انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: Apple iPhone 5c
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بررسی این گوشی را با مهم‌ترین تغییر آن با دیگر گوشی‌های خانواده 5 شروع می‌نماییم. این مدل، در این خانواده یعنی آیفون‌های 4 اینچی، از لحاظ جنس بدنه متفاوت است، چرا که بر خلاف آیفون‌های 5 و 5S که دارای بدنه های آلومینیومی هستند، از بدنه ای پلی کربناتی برخوردار است.
Apple iPhone 5c 1
شاید فکر کنید که پلاستیکی شدن بدنه این گوشی، برای اپل یک عقب گرد محسوب می‌گردد. می‌توان گفت این اعتقاد بسیاری از موافقان و مخالفان تولید این گوشیست، اما به واقع با در دست گرفتن آن، متوجه تفاوت ساخت گوشی‌های اپل با دیگر کمپانی‌ها خواهید شد. حتی گوشی‌های پلاستیکی اپل هم از دیگر پلاستیکی‌ها با کیفیت‌ترند!
اولا در داخل بدنه گوشی، یک قاب فلزی تعبیه شده که استقامت قاب را به شدت افزایش داده و به دلیل وجود همین قاب، وقتی گوشی را در دست می‌گیرید احساس وجود یک گوشی سفت و محکم به شما منتقل خواهد شد. عدم وجود هر گونه درز بر روی قاب پشتی هم به جذابیت آن افزوده. در واقع، قاب پشتی گوشی یک قاب یکپارچه است که سخت افزار و صفحه نمایش را به طور کلی در خود جای داده است. در ضمن، با اینکه قاب پشتی کاملا صیقلیست، اما چندان لیز نیست و در دست احساس امنیت خوبی را به کاربر منتقل می‌نماید. با وجود این کیفیت ساخت، می‌توانیم بگوییم بازگشت پلاستیک به گوشی‌های اپل، بازگشت باشکوهی بود، با اینکه از زمان معرفی آیفون 4 با بدنه ای شیشه ای و فلزی شاهد خداحافظی اپل با پلاستیک بودیم، اما 5c با بدنه ای پلی کربناتی تولید شد تا بتواند رنگ را به بدنه گوشی‌های اپل بیاورد. از زمانی که شایعه تولید گوشی ارزان اپل بر سر زبان‌ها افتاد و نام آن هم به بیرون درز کرد، همه فکر می‌کردند 5c به معنای 5cheap یا ارزان است، اما اپل اصلاح نمود که c از ابتدای کلمه colorful به این گوشی اضافه شده و برای رنگی‌تر شدن آیفون، این گوشی از این جنس تولید شده.
Apple iPhone 5c 1
مسلما با وجود بدنه آلومینیومی نمی‌توان شاهد حضور گوشی‌هایی به رنگ سبز یا صورتی بود، اما برای دستیابی به این رنگ‌ها، جانی آیو راه حل را در استفاده از پلی کربنات دید و گوشی‌های جدید را این‌گونه طراحی نمود. در ضمن، با معرفی این دو گوشی جدید یعنی آیفون 5s و 5c، شاهد خداحافظی با آیفون 5 بودیم که در واقع 5c جایگزین آن گشت. با این عمل، اپل به کاربران خود اعلام نمود که قادر نخواهید بود با قیمتی ارزان‌تر، کیفیت پرچمدار این کمپانی را داشته باشید، یعنی برای داشتن یک گوشی تمام آلومینیومی باید اقدام به خرید آیفون جدید کنید.

Apple iPhone 5c 1

ظاهر 5 سی بسیار به آیپاد نسل پنجم شبیه شده، از طرفی طراحی آن همانند 5 است و کلیدها دقیقا همانند نسل قبلی قرار گرفته‌اند. ابعاد گوشی هم 124.4×59 و قطر آن 8.9 میلی متر شده که مقداری از آیفون 5 بزرگ‌تر است. در ضمن، وزن گوشی هم به 132 گرم افزایش یافته و دیگر همانند برادرانش، یک گوشی سبک وزن محسوب نمی‌گردد.
در مجموع، کیفیت ساخت این گوشی بر خلاف تصور اولیه مان، ما را غافلگیر نمود. تا قبل از در دست گرفتن گوشی، ذهنیتی شبیه به دیگر گوشی‌های پلاستیکی موجود در بازار در مورد آیفون 5c داشتیم که بعد از دیدن و کار با آن، کاملا تغییر کرد و ما را مجبور به تحسین کمپانی اپل نمود.

