انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: TOP GEAR (تـــــخت گــــآز BBC)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
TOP GEAR (تـــــخت گــــآز BBC) 1

تخت گاز (به انگلیسی: Top Gear) نام یک برنامهٔ تلویزیونی شبکه بی‌بی‌سی در زمینه وسیله‌های نقلیه و به طور خاص خودرو است و تاکنون برنده جایزه امی و بفتا شده‌است. این برنامه برای نخستین بار در سال ۱۹۷۷ پخش شد. پس از انجام تغییراتی در آن، در سال ۲۰۰۲ بی‌بی‌سی تولید و پخش آن را به سبک جدیدی آغاز کرد به طوری که در کنار ارزیابی امکانات و توانایی خودروها، برنامه دارای بار طنزآمیز و سرگرم کننده نیز هست. این برنامه دارای بیش از ۳۵۰ میلیون نفر بیننده در سراسر جهان است.

سری جدبد برنامه از شبکه ۲ تلویزیون بی‌بی‌سی در بریتانیا پخش می‌شود. از فصل چهاردهم برنامه از بی بی سی اچ دی هم پخش می‌شود. همچنین در امریکا از طریق سیستم تلویزیون کابلی از بی بی سی امریکا و در امریکای جنوبی در بی بی سی سرگرمی و همچنین در اروپا از طریق بی بی سی دانش تخت گاز قابل تماشا است. سری نوزدهم برنامه برای اولین بار در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۳ از بی بی سی دو اچ دی پخش شد. تا کنون ۲۰ فصل از این برنامه به نمایش درآمده است.

مجریان اصلی این برنامه عبارتند از جرمی کلارکسون، ریچارد هموند، جیمز می و یک رانندهٔ آزمایشگر که با نام استیگ شناخته می‌شوند.

تخت گار برای اولین بار از شبکه بی بی سی فارسی به صورت دوبله با زبان فارسی شروع به پخش کرد و پخش آن همچنان هر چهارشنبه ساعت ۲۱ از این شبکه ادامه دارد. بعد از اقبال از برنامه تخت گاز در بی بی سی فارسی صدا و سیما نیز به پخش آن پرداخت. این برنامه از شبکه مستند صدا و سیما در روزهای پنج شنبه ساعت ۲۲:۰۰ با نام «استارت» در حال پخش است.


برنامه های ویژه


برنامه ویژه بولیوی

در قسمت ۶ از فصل ۱۴ سه مجری برنامه در کنار جنگل های آمازون در کشور بولیوی سفر ماجرایی خود را آغاز می کنند. چالشی مبنی بر عبور از قاره آفریقا و رسیدن به اقیانوس آرام به آن ها داده می شود. برای انجام این چالش آن ها به سه ماشین دست دوم و ارزان قیمت چهارچرخ متحرک نیز مجهز اند. مجریان برنامه در طول مسیر باید از بیابان آتاکاما و کوه های بلند آند گذر کنند.

برنامه ویژه خاورمیانه

در قسمت صفر از فصل ۱۶ سه مجری برنامه در سفری به مقصد بیت لحم از کشور های خاورمیانه از جمله عراق، سوریه و اسرائیل عبور کردند. در ابتدا قرار بود تیم تخت گاز از ایران نیز عبور کند اما ب رسیدن به مرز و مخالفت مقامات به ورود آن ها ورودشان به ایران لغو شد. دلیل مخالفت وابسته بودن برنامه تخت گاز به بی بی سی بوده است.

برنامه ویژه هند

قسمت ۷ فصل ۱۷ برنامه به سفر مجری های تخت گاز به هندوستان می پردازد. در این برنامه آن ها برای بازاریابی نمادین برای کالاهایی بریتانیا به یک سفر از بمبئی تا شمال هندوستان جایی که رشته کوه های هیمالیا شروع می شود، می روند.

برنامه ویژه آفریقا

در قسمت ۶ و ۷ از فصل ۱۹ سه مجری برنامه به همراه تیم تخت گاز به آفریقا رفتند تا سرچشمه اصلی رود نیل را پیدا کنند. در این برنامه ویژه این سه نفر از کشور هایی همچون رواندا و تانزانیا گذر کردند.

برنامه ویژه برما

در قسمت 6 و 7 از فصل 21 سه مجری به همراه تیم تخت گاز سفری را در برما (کشوری در همسایگی بنگلادش) با سه کامیون قدیمی آغاز می کنند تا در نهایت پس از طی مسافت 1200 مایلی پلی بر روی رود کاین بسازند که قادر باشد وزن کامیون های آنان را تحمل کند.


استیگ

از ابتدای شروع تخت گاز تا کنون چهار راننده مختلف در نقش استیگ قرار داشتند. استیگ اول سیاه‌پوش بود و استیگ دوم و سوم سفیدپوش هستند. استیگ اول از برنامه خارج شد و استیگ دوم زمانی که در خودزندگی‌نامه‌اش هویت خود را به عنوانبن کالینز مشخص کرد از برنامه اخراج شد. مایکل شوماخر در مصاحبه‌ای جنجالی با جرمی کلارکسون به عنوان استیگ سوم معرفی شد. در نهایت فلیپ ماسا راننده برزیلی در پبج شخصی خود در فیسبوک خود را استیگ جدید تخت گاز معرفی کرد.

TOP GEAR (تـــــخت گــــآز BBC) 1