انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: برنج قهوه ای سرخ شده با سبزیجات
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
برنج قهوه ای سرخ شده با سبزیجات 1

خوب طفلکی برنج قهوه ای دلش می شکنه!!

مواد لازم برای 4 نفر:

تخم مرغ …………………………………. 2 عدد

*پودر اورگانو و chive خشک شده … 1 قاشق چایخوری

روغن گیاهی یا کانولا ………………… 2 قاشق غذاخوری

پیاز ریز خرد شده ……………………… 1 عدد

سیر له شده ………………………….. 2 عدد

سس فلفل چیلی شیرین ………….. 1 قاشق غذاخوری Sweet Chilli Sauce)) (اختیاری)

**کلم بروکلی بزرگ ………………… 1 عدد (سرهای آن را به قسمتهای کوچک تقسیم کنید)

هویج بزرگ …………………………….. 1 عدد (خلالی خرد کنید)

لوبیا سبز، درشت خرد شده ………. 150 گرم

نخود فرنگی پخته شده …………….. ½ پیمانه

ذرت پخته شده ……………………….. ½ پیمانه

فلفل دلمه قرمز و سبز خرد شده ….. هرکدام 1 عدد (خلالی خرد کنید)

برنج قهوه ای ……………………………. 2 پیمانه

***سس سویا (Soy Sauce) ……….. دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل تازه



نحوه تهیه:

1- ابتدا برنج قهوه ای را بپزید. دقیقا” مثل کته پخته می شود. فقط چون کمی سفت است کمی بیشتر از معمول آب بریزید تا نرم شود سپس نمک و کمی روغن ریخته و اجازه دهید به جوش آید. آب آن که تمام شد، آن را دم بیندازید با حرارت کم. (ته دیگ آن هم بسیار خوشمزه می شود.) سپس برنج را حداقل به مدت 1 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا هنگام سرخ شدن با دیگر مواد له و چسبنده نشود.

2- بروکلی، هویج و لوبیا سبز را بخارپز کنید. می توانید جداگانه این کار را انجام دهید تا از له شدن برخی و خام ماندن برخی دیگر جلوگیری کنید. آب پز هم می توانید بکنید. سبزیجات شما نباید له شوند. فقط کمی نرم شوند.

3- تخم مرغ ها را در کاسه ای بشکنید و با کمی نمک و فلفل و اورگانو و chive خشک شده مخلوط کرده و با چنگال هم بزنید تا حباب های کوچکی ظاهر شود. ماهی تابه مناسبی که اصطلاحا” وُک (wok****) می نامند و در تصویر ملاحظه می شود را با حرارت متوسط گرم کنید. 1 قاشق غذاخوری روغن را بریزید و سپس تخم مرغ ها را افزوده و درون ماهی تابه بچرخانید تا املت نازکی تهیه شود. به مدت 1 دقیقه بپزید. سپس آن را برگردانده و طرف دیگر آن را نیز پخته و از روی حرارت کنار گذاشته و به ورقه های باریک و یکدستی برش بزنید. تصویر زیر املت آماده شده می باشد.

4- باقی مانده ی روغن را حرارت داده و پیاز و سیر را به مدت 2 دقیقه تفت دهید. حرارت را زیاد کرده و فلفل دلمه ای ها را افزوده و تفت دهید. سس فلفل چیلی شیرین را بیفزایید و با مواد مخلوط کنید
(در صورت تمایل می توانید فلفل قرمز معمولی نیز خرد کرده یا خشک آن را استفاده کنید). کلم بروکلی، هویج، لوبیا سبز، نخود فرنگی و ذرت پخته را نیز افزوده و تفت دهید تا حالت ترد پیدا کنند. حدود 2 تا 3 دقیقه. نباید نرم و له شوند. مطابق آنچه در تصویر ملاحظه می نمایید.

5- برنج قهوه ای پخته شده و سس سویا را هم افزوده و 3 دقیقه دیگر تفت دهید. نمک و فلفل آن را اندازه بزنید (دقت کنید که سس سویا شور است). زمانی که برنج گرم شد، ورقه های تخم مرغ ها را اضافه کنید و مخلوط کنید. گرم سرو کنید…..

نکات:

*پودر اورگانو همان پونه ی کوهی است. Chive نیز گیاهی است بسیار شبیه پیازچه ولی باریکتر از آن چنانچه در دسترس ندارید از قسمت سبز پیازچه ریز خرد شده استفاده کنید. البته اختیاری است و از ریختن آن می توان صرف نظر کرد.

**تنه ی کلم بروکلی ها را هم استفاده کنید. پوست کلفت آن ها را گرفته و ریز خرد کنید.

***سس سویا انواع مختلفی دارد. از نوع کم نمک و روشن آن استفاده کنید تا رنگ برنج شما روشن تر شود (من از نوع تیره با طعم قارچ استفاده کردم به همین دلیل رنگ برنج کمی تیره تر شده) سس سویا شور است و میزان نمک را کمتر بریزید.

**** وُک Wok نوعی ماهی تابه است که در چین برای سرخ کردن (Stir Frying) از آن بسیار استفاده می شود. البته مصارف دیگری هم دارد مانند بخارپز کردن، دودی کردن و ….. امروزه در خیلی مناطق دنیا بجز چین یافت می شود و همراه با آن معمولا” کفگیر بزرگ چوبی یا فلزی یا پلاستیکی برای جلوگیری از سوختن دستها هنگام آشپزی استفاده می شود.