Apple iPhone 5c 1

صفحه نمایش این گوشی هم، همانند مدل پیشین یک صفحه نمایش 4 اینچی از نوع IPS است که رزولوشن 640×1136 را ارائه می‌نماید. در زمانی که تقریبا تمامی پرچم‌داران کمپانی‌های دیگر رزولوشن Full HD را ارائه می‌کنند، رزولوشن این گوشی به نظر خنده دار و خجالت آور می‌رسد. اما آیا فکر می‌کنید کمپانی اپل، از تولید گوشی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از 4 اینچ و یا با رزولوشن Full HD عاجز است؟ خیلی ساده‌لوحانه است که فکر کنیم این موضوع برای اپل سخت بوده، اما اصل قضیه به اصول این کمپانی بر می‌گردد. طبق یک قانون نانوشته در کوپرتینو، این کمپانی از هر چیزی در دستگاه های خود، به میزان کافی و مورد نیاز استفاده می‌نماید، و نه بیشتر. برای مثال، در زمانی که تقریبا میزان رم همه دستگاه های اندرویدی به 1 گیگابایت و بیشتر ارتقا پیدا کرده بودند، اپل کماکان بر روی 4S از 512 مگابایت رم استفاده می‌کرد، چرا که با توجه به قابلیت‌های iOS، این میزان برای دستگاه کافی بود، حتی اگر منجر به تمسخر از طرف سامسونگ در مقایسه با Galaxy S3 می‌شد.
Apple iPhone 5c 1
 نام رتینا هم توسط همین کمپانی ایجاد شد، که بر طبق آن، حداکثر رزولوشنی که چشم انسان قادر به درک آن است و کافیست، همین میزان است. بنابراین اپل کماکان اعتقاد دارد که از این رزولوشن بیشتر، بی مورد است و به میزان کافی بسنده نموده، با اینکه این بار هم مضحکه رقیبان شده!

البته، پیش بینی ما این است که اپل بالاخره به ساخت گوشی‌های بزرگ‌تر از 4 اینچ هم رو می‌آورد. گواه حرف ما، تناقضاتیست که بعد از فوت جابز یک به یک از اپل دیدیم. ابتدا اصرار جابز به عدم ساخت گوشی‌های بزرگ‌تر از 3.5 اینچ نقض گردید و آیفون 5 با صفحه ای 4 اینچی و با توجیه مناسب بودن حداکثر 4 اینچ برای کار با یک دست تولید گشت. آیپد کوچک‌تر از 9.7 اینچی مورد دیگری بود که شاید اگر حیات استیو جابز ادامه پیدا می‌کرد، هنوز شاهد ورود آن به بازار نبودیم. و نهایتا، آیفون پلاستیکی موردیست که شاید اگر جناب جابز هنوز زنده بود و آن‌را می‌دید، از شدت عصبانیت دار فانی را وداع می‌گفت. بنابراین، می‌بینیم که سیاست‌های مدیر جدید اپل، چندان هم مطابق با استیو جابز نیست، بنابراین هیچ بعید نیست که برای آیفون نسل بعدی یعنی آیفون 6، که طبق تاریخچه باید یک تحول ظاهری هم داشته باشد، شاهد یک صفحه نمایش بزرگ‌تر، مثلا 4.7 اینچی باشیم. اما عملکرد صفحه نمایش آیفون 5 سی هم مانند آیفون‌های قبلی، جزو بهترین‌های زمان خود است. با اینکه به نظر ما دیگر نباید آیفون را با گوشی‌هایی همچون HTC One و یا Galaxy S4 به دلیل اختلاف ابعاد مقایسه نمود، اما از نظر عملکرد صفحه نمایش و تاچ، این گوشی هم در زمره بهترین‌هاست. از قدیم‌الایام، هرگاه می‌خواستیم عملکرد صفحه نمایشی را در زوایای مختلف محک بزنیم، آن‌را با گوشی‌های اپل مقایسه می‌کردیم، پس چندان دور از انتظار نبود که عملکرد این صفحه نمایش هم در زوایای مختلف، بی نقص باشد. اما کیفیت تصاویر و جزئیات چگونه هستند؟ میزان روشنایی رنگ سفید در این گوشی، مقداری بیشتر از 5s  و 5 و البته بهتر از دیگر رقباست، در مورد رنگ سیاه هم، اوضاع بسیار خوب است. البته در این قسمت، SuperAMOLED ها در مقایسه قرار ندارند.

