انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: Nokia X
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مقدمه
از چند ماه پیش از آغاز سال 2014 میلادی، شایعات و صحبت‌ها در مورد گوشی‌های اندرویدی نوکیا بالا گرفت و طرح‌های مفهومی‌ای از این گوشی‌ها در فضای اینترنت پخش شد و درزکنننده های معروفی چون Evleaks عکس‌های حقیقی از آن‌ها منتشر کردند. سرانجام گوشی‌های اندرویدی نوکیا موسوم به «نرمندی» در ماه فوریه سال 2014 میلادی و در طی مراسم MWC معرفی شدند. اما گوشی نوکیا X زودتر از سایر گوشی‌های این خانواده یعنی در ماه مارچ روانه‌ی بازار شد. به واقع نوکیا با تولید این نوع گوشی‌ها خواسته تا در بازار داغ و شلوغ گوشی‌های اندرویدی میان رده و ارزان قیمت حضور پیدا کند و بتواند به رقیبی جدی برای کمپانی‌های چون سامسونگ و ال‌جی تبدیل شود. نوکیا با ترکیب دو سیستم عامل محبوب اندروید و ویندوزفون، سیستم عامل گوشی‌های سری X خود را طراحی کرده است. به طوری که ظاهر و رابط کاربری این گوشی‌ها بسیار شبیه به ویندوزفون و کمی شبیه به آشا بوده ولی تنها برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی را اجرا می‌کند. گوشی‌های اندرویدی نوکیا شامل سه مدل Nokia X ،Nokia X+ ،Nokia XL می‌باشد. حال قصد داریم از بین گوشی‌های سری «X» نوکیا به نقد و بررسی Nokia X بپردازیم.

طراحی و ساخت
Nokia X ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین مدل گوشی‌های اندرویدی نوکیا می‌باشد. این گوشی با ارائه‌ی امکانات مناسب و طراحی جذاب در کنار قیمت مناسب نگاه خیلی از کاربران را به خود جلب خواهد نمود. این گوشی در رنگ‌های بسیار متنوع و زنده‌ای مانند قرمز، سبز، زرد، سفید، آبی و مشکی تولید شده که سبب محبوبیت دوچندان این محصول نوکیا شده است. پس با یک گوشی شیک و دلپسندی روبرو هستیم؛ اما اگر بخواهیم نقصی در مورد طراحی و ساخت این گوشی فنلاندی بگیریم مربوط به قطر و وزن زیاد آن است که آن هم امری سلیقه‌ای می‌باشد. چرا که ممکن است عده‌ای از این ویژگی استقبال کنند و آن را عیب این گوشی به حساب نیاورند و یا عده‌ای ممکن است با وزن زیاد و ضخامت بالای آن کنار نیایند و آن را عیبی بزرگ برای آن قلمداد کنند. این اسمارت فون 128.7 گرم وزن و 10.4 میلی‌متر ضخامت دارد؛ اما ضخامت زیاد این گوشی می‌تواند به یکی از مزایای آن تبدیل شود؛ چرا که می‌توانید هر 4 لبه‌ی این دستگاه را به طور عمودی بر روی سطح صاف قرار دهید. همچنین قاب پشتی این گوشی بسیار مستعد جذب اثر انگشت می‌باشد و برای تمیز ماندن آن باید از یک قاب ژله‌ای برای آن استفاده نمایید.

صفحه‌ی نمایش
 این دستگاه دارای یک نمایشگر 4 اینچی از نوع IPS است که رزولوشن 800 در 480 پیکسل معادل با WVGA را ارائه می‌دهد. این وضوح تصویر در گوشی‌های میان رده به وفور دیده می‌شود و امری شایع به حساب می‌آید پس نباید زیاد در این مورد نگران باشید؛ اما تراکم پیکسلی این گوشی 233ppi است که برای این گوشی بسیار مناسب می‌باشد. صفحه نمایش آن از روشنایی و کیفیت خوبی برخوردار است و رنگ‌های به نمایش درآمده در آن، کاملا خوب و گیرا می‌باشد؛ اما مهم‌ترین مشکلی که در صفحه نمایش این هوشمند فنلاندی برخوردیم، انعکاس بیش از حد نور، از صفحه‌ی آن بود. در هنگام کار با این گوشی در زیر تابش مستقیم آفتاب به مشکل برخواهید خورد و قادر نخواهید بود تا متن‌ها را به خوبی ببینید. در آخر گفتن این نکته خالی از لطف نیست که پاسخ صفحه نمایش این گوشی مناسب خواهد بود البته تا زمانی که آن را با گوشی‌های بالا رده مقایسه نکنید. بدین معنا که این فاکتور نسبت به گوشی‌های پایین و میان رده مناسب می‌باشد.

