انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به حال چند گوشی مختلف را تجربه کردید؟ طرفدار کدام برند هستید؟ چه مقدار می‌خواهید برای یک گوشی هزینه کنید؟ مهم‌ترین فاکتور در خرید یک گوشی برای شما چیست؟…؟!
یک سیستم عامل می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات بالا باشد. امروزه دیگر بازار به سمت مدل‌های هوشمند حرکت کرده و حتی برخی از برندهای مشهور به غیر از گوشی هوشمند، مدل دیگری تولید نمی‌کنند. اما دنیای تلفن همراه مانند کامپیوتر نیست که اکثریت از یک سیستم عامل چون ویندوز استفاده کنند و اقلیتی خاص از سیستم عامل‌هایی چون مک و لینوکس بهره بگیرند. دنیای تلفن همراه بسیار بزرگ است و هر سیستم عامل دارای استقلال عمل خودش است. در اینجا بر خلاف دنیای کامپیوتر و لپ‌تاپ نمی‌توانید هر وقت هم که تصمیم گرفتید سیستم عامل خودتان را عوض کنید، بلکه به قول قدیمی‌ها، بایستی پای انتخاب خودتون بسوزید و بسازید! (البته اگر اشتباه باشد)
یک سئوال! لطفا چند تا سیستم عامل نام ببرید: ویندوزفون، اندروید، iOS، سیمبین، بادا، میگو، … خب اینکه خیلی زیاد شد! حالا بگویید کدام‌یک از دیگری بهتر است؟ در ضمن به این نکته هم توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نمی‌توان یک سیستم عامل را به صورت مطلق بهترین و دیگری را بدترین دانست و بی‌تردید هر کدام معایب و مزایایی نسبت به یکدیگر دارند که در این مقاله قصد مقایسه بین آن‌ها را نداریم، بلکه می‌خواهیم یک نکته را بگوییم و آن اینکه: بهترین سیستم عامل برای یک کاربر ایرانی اندروید است. حالا چرا؟! اجازه بدهید از طریق معکوس آن را برای شما بیان کنیم!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی! 1
چرا ویندوز فون نه؟!
اگر نگاهی به آمار سیستم عامل‌های دنیا بیندازید، مشاهده خواهید کرد که ویندوز فون حتی در کشور سازنده‌اش یعنی آمریکا نیز توفیقی تا به حال نداشته، جایی که بیشترین پشتیبانی از طرف کمپانی سازنده یعنی مایکروسافت صورت گرفته و کاربران با خیال راحت می‌توانند یک گوشی با این سیستم عامل را تهیه کنند. پس وقتی آنجا نمی‌خرند، چرا ما بخریم؟! مایکروسافت حتی پس از وارد کردن نوکیا به این بازی خطرناک هم به توفیق آنچنانی دست نیافت و تنها سبب شد تا این غول فنلاندی با طناب پوسیده این شرکت وارد چاه شده و احتمالا تا الان نیز طناب پاره و در قعر چاه دل خوش کرده است! باور ندارید؟ سری به خیابان شریعتی قبل از پل صدر بزنید. دفتر این شرکت چندی پیش به بهانه تحریم و البته به دلیل اصلی مشکلات عدیده مالی رخت سفر بر بست (البته از کشور ما!) و دیگر به پشتیبانی بزرگ‌ترین سازنده ویندوز فونی هم نمی‌توانیم چشم امیدی داشته باشیم.
البته در این بین و با ورود ویندوز فون ۸ بارقه‌های امیدی برای موفقیت ویندوز فون درخشیده اما در اینجا یک نکته دیگر مشهود می‌شود و آن بحث قیمت است. در بین گوشی‌های جدیدی که معرفی شده یعنی لومیا1520 و لومیا1020 نوکیا و همچنین دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اچ‌تی‌سی 8S و 8X فکر می‌کنید کدام قیمت پایینی دارند؟! اصلا پایین نه، متوسط؟! جواب را خودتان می‌دانید زیرا با شرایط فعلی ارز، باید منتظر قیمت‌های نجومی این گوشی‌های ویندوز فونی جدید باشیم، مدل‌های قبلی ویندوز فون هم با توجه به اعلام رسمی مایکروسافت مبنی بر آپدیت نشدن به نسخه جدید پس عملا توجیهی برای خرید ندارند، اگرچه هنوز هم قیمت‌های بالایی دارند، پس اگر از ما می‌شنوید، حداقل فعلا ویندوز فون را بی‌خیال!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی! 1
چرا iOS اپل نه؟!