Apple iPhone 5c 1
تاچ دستگاه هم که بی نظیر به نظر می‌رسد. البته، عملکرد تاچ دستگاه به موارد مختلفی مربوط می‌شود، از جمله میزان حساسیت سخت افزاری و بهینه بودن نرم افزاری در سیستم عامل از این مهم سهم دارند. اما در تست‌هایی که توسط شرکتی با نام Agawi صورت پذیرفته، سرعت پاسخ‌دهی و یا در واقع واکنش iPhone 5c به لمس‌ها، بیش از 2 برابر از Galaxy S4، Lumia 928، HTC One و حتی Motorola Moto X سریع‌تر است. به هر حال، با اینکه خیلی‌ها منتظر معرفی آیفون جدید با صفحه نمایش Full HD بودند، اپل ایدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ن گوشی را با همان صفحه نمایش قبلی معرفی نمود تا طرفدارانش در این مورد، حرفی برای گفتن نداشته باشند. ولی فراموش نکنیم که با این حال، هرچقدر هم که بر روی این صفحه نمایش زوم نمایید، موفق به دیدن پیکسل‌ها نخواهید شد و کار با آن، همواره لذت بخش خواهد بود.

مانند سال‌های قبل، این بار هم اپل از اعلام ظرفیت باتری خود داری نمود و فقط به اعلام میزان شارژ دهی آن بسنده کرد. اما ما قصد نداریم میزان اعلامی اپل را بازگو نماییم، بلکه نتیجه تست‌ها واقعی‌تر و گویاترند. در مرورگری اینترنت با Wi-Fi، باتری این گوشی عملکردی شبیه به برادران اپلی خود داشت که حدود 10 ساعت بود، البته در همین تست، LG G2 حدود 2 ساعت و HTC One حدود 1 ساعت بیشتر دوام آورند. اما در مرور صفحات وب با سیم کارت، اوضاع iPhone 5c بهتر شد و بیشترین شارژ دهی را از خود به نمایش گذارد که حدود 13 ساعت بود. برای مکالمه هم، می‌توان تا حدود 10 ساعت بر روی این گوشی حساب نمود که در مقابل 23 ساعت LG G2 یا 14 ساعت HTC One و 12 ساعت Moto X، به میزان قابل توجهی کمتر است. اگر پیش‌تر هم از یکی از گوشی‌های اپل استفاده نموده‌اید، می‌توانیم به طور کلی بگوییم که عملکرد باتری این دستگاه هم شباهت بسیاری به دیگر گوشی‌های اپل دارد و چندان پیشرفتی نداشته.

Apple iPhone 5c 1

iOS 7
با معرفی نسل جدید آیفون‌ها، نسخه نهایی سیستم عامل موبایل اپل یعنی iOS 7 هم معرفی شد. ویدئوی معرفی iOS 7 را میتوانید دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اینجا
ببینید.  بعد از افتضاحی که اسکات فورستال در مورد برنامه Maps بر روی iOS 6 به بار آورد که منجر به از دست دادن شغلش در اپل هم شد، تیم کوک مسئولیت طراحی نسخه بعدی iOS را به پسر خلاق و دوست داشتنی اپل یعنی جانی آیو سپرد. آیو هم از همان ابتدا هدف خود را اعلام نمود، ساده تر کردن iOS و عمق دادن به آن. با اینکه این سیستم عامل به طور کلی متحول شده، اما هنوز هم طراحی آن به گونه ایست که در اولین نگاه به آن، به یاد نسخه های قبلی بیافتید. البته، نقش رنگ‌ها در این نسخه بسیار زیاد شده، چرا که با دیدن این نسخه، رنگ آمیزی آیکون‌ها کاملا برایتان خود نمایی می‌نماید و حتی شاید برای برخی، مقداری بچه‌گانه به نظر برسد. موارد بسیاری در iOS 7 تغییر یافته که سعی می‌کنیم به صورت خلاصه به همه آن‌ها اشاره ای داشته باشیم.


اولین تغییری که مشاهده می‌نمایید، نحوه باز شدن قفل صفحه نمایش است که دیگر خبری از آن نوار معروف نیست و کل صفحه را باید به سمت دیگر بکشید.

