انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تیم ملی فوتبال اروگوئه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تیم ملی فوتبال اروگوئه 1
تیم ملی فوتبال اروگوئه 1

تیم ملی فوتبال اروگوئه در سال 1900 در قاره آمریکای جنوبی فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرد و در سال 1923 به عضویت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در آمد و در 20 جولای 1902 اولین بازی رسمی خود را در مقابل تیم ملی آرژانتین انجام داد که با تنیجه سنگین 6-0 اولین دیدار خود را واگذار کرد .


- نخستین جام جهانی

شش کشور مجارستان، اسپانیا، ایتالیا، هلند، سوییس و اروگوئه نامزد برگزاری نخستین دورهٔ جام جهانی بودند. اما اروگوئه برای یکصدمین سالگرد استقلال آن کشور و با توجه به اینکه صاحب دو عنوان قهرمانی المپیک در سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸شده بود و بااعمال نفوذ ژول ریمه درحالیکه هیچ یک از شرایط را دارا نبود، به عنوان اولین میزبان این رویداد جهانی برگزیده شود. نبود ورزشگاه مناسب، مهمترین مشکل در راه میزبانی بود. مردم اروگوئه با بسیج عمومی، تمامی تلاش خود را نمودند تا ورزشگاهی عظیم در مونته‌ویدئو برپا نمایند. این ورزشگاه ۸۰ هزار نفری که با تلاش شبانه روزی مردم ساخته شد، توسط خوان اسکاسو طراحی شده بود و به مناسبت صدمین سالگرد استقلال اروگوئه، نام سنتناریو برآن نهاده شد. دیدار افتتاحیه در این ورزشگاه برگزار نشد، چون هنوز بتونهای آن خشک نشده بود. اسپانیا، هلند و ایتالیا در اعتراض به میزبانی اروگوئه از حضور در جام خودداری کردند. کشورهای شمال اروپا هم تمایلی برای شرکت از خود نشان ندادند. درنهایت، تنها ۱۳ کشور از ۴۱ عضو فیفا در مسابقات حضور یافتند . اروپا ۴ تیم ضعیف خود بلژیک، فرانسه، رومانی و یوگسلاوی به دلیل مسافت و هزینهٔ سنگین به این مسابقه‌ها فرستاد. این چهار تیم توسط یک کشتی به نام کونته ورد عازم آمریکای جنوبی شدند و پس از سه هفته به سواحل اروگوئه رسیدند. نخستین گل جام جهانی توسط لورنت فرانسوی در دیدار آغازین بین فرانسه و مکزیک زده شد. از ۲۵ دیدار انجام شده هیچ بازی به تساوی نینجامید. پیروزی یوگسلاوی بر برزیل که یکی از امیدهای قهرمانی بود از شگفتی‌ها آن دوره از مسابقه‌ها شمرده شد تا خیال دیگر تیم‌ها آسوده شود. دیدار آرژانتین و شیلی آنقدر خشن بود تا پلیس پیش از پایان نیمهٔ نخست مجبور به مداخله گردید. گیلرمو استابیله مهاجم آرژانتینی در تنها چهار دیدار که در آن حضور داشت، ۸ گل به ثمر رساند. در فینال مسابقه‌ها بر اساس تعیین سکه، نیمهٔ یکم با توپ آرژانتینی‌ها و نیمهٔ دوم با توپ اروگوئه‌ی‌ها آغاز گردید که نیمهٔ یکم ۱ – ۲ به سود آرژانتین پایان یافت. در نیمهٔ دوم اروگوئه‌ی‌ها با توپ خود سه بار دروازهٔ آرژانتین را گشودند. یکصد هزار نفر بینندهٔ دیدار پایانی بودند. روز پس از دیدار پایانی آرژانتینی‌ها برای ناراحتی شکست به کنسولگری اروگوئه در بوئنوس‌آیرس یورش بردند.

- جام جهانی 1930 اروگوئه
تیم ملی اروگوئه در اولین دوره جام جهانی با تیمهای رومانی و پرو هم گروه شد که پرو را با نتیجه 1-0 و رومانی را 4-0 شکست داد و در نیمه نهاییبه تیم ملی یوگوسلاوی برخورد کرد و موفق به پیروزی 6-1 در مقابل این تیم شد، و حریف تیم ملی آرژانتین در اولین فینال جام جهانی شد که با پیروزی 4-2 در مقابل آرژانتین به افتخار اولین قهرمان جام جهانی فوتبال برسد.

- جام جهانی 1950 برزیل
تیم ملی فوتبال اروگوئه در دومین حضورخود در جام جهانی موفق شد تنها تیم گروه خود ، تیم ملی بولیوی را شکست دهد ( جام جهانی 1950 برزیل در 4 گروه که گروه اول و دوم 4 تیم ، گروه سوم 3 تیم ، گروه چهارم 2 تیم با هم به رقابت می پرداختند و از هر گروه یک تیم به مرحله بعد صعود می کرد و تیم اول هر گروه در یک گروه 4 تیمه با هم به رقابت می پرداختند و هر تیمی که بیشترین امتیاز را دریافت می کرد قهرمان محسوب می شد ) و به مرحله گروه پایانی را پیا کرد. در گروه پایانیاروگوئه با تیم های اسپانیا ، برزیل و سوئد هم گروه شد و توانست در آخرین بازی خود در مقابل تیم ملی برزیل بانتیجه 2-1 به پیروزی برسد و در دومین حضور خود دومین قهرمانی را هم جشن بگیرد .

- افتخارات تیم ملی اروگوئه
جام جهانی :
2 بار قهرمانی در سال های : 1930 ، 1950
3 بار مقام چهارمی در سال های : 1954 ، 1970 ، 2010
جام ملت های آمریکای جنوبی :
11 بار قهرمانی در سال های : ۱۹۱۶، ۱۹۱۷، ۱۹۲۰، ۱۹۲۳، ۱۹۲۴، ۱۹۲۶، ۱۹۳۵، ۱۹۴۲، ۱۹۵۶، ۱۹۵۹، ۱۹۶۷، ۱۹۸۳، ۱۹۸۷، ۱۹۹۵، ۲۰۱۱
4 بار نایب قهرمانی در سال های : 1919، 1927، 1939، 1941
مسابقات المپیک :
2 بار قهرمانی در سال های : 1924، 1928
آخرین بروزرسانی: دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