ابتدا من خواهش می‌کنم اگر طرفدار اپل هستید، خیلی این متن را با تعصب نخوانید، ما نمی‌خواهیم بگوییم iOS بد است، فقط قصد داریم عنوان کنیم برای کاربر ایرانی بد است! (این که همون شد!) آیا تا به حال فکر کردید چرا آمار فروش آی‌فون انقدر در سطح جهان بالاست؟ کیفیت خوب! اسم اپل! سیستم عامل قوی!
بی‌تردید تمام این عوامل دخیل هستند اما اینکه چرا این گوشی انقدر خوب می‌فروشد دلیل اصلی دیگری دارد و آن قراردادهای بسیار خوب اپل با اپراتورهای بزرگ دنیاست، بدین شکل که شما به راحتی و قرار داد با یک اپراتور تلفن همراه، با قیمتی بسیار مناسب (مثلا ۱۹۹ یا ۲۹۹ دلار) یک گوشی آی‌فون تهیه می‌کنید و قول می‌دهید که مثلا در یک یا دو سال آینده، تنها از خدمات این اپراتور استفاده کنید. پس این می‌شود یک بازی برد برد، هم اپراتور سود می‌برد و هم مشتری، اما در ایران چطور؟ انتظار ندارید که از فردا همراه اول و ایرانسل در بیلبوردهای خودشان بزنند بیایید با ۳۰۰ هزار تومان آی‌فون ۵ ببرید! اصلا چنین چیزی ممکن است؟! جدا از مسایلی چون عدم تمایل اپل برای کار کردن با اپراتورهای ایرانی، مسایلی چون فرهنگ داخلی هم در عدم اجرایی شدن چنین امری دخیل است. بیایید کمی صادق باشیم، آیا واقعا فکر می‌کنید با انجام چنین امری از فردا کاربرهای واقعی جلوی خدمات مشترکین و فروشگاه‌ها صف می‌کشند تا گوشی موبایل خودشان را بگیرند؟! مطمئن باشید پس از این‌کار مشاغل زیادی ایجاد می‌شود، از فروش آی‌فون‌های قفل شکسته اپراتورها گرفته تا واگذاری نوبت خرید آی‌فون جدید! به طور حتم برخی افراد سودجو هم به دنبال راهی خواهند بود که قرارداد خودشان با اپراتور را زیر پا گذاشته و به سودهای کلانی دست پیدا کنند! چطوری؟ گوشی ارزان بخرند و در بازار آزاد گران بفروشند! پس عملا چنین چیزی ممکن نیست و حتی اگر به تجربه‌های بسیار کوچک در این زمینه نگاه کنید، مانند همکاری کوچکی که سامسونگ و همراه اول داشتند، متوجه عدم موفقیت این طرح‌ها خواهید شد، پس عملا بزرگ‌ترین فاکتور فروش موفق آی‌فون در ایران وجود ندارد.
البته بایستی به دلایل دیگری نیز اشاره کرد، اپل به شما می‌گوید iOS می‌خواهی؟ بیا بگیر! فقط آی‌فون، همینه که هست!! این دیگر مشکل خودتان است که از قیافه آن خوشتان می‌آید یا نه! مشکل شماست که دوست دارید از کارت حافظه جانبی استفاده کنید! مشکل شماست که دوست دارید NFC داشته باشید. من آن چیزی را که دلم بخواهد به شما عرضه می‌کنم، آپشن خرید دیگری ندارید!