Apple iPhone 5c 1
Control Center
اما اپل هم مجبور شد بالاخره از یک امکان بسیار کاربردی اندروید تقلید نماید و Notification Bar موجود بر روی گوشی‌های اندرویدی را، با نام Control Center شبیه سازی نماید. البته خلاقیت بسیاری به خرج داده‌اند و برای اینکه کسی متوجه تقلید آشکارای آن‌ها نشود، این نوار را در قسمت پایینی صفحه نمایش تعبیه کرده‌اند که با کشیدن انگشت به بالا، نمایان می‌گردد! از مواردی که در این نوار می‌توان آن‌ها را کنترل نمود، می‌توان به پخش موسیقی و صدای دستگاه، حالت Airplane، خاموش یا روشن نمودن Wi-Fi، BlueTooth، Don’t Disturb و قفل چرخش صفحه نمایش اشاره نمود. همچنین کلید های میانبر AirDrop، ساعت، دوربین و البته میزان روشنایی صفحه نمایش نیز وجود دارند.

مورد دیگری که در گوشی‌های ساخت اپل آزار دهنده بود، عدم امکان ارسال و دریافت فایل‌ها از طریق BlueTooth بود. حال اپل، این مورد را مقداری تعدیل نموده. چرا میگوییم تعدیل؟ به این علت که هنوز هم این مورد در مورد انتقال داده بین دستگاه های اپل با دیگر دستگاه‌ها وجود دارد و فقط در مورد محصولات خود این کمپانی با وجود AirDrop برطرف گشته. AirDrop یک شبکه محلی ایجاد می‌نماید و به کاربران اپل که نزدیک به این محل هستند این اجازه را می‌دهد که فایل‌های خود را با یکدیگر به صورت بی سیم به اشتراک بگذارند.

iTunes رادیو هم به iOS 7 اضافه شده که برای طرفداران برنامه iTunes، می‌تواند یک خبر خوش باشد. اما با استفاده از Facetime در iOS7، زین پس می‌توان مکالمات صوتی هم داشت که احتیاج به پهنای باند کمتری دارد و با اینترنت‌های کم سرعت هم قابل استفاده است. Safari هم بهبودهایی داشته و امکان Full Screen کردن آن برای مرور صفحات اینترنت وجود دارد.



Apple iPhone 5c 1
Spotlight Search
حتما نوار جستجوی معروف اپل را به یاد دارید؟ صفحه ای که در منتها علیه سمت چپ صفحات منو قرار داشت و می‌شد در آن، در بین همه محتوای موجود به جستجو پرداخت. خوب از این صفحه دیگر خبری نیست! البته نگران نشوید، این بدان معناست که برای دسترسی به صفحه Spotlight، کافیست در هر صفحه ای که هستید، انگشتتان را از بالا به پایین بکشید تا این نوار بسیار کاربردی پیش رویتان حاضر شود و بگوید " در خدمتم ارباب " .

اما گالری عکس‌ها هم دست‌خوش تغییراتی گشته و نحوه مرتب کردن عکس‌ها می‌تواند به خواسته کاربر تغییر کند. طوری که می‌توان انتخاب کرد که عکس‌های ثبت شده در تاریخ X و یا در مکان Y را نمایش دهد.

کاغذ دیواری‌های پویا، قابلیت دیگری هستند که در iOS 7 اضافه شده‌اند. البته نمی‌توان این عکس‌های پس زمینه متحرک را قابلیت نامید، اما به هر حال برای اولین بار بر روی iOS 7 این عکس‌ها قرار گرفته‌اند که عملکردشان شبیه به Live Wallpaper های اندروید است، اما همانند آن‌ها نیست. بلکه با سنسور های حرکتی و با حرکاتی که به دستگاه می‌دهید حرکت می‌کنند، نه با مرور صفحات مختلف منو.

Siri هم بسیار هوشمند تر از قبل شده و نتایج بهتری را ارائه می‌کند، با اینکه هنوز هم کارایی این دستیار حداقل در ایران چندان چشمگیر نیست. مورد مهمی که به سیری اضافه شده، قابلیت تربیت آن برای شناخت کلمات و یا نام‌های خاص هستند که برای کاربران آیفون، بسیار خوش آیند است. پیش‌تر تقریبا نمی‌شد با گفتن یک نام ایرانی از دفتر تلفن، شماره شخص مورد نظر را از طریق سیری گرفت، اما با قابلیت یاد گیری سیری، می‌توان به آن نام‌ها را آموخت.

