۵ در فیلم «مرد قاتل» نقش کوچکی را بازی کر د و از آن پس تا پایان عمر در سال ۱۹۹۷ توانست ۹۲ فیلم سینمایی و تلویزیونی را در کارنامه خود ثبت کند.

فیلم های خوب استوارت به حدی زیادند که توانایی بررسی همه آنها در این مجال نیست و وی با کارگردانان بزرگی چون جان فورد، آلفرد هیچکاک، فرانک کاپرا، آنتونی مان، بیلی وایدلر و آنتونی مان کارهای مختلفی داشته است. همچنین با ستاره های مشهوری چون هنری فوندا ، کلارک گیبل ، کری گرانت، اسپنسر تریسی ، جان وین، راک هودسون ، لیونل باریمور، ویلیام پاول، ادوارد جی. رابینسون ، لی ماروین ، ریچارد ویدمارک ، کاترین هپبورن ، جوآن کرافورد ، جین هارلو ، جون فونتین ، بت دیویس ، هدی لامار، مارلین دیتریش، گریس کلی ، مورین اوهارا، دونا رید و جینجر راجرز در فیلم های مختلفی همبازی بوده است.

در میان این کارها برخی از فیلم ها که نقطه عطفی در ژانرهای مختلف سینما محسوب می شوند وجود دارند که قدرت بازیگری این ستاره محبوب سینما را می رسانند.

بعد از ترکه مرد

ترکه مرد یا مرد لاغر یکی از داستان های معروف دشیل همت است که در اوایل دهه سی با حضور ویلیام پاول و جین هالو ساخته شد و به دلیل موفقیت زیاد ادامه های زیادی پیدا کرد که استوارت در سومین آنها با عنوان « بعد از ترکه مرد» در سال ۱۹۳۶ در کنار همین دو بازیگر بازی کرد. بازی در این فیلم اگر چه کوتاه بود برای وی پله ترقی بود.

داستان فیلادلفیا

فیلمی که اسکار را برای استوارت به ارمغان آورد. یک کمدی رومانتیک پر مخاطب در سال ۱۹۴۰.

زندگی شگفت انگیز

یک فیلم لطیف انسانی از فرانک کاپرا. تاثیر این فیلم در بین مخاطبان استوارت بسیار بیشتر از داستان فیلادلفیا بود.

طناب

یکی از متفاوت ترین فیلم های سینمای جهان که هیچکاک فیلمبرداری کرد. طناب یک پلان سکانس یک تکه است(غیر از پلان خارجی اول که به داخل کات می شود) که تمام ۸۰ دقیقه فیلم بدون کات می گذرد. در آن زمان نگاتیو بیش از ده دقیقه وجود نداشت و هیچکاک برای گرفتن فیلم کاتها را در سیاهی ها می زد تا فیلم یک تکه به نظر برسد. برای مثال در جایی که فیلم رو به اتمام بود دوربین را به پشت بازیگر فیلم می چسباند که تصویر در تاریکی فرو می رفت. سپس فیلم را عوض می کردند و به صورت مجدد از همان نقطه ده دقیقه بعد آغاز می شد.

داستان فیلم درباره دو دانشجوی تحت تاثیر نیچه است که دوست خود را کشته و درون صندوقی قرار می دهند که شام مهمانی روی ان سرو می شود.

هشتاد دقیقه تعلیق دیوانه کننده هیچکاک در سال ۱۳۴۸ نفس تماشاگران را بند اورد و تا کنون نیز از این تکنیک زیاد استفاده شده و خواهد شد.

وینچستر ۷۳

از وسترنهای مشهور آنتونی مان که استوارت در آن خوش درخشید. فیلم به نسبت امروز کمی طولانی است اما برای مخاطب آن روز سینما بسیار جذاب بود.

خم رودخانه 

فیلمی دیگر از مان در سال ۱۹۵۲ و از وسترن های مشهور تاریخ سینما

پنجره عقبی

یکی از داستان های خوب ویلیام آیریش نویسنده محبوب هیچکاک که توسط وی در سال ۱۹۵۴ کارگردانی شد و سوژه آن بعدها بسیار در فیلم های دیگر استفاده شد و آخرین آنها در یکی از قسمتهای فصل پنجم سریال «کسل» دیده شد.

استوارت نقش عکاسی خبری را دارد که پایش شکسته و چون نیم تواند در جایش آرام بگیرد با دوربین شروع به نگاه کردن به خانه های اطراف می کند و با یک جنایت احتمالی روبرو می شود.

مردی که زیاد می دانست

یک تریلر معمایی دیگر از هیچکاک در سال ۱۹۵۶

سرگیجه

بسیاری این فیلم هیچکاک را بهترین فیلم جیمز استوارت و کامل ترین آنها می دانند. وی در این فیلم به پختگی در بازیگری رسیده و متن عالی بوآلو نارسژاک با عنوان اصلی «در میان مردگان» آن قدر کامل به نظر می رسد که هیچکاک را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. البته نباید حضور موثر و انتخاب به جای وی را در نقش مادلن در فیلم از نظر دور نگه داشت که به تکامل فیلم کمک زیادی کرده است.

از آنجا که هیچکاک در سینمای خود جای زاویه دید قهرمان زاویه دید قربانی را مد نظر قرار می دهد این متن کاملا با نظرات وی انطباق دارد.

با وجود این پایان تراژیک داستان را تغییر می دهد چرا که به پایان خوش برای مخاطب احترام می گذارد.

تشریح یک قتل

یک سال بعد وی در فیلمی از اتو پره مینجر با عنوان تشریح یک قتل بازی می کند که یکی از فیلم های متفاوت جنایی است و یادآور فیلم «شاهدی برای تعقیب» آگاتا کریستی است.

وی نقش وکیلی را دارد که به شدت از یک مرد دفاع و بی گناهی وی را ثابت می کند اما در پایان در می یابد از یک گناهکار دفاع کرده است!

مردی که لیبرتی والانس را کشت

بازگشت دوباره به وسترن در کنار جان وین در سال ۱۹۶۱. نقش اصلی که معلمی آرام در میان عده ای هفت تیر کش زورگوست بر عهده استوارت بود و در آن درخشید.

تیرانداز

آخرین بازی در کنار جان وین در یک وسترن در سال ۱۹۶۳. جاین وین در این فیلم سرطان داشت و نقش یک هفت تیرکش رو به موت را بازی می کرد و آخرین فیلمش قبل از مرگ شد. کارگردانی خوب دان سیگل فیلم را دیدنی کرده است.

خواب بزرگ

دومین اقتباس از رمان ارزشمند ریموند چندلر با بازی کوتاه جیمز استوارت در نقش یک سرهنگ بیمار. بازیگر اصلی رابرت میچم در نقش کاراگاه فیلیپ مارلوست که در نسخه اولی همفری بوگارت نقش وی را بازی کرده بود. فیلم در لندن فیلمبرداری شد اما نتوانست موفقیت نسخه هوارد هاوکز را داشته باشد.