تازه این تمام ماجرا نیست، قیمت نجومی گوشی‌های آی‌فون هم سبب می‌شود تا فقط قشر خاصی بتوانند رو به سوی محصولات اپل بیاورند، چه قشری؟ مرفه! البته گوشی‌های قدیمی این کمپانی را می‌شود با قیمت‌های کمتری هم خرید، مثلا الان آی‌فون ۴ در آمریکا به صورت رایگان (با قرارد اپراتور) به کاربر تحویل داده می‌شود و در ایران محال است کمتر از یک میلیون تومان آن را پیدا کنید، تفاوت را دیدید؟! آیا واقعا ارزش دارد چنین تفاوت ارزشی را بپردازید و در مقابل هیچ‌گونه خدمات و پشتیبانی هم به دست نیاورید؟! اپل رسما اعلام کرده خریداران ایرانی را پشتیبانی نمی‌کند (یعنی آقا جون ما نمی‌خوایم به شما بفروشیم!) اما اگر کاربر ایرانی همچنان اصرار بر خرید داشت، پس باید چند برابر هزینه کند و بیشتر از آنکه از کارایی گوشی خود لذت ببرید، با داشتن آی‌فون کلاس بگذارد (البته این را شوخی کردم‌ها!). برای استفاده از برنامه‌ها و فروشگاه هم اگر توانستید از هفت خوان عبور کنید (اسم خوان‌ها را نمی‌گویم!) با مشکلی همچون عدم توانایی در خرید برنامه‌ها مواجه می‌شوید (منظور پولی‌ها است)، یعنی اگر هم بخواهید پول بدهید نمی‌توانید! پس چاره چیست؟ جیلبریک کردن دستگاهتان؟! به غیر از خطرات و مشکلاتی که وجود دارد، بسیاری دوست ندارند چنین بلایی سر گوشی نازنین و گران قیمتشان بیاورند، اما وقتی چاره‌ای نیست محبورند. ولی ما یک راه چاره را پیش روی شما قرار می‌دهیم: آی‌فون نخرید!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی! 1
چرا سیمبین نه؟
روزی روزگاری سیمبین یکه تاز دنیای هوشمندها بود. البته اگر به آن زمان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که گوشی‌های هوشمند آن روزگار در مقابل نمونه‌های امروزی به عقب مانده‌ای بیش شباهت ندارند! (اتفاقی که ممکن است در آینده نیز تکرار شود) اما در هر صورت سیمبین به خوبی بازار را در دست داشت و هیچ خطری را هم از جانب رقبا احساس نمی‌کرد. اما با ورود iOS‌ و اندروید و عدم توانایی در تطابق سریع، به یک‌باره کاخ آمال و آرزوهای سیمبین فرو ریخت و این سیستم عامل از یک برنده به بازنده‌ای سرافکنده بدل شد، تا جایی‌که حتی بزرگ‌ترین حامی آن یعنی نوکیا نیز تمرکز خودش را بر سیستم عامل دیگری قرار داد و با جدا شدن سازندگانی چون سامسونگ و سونی اریکسون، عملا سیمبین رو به قهقرا رفت. البته نوکیا هنوز مدل‌های میان قیمت و حتی گران قیمتی چون PureView 808 را با این سیستم عامل و نسخه‌های به روز شده آن تولید می‌کند، اما با خروج این شرکت از کشورمان، عملا دیگر توجیه چندانی برای خرید این سیستم عامل ضعیف (در مقابل رقبا) وجود ندارد، به خصوص وقتی ببینید فروشگاه محصولات آن همچون اکثر سیستم عامل‌های دیگر برای ایرانی‌ها قابل دسترس نیست، پس دیگر چه انگیزه‌ای برای داشتن سیمبین می‌ماند؟ اگر از ما می‌پرسید، می‌گوییم هیچ!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی! 1
چرا بادا نه؟
