انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ماهی شکم پر با بادام تست شده
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
ماهی شکم پر با بادام تست شده 1

مواد لازم:

ماهی قزل آلای درسته …………… 1 عدد

روغن زیتون ………………………… 2 قاشق غذاخوری

سیر له شده ………………………. 3 تا 4 حبه

آب لیموترش تازه ………………… 2 تا 3 قاشق غذاخوری

برگ بو ……………………………… 2 تا 3 عدد

قارچ ………………………………… 250 گرم

کره …………………………………. 30 گرم

*ترخون و مرزه خرد شده ………… هرکدام 1 قاشق غذاخوری سرپر

جعفری ……………………………. 4 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز خشک شده …………. 1 قاشق مرباخوری

بادام پرک شده ………………….. 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل تازه ………………… به میزان لازم

گوجه، زیتون سبز، لیموترش ….. جهت تزیین

ابتدا ماهی را تمیز کرده و بشویید (هنگام خرید ماهی از فروشنده بخواهید داخل آن را به صورت درسته تمیز کند و محتویات شکم ماهی را خارج کند. یعنی سر ماهی را جدا نکند) من از ماهی قزل آلای رنگین کمان استفاده کردم. ماهی نسبتا” بزرگی رو هم انتخاب کردم. چنانچه ماهی شما کوچک است می توانید از 2 عدد استفاده کنید. بسته به نیاز شما دارد. این نوع ماهی تیغ درشت دارد و تیغ ریز ندارد. بنابراین هنگام خوردن فقط لازم است تیغه ی بزرگ پشت ماهی را جدا کنید ولی همچنان دقت کنید که حاوی تیغ نباشد. هنگام مصرف ماهی، باقی مانده ی خون لخته شده درون شکم ماهی را توسط قاشق یا دستانتان که دستکش پلاستیکی پوشیده اید، خارج کنید.

فر را با حرارت 180 درجه سانتی گراد یا 360 درجه فارنهایت گرم نمایید.

نحوه تهیه:

1- ماهی درسته را شسته و بیرون و داخل آن را با کاغذ آشپزخانه خشک کنید. در کاسه کوچکی، نصف از روغن زیتون، آب لیمو ترش، جعفری خرد شده و سیر له شده را به همراه نمک و فلفل تازه مخلوط کنید. اطراف و داخل شکم ماهی را با برس کاملا” به مایه آغشته کنید. روی ماهی و داخل شکم ماهی 2 تا 3 عدد برگ بو هم قرار دهید. 1 یا 2 حبه سیر ورقه شده نیز می توانید قرار دهید تا بوی زحم ماهی به کل از بین برود. اضافی مایه را نگه دارید. ماهی را در ظرف مناسب قرار داده و روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت حداقل 1 ساعت در یخچال قرار دهید.

2- قارچ های شسته شده را خشک کرده و خرد کنید. کره را در ماهی تابه با حرارت متوسط گرم کرده و هنگامی که ذوب شد، قارچ را اضافه کنید. باقی مانده ی آب لیمو ترش را اضافه کنید و کمی نمک و فلفل بزنید و اجازه دهید با حرارت بالا آب قارچ خارج شود ولی نسوزد.

3- باقی مانده ی سیر له شده را به همراه ترخون و مرزه و 1 قاشق چایخوری جعفری افزوده و کمی تفت دهید. فلفل قرمز خشک شده را هم بیفزایید. مواد را تفت دهید تا مخلوط شوند. سپس از روی حرارت کنار بگذارید تا کمی خنک شوند.

4- ماهی را از یخچال خارج کرده و برگ بو ها را دور بریزید. داخل شکم ماهی را توسط قاشق یا دستان تمیز ( می توانید از دستکش پلاستیکی استفاده نمایید) از مواد آماده شده پر نمایید. چنانچه موادی باقی ماند می توانید برای تزیین نگهداری نمایید. درون سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و ماهی را درون آن قرار دهید. از مخلوط روغن زیتون و لیموترش باقی مانده روی ماهی بریزید. (می توانید چند تکه کره هم روی ماهی قرار دهید در صورتی که مشکل کلسترول ندارید). نمک و فلفل تازه در صورت نیاز روی آن بپاشید. ماهی را در فر از پیش گرم شده قرار دهید.

5- بسته به درشتی و ریزی ماهی شما، حدود 20 تا 30 دقیقه اجازه دهید تا ماهی در فر باشد. ماهی در فر آب می اندازد، کمی که آب آن کشیده شد از فر خارج کرده و بادام های پرک شده را روی ماهی بپاشید. مجددا” ماهی را در فر قرار دهید تا زمانی که بادام ها طلایی شوند. زمانی که ماهی در فر است مراقب باشید خشک نشود و برای این منظور هرازگاهی کمی از مخلوط آب لیموترش و روغن زیتون روی آن بریزید.

6- زمانی که بادام ها به رنگ مورد نظر رسیدند و با چنگال از پخت ماهی اطمینان حاصل کردید، آن را از فر خارج کرده و روی آن کمی جعفری خرد شده بپاشید. (من کمی از مواد داخل شکم را هم نگه داشته بودم که در آخر کار اطراف ماهی قرار دهم برای نشان دادن مواد داخل شکم. شما بسته به سلیقه تان می توانید این کار را انجام دهید.) اطراف ماهی را با گوجه فرنگی و حلقه های لیموترش آغشته به جعفری خرد شده تزیین نمایید. داخل یک عدد پرتقال را نیز می توانید به صورت سبد دسته دار خالی کنید و درون آن را با زیتون سبز یا سیاه پر کنید. (برای چشم ماهی از سس کچاب و برای لبها از گوجه فرنگی استفاده کردم.)

* می توانید از سبزیجات خشک نیز استفاده کنید و همانطور به غذا اضافه کنید. سبزی جات معطر را بسته به ذائقه ی خود می توانید تغییر دهید.