راستی، پیش از این برای داشتن برنامه‌هایی همچون iMovie ، iPhotoو  iWork که منحصر به iOS بودند باید مبلغی را پرداخت می‌کردید، اما در تصمیم جدید کوپرتینو، این برنامه‌ها نیز رایگان شدند.

نوار Notification بالایی هم مانند گذشته وجود دارد و هشدارها از طریق این نوار به اطلاع کاربر خواهند رسید. اما قابلیت مالتی تسکینگ هم در iOS 7 وجود دارد و با دو مرتبه فشار دادن کلید Home، لیست برنامه های باز را مشاهده می‌نمایید و با کشیدن هر کدام به بالا، می‌توانید آن‌ها را به طور کامل ببندید. در کل، هنوز می‌توان این سیستم عامل را برترین سیستم عامل موجود بر روی گوشی‌های هوشمند دانست، البته سایه سنگین اندروید با پیشرفت‌های چشمگیرش کاملا بالای سر iOS احساس می‌گردد و شاید سال آینده در نقد آیفون 6، دیگر نتوانیم سیستم عامل اپل را برترین بدانیم.

یکی دیگر از قسمت‌هایی که در آیفون 5c تغییرات زیادی نداشته است دوربین آن است. یک دوربین 8 مگاپیکسلی با سنسور بسیار پیشرفتهBackside Illuminated CMOS و دیافراگم f/2.4 که همانند دوربین آیفون 5 عملکرد بسیار خوبی دارد. به لطف قدرت پردازشی بالای آن، سرعت عکاسی و پردازش آن نیز بسیار عالیست. و با قرار گیری یک لایه از جنس یاقوت بر روی لنز دوربین، هم محافظت بهتری از آن به عمل می‌آید و هم عکس‌ها شفافیت بیشتری پیدا خواهند نمود.
Apple iPhone 5c 1
 قابلیت عکاسی پانوراما هم در دوربین وجود دارد. کیفیت فیلم برداری آن نیز همان‌طور که پیش بینی می‌شد Full HD می‌باشد. نهایتا دوربین دوم یا جلویی آن نیز دارای سنسور 1.2 مگاپیکسلی است که می‌تواند با کیفیت HD فیلم برداری نماید و طبق اعلام اپل، مقداری نسبت به دوربین دوم آیفون 5 بهبود داشته است. از دیگر قابلیت‌های دوربین می‌توان به لرزشگیر تصویر، فوکوس لمسی، ثبت موقعیت مکانی و زمانی، تشخیص چهره و عکاسی HDR اشاره نمود.
سخت افزار این گوشی هم که درست همانند آیفون 5 است و چون در آیفون 5 کامل در مورد عملکرد آن توضیح داده بودیم، به تکرار آن نمی‌پردازیم. لازم به ذکر است که iPhone 5c در دو مدل 16 و 32 گیگابایتی تولید شده است. در ضمن، اپل با معرفی این گوشی، یک قاب مخصوص هم برای آن رونمایی نمود که البته 29 دلار قیمت دارد و دارای رنگ‌های متنوعیست.
Apple iPhone 5c 1

در کل، می‌توان این گوشی را آیفون 5 در یک قاب پلاستیکی دانست. با توجه به بدنه آلومینیومی آیفون 5 که بسیار هم خش پذیر بود، شاهد بودیم که اکثرا از قاب‌های محافظ استفاده می‌کردند. حالا خود اپل انگار که آن گوشی را در قاب تولید نموده و به بازار فرستاده است! با اینکه این گوشی چندان هم ارزان نیست، اما قیمتی مناسب‌تر نسبت به مدل دیگر دارد و قادر است تمامی احتیاج های کاربر خود را همانند 5s مرتفع نماید. با وجود سخت افزار بسیار قدرتمندی که در 5 سی قرار دارد، تمامی برنامه های موجود بر روی App Store اپل در این گوشی قابل اجرا خواهند بود، حتی سنگین‌ترین بازی‌های موجود.

Apple iPhone 5c 1
اما موردی که می‌تواند باعث گردد بسیاری این گوشی را به برادر قدرتمند ترش یعنی آیفون 5 اس ترجیح دهند، به رنگ‌های موجود آن باز می‌گردد. ضمن اینکه، قدرت این گوشی با 5s حداقل فعلا، تفاوت چندانی ندارند، چرا که هنوز برنامه ای برای پردازنده 64 بیتی آن گوشی تولید نشده و همه برنامه های موجود را هر دو گوشی پشتیبانی می‌نمایند.