اگر سامسونگ به پشتیبانی و شروع قدرتمندی که در ارایه بادا داشت ادامه می‌داد، می‌توانستیم بادا را هم به عنوان یکی از خوب‌ها برای ایرانیان معرفی کنیم. حداقل این سیستم عامل دارای پشتیبانی بسیار مناسبی بود، فروشگاه فارسی آن برای کاربرها به راحتی در دسترس قرار داشت و حتی می‌شد از طریق سیستم بانکی داخلی به خرید برنامه پرداخت. اما ظاهرا پس از مدتی سامسونگ که شهرت بسیاری در آزمودن همه‌چیز دارد، تصمیم گرفت که مثل قبل از بادا پشتیبانی نکند، ظاهرا سودی که اندروید برای این شرکت کره‌ای داشت و سبب شد تا به یکه‌تاز دنیای تلفن همراه بدل شود، بسیار در دهان آن‌ها مزه کرده بود و  بدین خاطر سامسونگ تصمیم گرفت تا تمرکز اصلی خودش را بر روی بادا نگذارد و همین امر سبب شد تا بادا آن پیشرفتی که انتظارش را می‌رفت نداشته باشد. دیگر تنوع مدل‌ها کم شد و با آنکه در بدو ورود، گوشی‌های سری Wave هم قیمت مناسبی داشتند و هم امکاناتی عالی، اما کم کم در بازار افول کردند و دیگر توجیهی در خرید آن‌ها باقی نماند. پس اگر یک مدل از سری Wave را دیدید، لطفا گول ظاهر و قیمتش را نخورید، دیگر فایده ندارد!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی! 1
چرا میگو نه؟
میگو عالی‌ست! میگو زیباست! میگو متفاوت و کاراست! اما گوشی میگویی نخرید! چرا؟! چون در اینجا شرایط حتی از آی‌فون هم بدتر است! فقط یک مدل و آن هم N9 نوکیا با این سیستم عامل عرضه شد و پس از آن نوکیا رسما و با پر رویی هرچه تمام‌تر اعلام کرد ما دیگر گوشی با سیستم عامل میگو تولید نمی‌کنیم! عجب! شما که نمی‌خواستید تولید کنید پس چرا انقدر برای N9 تبلیغ کردید تا کاربر بیچاره این‌همه هزینه کند و چنین گوشی گران قیمتی بخرد، سپس با کنار کشیدن شما مواجه شود! به طور حتم وقتی یک گوشی کمتر تولید شود، خدمات آن نیز کمتر خواهد بود، لوازم جانبی‌اش طیف محدودی دارد و برنامه‌هایش تنوع به نسبت کمتری در عرضه خواهند داشت.
به نظر من اگر نوکیا میگو را ادامه می‌داد، این سیستم عامل می‌توانست یک برگ برنده برای این کمپانی باشد زیرا عملکرد آن بسیار عالی و روان بود و نخستین گوشی تولیدی یعنی N9 طراحی و امکانات بسیار خوبی داشت، چیزی که در محصولات نوکیا کمتر دیده می‌شد! اما این سازنده فنلاندی با خودخواهی تمام این فرزند تازه به دنیا آمده‌اش را به حال خود رها کرد و با آنکه گفت تا سال 2015 از آن پشتیبانی می‌کند، اما عملا آن را در یک پرورشگاه گذاشت و تنها یک مقرری جهت زنده ماندنش در نظر گرفت! الان هم که دیگر نوکیا در ایران نیست، پس واقعا هیچ دلیلی برای خرید این گوشی همچنان گران دیگر وجود ندارد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی! 1
حال چرا اندروید؟!
خب، حال رسیدیم به اصل مطلب و اینکه چرا انقدر ما سنگ اندروید را به سینه می‌زنیم! باور کنید گوگل هیچ پولی به ما نداده و ما هم مانند اکثر ایرانی‌ها از اعمال محدودیت‌هایش برای کاربران ایرانی غمگینیم (گاهی هم عصبانی!)، ولی بایستی در این بین برخی از واقعیت‌ها را هم نگریست.