سخت‌افزار و عملکرد آن
قلب تپنده این گوشی را یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Cortex-A5 تشکیل می‌دهد که می‌تواند وظایف را تا سرعت 1 گیگاهرتز پردازش نماید. این پردازنده در کنار یک رم 512 مگابایتی و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 203 بر روی چیپست Qualcomm MSM8225 Snapdragon S4 قرار گرفته تا با هم هماهنگی خوبی داشته باشند. عملکرد این گوشی نسبتا روان بوده و بازی‌هایی را که خود نوکیا از پیش برای آن طراحی و نصب کرده بود، به خوبی اجرا می‌کند. ولی منوی این گوشی کمی با کندی بالا و پایین می‌شود که این موضوع می‌تواند اندکی کاربران را دلسرد کند. حافظه‌ی داخلی 4 گیگابایتی Nokia X برای هر کاربری کم به نظر می‌رسد. ولی به وسیله‌ی شیار کارت حافظه‌ی جانبی microSD که برای این گوشی نظر گرفته شده است، می‌توانید حافظه‌ی آن را تا 32 گیگابایت افزایش دهید. پس جای هیچ نگرانی در مورد حافظه‌ی این گوشی وجود ندارد.

سیستم عامل و نرم‌افزار
نوکیا برای سیستم عامل گوشی‌های سری X خود از چند سیستم عامل پرطرفدار و محبوب الهام گرفته است. اندروید، ویندوزفون و آشا. همان‌طور که می‌دانید تنها برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی در این گوشی قابل اجرا است. پس بیشترین سهم در گوشی‌های سری X نوکیا را سیستم عامل اندروید برده است؛ اما این تنها باطن و درون سیستم عامل این گوشی بود. پوسته و ظاهر این گوشی ترکیبی از سیستم عامل شرکت‌های نوکیا و مایکروسافت یعنی آشا و ویندوزفون می‌باشد. در واقع نوکیا از سادگی و بی‌آلایشی این دو سیستم عامل به خوبی استفاده کرده است.
خانواده‌ی گوشی‌های X نوکیا، اولین گوشی‌های اندرویدی شرکت مایکروسافت به حساب می‌آیند. نام رسمی سیستم عامل این گوشی‌ها،‌ Nokia X Software Platform v1.0 می‌باشد که در واقع همان سیستم عامل اندروید نسخه‌ی 4.1 به شمار می‌روند.
اما شاید مهم‌ترین و چشم‌گیرترین اتفاقی که در مورد برنامه‌ها این سیستم عامل افتاده است، حذف سرویس‌ها و برنامه‌های گوگل می‌باشد. مسلما مایکروسافت با حذف این سرویس‌ها، قصد تضعیف این سیستم عامل را نداشته است. از همین رو مایکروسافت سرویس‌های خود و نوکیا را در گوشی‌های سری X به کار برده است. برای مثال مایکروسافت به جای استفاده از سرویس‌های Google Maps ،Gmail Google Play و Google Drive شرکت گوگل، به ترتیب از سرویس‌های HERE Maps and Navigation ،Nokia Mail ،Nokia Store و OneDrive در گوشی‌های سری X استفاده نموده است. پس می‌توان گفت که شرکت مایکروسافت به کمک برنامه‌ای خود و نوکیا، به خوبی خلا برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را در گوشی‌های سری X پرکرده است. در واقع می‌توان گفت، با کار کردن با سیستم عامل این گوشی، لذت کار با ترکیب سه سیستم عامل اندروید، ویندوزفون و آشا را خواهید برد.

