انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مهندسی برق
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اگر نگاهي به اطرافمان بيندازيم، انبوهي از وسايل برقي را خواهيم ديد. امروزه زندگي بدون وسايل الکتربکي غير ممکن شده است. پس براي استقلال و همگامي با رشد جهاني نيازمند متخصصاني هستيم که با اندوختن توشه علمي به کسب تکنولوژيهاي جديد اقدام کنند. با نگاهي اجمالي به صنعت در مي يابيم که در ابتدا (از رنسانس با قرن بيستم) تمام ابزارها و صنايع، مکانيکي بوده اند و مهندسي عموماً به طراحي و ساخت اين وسايل مکانيکي اطلاق مي شد، اما با به کارگيري الکتريسيته در صنايع، از حجم ابزارها و دستگاهها کاسته شد و صنايع پيچيده تر گرديد. رشته برق در آغاز با مکانيک همراه بود و الکترو مکانيک خوانده مي شد، اما با رشد و پيشرفت چشمگير اين رشته، رشته برق راه خود را از مکانيک جدا کرد و به عنوان يک رشته مستقل مطرح گرديد. با توجه به وسعت صنعت برق و پيشرفت زياد آن، اين رشته خود به چند گرايش تقسيم شده است. به دليل استقبال بي نظير از اين رشته در 30 سال اخير، برجسته ترين استعدادها به اين رشته جذب شده اند. اين به نوبه خود باعث ارتقاي سطح علمي و پژوهشي و اعتبار روز افزون دانشگاه هاي ايران در جهان شده است.
هم اکنون، دانشکده هاي برق کشور به لحاظ کادر علمي و امکانات، در حدي قابل مقايسه با دانشگاه هاي معتبر دنيا هستند. کامپيوتر به عنوان يک وسيله الکتريکي، از مصنوعات و توليدات رشته برق است. در گذشته، مسايل مربوط به کامپيوتر در رشته برق مطرح مي گرديد، اما با گسترش روز افزون آن، اينک از رشته برق جدا شده است و به عنوان يک رشته مستقل مطرح گشته است. با اين حال، دانشگاه هايي هنوز اين دو را يک رشته حساب مي کنند که يک دانشکده به آن اختصاص مي دهند. رشته کامپيوتر از دو بخش تشکيل مي شود، سخت افزار و نرم افزار، گرايش سخت افزار، به مسايل الکترونيکي و فني کامپيوتر توجه دارد، اما گرايش نرم افزار، به برنامه نويسي و نحوه کاربرد و استفاده از کامپيوتر در مصارف مختلف مربوط مي گردد. از اين تعريف معلوم مي شود که بخش سخت افزار، بيشترين شباهت را با رشته برق دارد و دانشجويان رشته برق از تبحر خاصي در مسايل مربوط به آن بهره مند هستند. بدين رو کساني که به جنبه سخت افزار کامپيوتر علاقه مند هستند، مي توانند با انتخاب دروس اختياري خود (ضمن تحصيل در رشته برق)، با اين حوزه نيز آشنا گردند. رشته برق در مقطع کارشناسي به چهار گرايش؛ مخابرات، کنترل، قدرت و الکترونيک تقسيم مي شود. دانشجويان در ابتدا بدون تعيين گرايش و همگي تحت عنوان رشته برق به تحصيل مي پردازند. متقاصيان هر گرايش پس از گذراندن دروس پايه و اصلي، با توجه به معدل دروس گذرانده شده و ظرفيت و توان علمي هر دانشکده به انتخاب گرايش مي پردازند.
بازار کار :

گر چه رشته برق به گرايش هايي تقسيم شده که دانشجو حداکثر در يک زمينه تخصص مي يابد اما برنامه هاي آموزشي طوري تدوين شده که دانشجو را براي کار در هر چهار گرايش آماده مي کند و دانشجويان مي توانند با قدري مطالعه بيشتر در گرايش هاي ديگر نيز به کار بپردازند.
بازار کار رشته برق وسعتي به اندازه تمام وسائل برق دارد و اين يک شوخي نيست. کافيست مثال ها را بخوانيد تا به بازار کار پي ببريد البته مثال ها مربوط به گرايش هاي رشته برق است.
شناخت، نحوه عملکرد و چگونگي نگهداري و بهره برداري، تجزيه و تحليل و طراحي سيستم هاي مخابراتي، مکانيزم بلندگوها، ارتباطات تلفني بين شهرها و سراسر کشور، فيبرنوري، ارتباطات موبايل، ارتباطات راديويي، ارتباطات بي سيم، محاسبه مکان هاي مناسب براي نصب تقويت کننده، خطوط انتقالي، امواج مايکروويو، آنتن، دستگاه هاي فرستنده و گيرنده، چگونگي پردازش و بازيابي امواج و سيگنال هاي دريافتي، اينترنت انتقال داده ها، ارتباطات ماهواره اي و ساخت رادارها، اصول رادار و رديابي، ارتباطات مخابراتي بين يگان هاي نظامي درگرايش کنترل، کنترل دماي کوره، کنترل دور الکترو موتور، کنترل موشک، هواپيما، سفينه، ارتفاع آب و کنترل جريان و ولتاژ يک سيستم در گرايش قدرت کليه امور مربوط به خطوط انتقال برق، عايق کاري، فشار ولتاژ، فاصله کابل ها، جنس دکل، ارتفاع دکل، ترازيستورها، آشنايي با روش هاي توزيع و پخش جريان در يک کارخانه، ساختمان يا يک شهر در گرايش الکترونيک، بردهاي کنترل آسانسور، بردهاي کنترل فرايندهاي شيميايي، بردهاي کنترل، دستگاه هاي صنعتي، طراحي مدارهاي الکترونيکي.