درست است که گوگل هم مانند اپل و مایکروسافت از ایرانی‌ها پشتیبانی نمی‌کند، اما چون خودش سازنده سخت‌افزار نیست، پس کاربر ایرانی می‌تواند چشم امید به پشتیبانی از شرکت‌هایی چون ال‌جی و سامسونگ سونی داشته باشد. مثلا فروشگاه Samsung apps یا lgworld هر دو به زبان فارسی و برای کاربر ایرانی به ارایه بازی و نرم‌افزار می‌پردازند. اما این دلیل اصلی در خرید نیست!
شما حتی می‌توانید با استفاده از برنامه‌هایی چون بازار (نمونه داخلی) و blackmart (نمونه خارجی) به بسیاری از نرم‌افزارها و بازی‌های اندرویدی دسترسی داشته باشید، بدون آنکه نیاز به عملی چون جیلبریک کردن باشد. حتی روت کردن که عملی معمول در گوشی‌های اندرویدی است نیز پیش شرط انجام این کار نیست، پس با خیال راحت و آسودگی بیشتر از سایر سیستم عامل‌ها به برنامه‌های اندرویدی دسترسی خواهید داشت.
یکی از عوامل بسیار مهم در پیشنهاد ما برای خرید یک گوشی اندرویدی، تنوع بسیار بسیار زیاد گوشی‌ها است (توجه کنید که کلمه بسیار را دو بار به کار بردم!)، تقریبا اکثر سازنده‌های مطرح جهانی اندروید را در سبد محصولات خودشان دارند، سامسونگ بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی جهان، تمرکز اصلی‌اش بر روی اندروید است، سونی فقط سری اکسپریا و سیستم عامل اندروید می‌زند، سیاسیت ال‌جی بر تولید گوشی‌های اندرویدی است، موتورولا که دیگر از دارایی‌های گوگل است و بالطبع فقط اندروید می‌زند و اچ‌تی‌سی هم با آنکه زمانی طرف مایکروسافت بود، اما دیگر می‌داند مسیر موفقیتش از کانال اندروید می‌گذرد و در این بین بسیاری دیگر همچون هواوی، ZTE، پاناسونیک، ایسوس، ایسر و … محصولاتی را که تولید می‌کنند که باز بر مبنای سیستم عامل ساخت گوگل است، حتی اگر یک سازنده گمنامی همچون دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Oppo قصد رکورد شکنی داشته باشد، باز روی به اندروید می‌آورد. در واقع سیاست‌های گوگل سبب شده تا کار کردن و استفاده از این سیستم عامل بسیار راحت باشد (اگرچه گاهی اوقات سبب ایجاد مشکلاتی نیز می‌شود). در واقع می‌توان دلیل تکیه کردن اندروید بر جایگاه نخست گوشی‌های هوشمند را اقبال گسترده سازندگان نسبت به آن و همچنین پشتیبانی مناسب گوگل در به روز رسانی نسخه‌های جدید و افزودن امکانات خوب و تطبیق پذیری عالی‌اش با سخت‌افزارهای جدید دانست.
برای داشتن اندروید دیگر مجبور به هزینه گزاف نیستید (اگرچه گوشی‌های گران قیمت آن نیز به وفور پیدا می‌شود)، محدود به خرید مدل‌های خاص هم نمی‌باشید و حداقل نسبت به دیگر سیستم عامل‌ها از پشتیبانی بهتری برخوردار هستید.
آیا به نظر شما همین چند دلیل گفته شده، خود به اندازه کافی موجه نیست تا بخواهید گوشی اندرویدی بخرید؟!
اینو قبول دارم که اپل برای ایرانی ها خوب نیست چون محدودیت هایی که برای ما هست زیاده ولی اندرویدم محدودیت داره مثلا از مارکت اندروید نمیتونی دانلود کنی چون جزو لیست های تحریمی هستی اینم هست
البته اندروید برای کسایی که درایران زندگی میکنن بهتره به خصوص الان که دسترسی به گوگل پلی برای ایران ازاد شده