دوربین
برای این محصول تنها یک دوربین در نظر گرفته شده و کاربران از انجام مکالمه‌ی تصویری با این گوشی محروم‌اند؛ اما کیفیت دوربین اصلی این گوشی 3.2 مگاپیکسل است که توانایی ثبت تصاویر به‌ وضوح 2048 در 1536 پیکسل را دارد. باید گفت کیفیت دوربین این گوشی کاملا رضایت بخش بوده و رنگ تصاویر ثبت شده شفاف و مناسب می‌باشند. همه‌ی این عوامل سبب شده تا دوربین این گوشی به یکی از نقاط قوت این دستگاه تبدیل شود؛ اما این بدان معنی نیست که دوربین این گوشی بدون عیب است. مهم‌ترین کمبود در دوربین این گوشی، نبود فوکوس خودکار و فلاش برای آن می‌باشد. همچنین جزییات عکس‌ها به نحو احسن نمایش داده نمی‌شوند؛ ولی در حد یک لنز 3 مگاپیکسلی، کیفیت خوبی دارد. ابعاد فیلم‌های گرفته شده با این گوشی 480p بوده که برای این گوشی در این رنج قیمت مناسب به نظر می‌رسد. از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین نوکیا X، می‌توان به عکاسی به‌صورت پانوراما و قابلیت تشخیص چهره‌ اشاره کرد. رابط کاربری برنامه‌ی دوربین این گوشی بسیار ساده می‌باشد که سبب شده تا کاربران بتوانند به راحتی از قابلیت‌های آن استفاده نمایند.

باتری
درنهایت نوکیا با توجه به سایز صفحه نمایش و پردازنده‌ی دو هسته‌ای این گوشی، از یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 1500 میلی آمپری برای آن استفاده کرده است. طبق گفته‌ی شرکت نوکیا باتری این گوشی می‌تواند چیزی در حدود هفده روز برای کاربران در شرایطی که سیم‌کارت درون دستگاه نباشد، شارژدهی نماید. همچنین گفته شده که کاربران می‌توانند به مدت 12 ساعت یعنی نصف شبانه روز به مکالمه‌ی ممتد با این گوشی بپردازند؛ اما گفته‌ی مدیران نوکیا در مورد شارژدهی این گوشی در حالت استند بای کمی عجیب و ناملموس به نظر می‌رسد. به‌ هر حال صرف‌نظر از گفته‌ی مدیران نوکیا از این بابت، عملکرد باتری این گوشی مناسب می‌باشد و ما به مشکل خاصی در حین کار با آن برنخوردیم.

حرف آخر
بسیار واضح و مبرهن است که نوکیا X قصد رقابت با هیچ یک از پرچم‌داران اندرویدی را ندارد. چرا گوشی‌های سری X نوکیا اولین قدم به بازار اندرویدی ها می‌باشد؛ لذا نباید انتظار زیاد و گزافی را از این نوع گوشی‌ها داشته باشیم. نوکیا X با سخت‌افزاری متوسط اما با عملکردی قابل قبول همراه شده است که می‌توانید بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌ها را نصب و اجرا نمایید. همچنین هیچ یک از سرویس‌های گوگل برای این گوشی در نظر نگرفته شده و به جای آن، سرویس‌های مایکروسافت و نوکیا برای این گوشی قابل استفاده است. دوربین به کار برده شده برای نوکیا X بی عیب نبوده ولی عکس‌های باکیفیت و مناسبی را ثبت می‌نماید. در مجموع باید گفت که کار با نوکیا X تجربه‌ای جذاب و متفاوت با سیستم عامل اندروید می‌باشد که تاکنون نه آن را دیده و نه با آن کار کرده‌اید. این محصول اندرویدی در کنار مزیت‌هایی که در بالا گفته شد، قیمتی مناسب دارد و ظاهر شیک و رنگارنگ آن نظر خیلی از مردم را به خود جلب خواهد نمود.
مزایا:
پردازنده‌ی دو هسته ای
پشتیبانی از دو سیم کارت به طور همزمان
دوربین 3.2 مگاپیکسلی با کیفیت
اندروید نسخه‌ی 4.1
سیستم عامل اندروید با رابط کاربری متفاوت
قیمت مناسب
معایب:
Nokia X 1
Nokia X 1
نبود فلاش برای دوربین
نبود فوکوس خودکار برای دوربین
Nokia X 1