انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تاریخچه پارس خودرو (جالبه)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پارس خودرو، شرکت خودروسازی ایرانی است، که هم‌اکنون در زمینه فروش و مونتاژ چند مدل محدود از شرکت‌های خودروسازی نیسان و رنو، فعالیت می‌کند.

شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ به عنوان یک شرکت تولیدی و بازرگانی در زمینـه اتومبیل‌های جیپ فعالیت خود را آغاز و از آن دوران تاکنون اقدام به تولید و مونتاژ انواع خودروهای سواری و دو دیفرانسیل در ایران نموده است.

شرکت سایپا با در اختیار داشتن ۸۵٪ درصد از سهام پارس خودرو، بزرگترین سهام‌دار آن به‌شمار می‌آید. بخشی از سهام پارس خودرو نیز در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود.

شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵، به شماره ثبت ۵۲۷۲ و با نام شرکت «جیپ» تأسیس شد و با واردات و فروش اتومبیل‌های جیپ ویلیز و قطعات یدکی آن فعالیت خود را شروع کرد.

شرکت در سال ۱۳۳۸ پس از احداث کارخانه در جاده مخصوص کرج (محل کنونی شرکت)، مونتاژ انواع اتومبیل‌های جیپ را در ایران آغاز نمود. در سال ۱۳۴۵ به دنبال احداث سالن‌های پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات، تولید اتومبیل‌های آریا و شاهین (رامبلر) به محصولات قبلی اضافه گردید.

در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۴ شرکت «موتور جک (سهامی خاص)» به شماره ثبت ۱۶۸۳۲ تاسیس و کلیه دارایی‌ها و تعهدات شرکت جیپ به این شرکت منتقل شد. نام شرکت در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۸ بر طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده به «شرکت جنرال موتورز ایران (سهامی خاص)»، در سال ۱۳۵۹ به «خودروسازی ایران» و سپس در همان سال به «پارس خودرو» تغییر یافت.

شرکت پارس خودرو بر اساس صورتجلسه مجمع فوق‌العاده مورخ ۱۳۷۱/۰۱/۲۶ و به استناد ماده ۲۷۸ قانون اصلاح، قسمتی از قانون تجارت، از "سهامی خاص" به "سهامی عام" تبدیل گردید و اساسنامه جدید شرکت مشتمل بر ۸۰ ماده و ۱۵ تبصره مورد تصویب قرار گرفت.

در اواخر سال ۱۳۷۸ و در پی عرضه سهام شرکت در بازار بورس، شرکت سایپا ۵۱ درصد از سهام شرکت را خریداری نمود و با این اتفاق این شرکت از شمول شرکت‌های دولتی خارج گردید. در سال ۸۲، ۳۴درصد دیگر از سهام شرکت توسط شرکت سایپا خریداری شد

: تاسیس «شرکت جیپ»
۱۳۳۸: تولید جیپ
۱۳۴۸: تولید آریا و شاهین، تولید جیپ آهو
۱۳۵۲: تاسیس «شرکت موتور جک» و تغییر آن به «جنرال موتورز ایران»
۱۳۵۳: تولید شورلت اپل
۱۳۵۵: تولید شورلت نوا، بیوک و آمبولانس چروکی
۱۳۵۶: تولید کادیلاک و وانت شورلت
۱۳۵۹: تغییر نام «شرکت جنرال موتورز ایران» به «شرکت خودروسازی ایران» و سپس تغییر به «شرکت پارس‌خودرو»، تولید جیپ توسن
۱۳۶۲: تولید لندرور
۱۳۶۴: تولید جیپ نظامی و کالسکه‌ای با موتور میتسوبیشی
۱۳۶۵: تولید نیسان پاترول ون
۱۳۶۶: تولید جیپ توپدار، نیسان پاترول‌هاردتاپ، آمبولانس
۱۳۶۷: تولید نیسان وانت
۱۳۶۹: تولید جیپ صحرا، نیسان‌هایروف، نیسان پولرسانی
۱۳۷۱: تبدیل شرکت پارس خودرو از سهامی خاص به سهامی عام
۱۳۷۴: تولید جیپ جوانان و فایبر گلاس
۱۳۷۵: تولید سپند، توسعه سالن پرس
۱۳۷۷: تمرکز گرایی خطوط تولید از وضعیت Sectional به وضعیت Functional، خط رنگ شاسی
۱۳۷۸: عرضه سهام شرکت پارس خودرو در بازار بورس/ خرید ۵۱درصد از سهام عرضه شده توسط «شرکت سهامی عام سایپا»، تولید سپند ۲
۱۳۷۹: تولید سپند جوانان، مونتاژ پراید (تریم نهایی)
۱۳۸۰: تولید سافاری، پی کی، ماکسیما، پیکاپ دوکابین
۱۳۸۱: افزایش سهام شرکت سایپا از ۵۱درصد به ۸۴درصد، تولید پیکاپ تک کابین، پی کی انژکتوری، رونیز
۱۳۸۲: تولید سرانزا
۱۳۸۳: راه‌اندازی سالن رنگ متمرکز
۱۳۸۴: تولید کامل پراید GTX (بدنه، رنگ، مونتاژ)، New PK، سایپا ۱۴۱ به طور کامل در پارس خودرو، عقد قرارداد تولید مگان به ظرفیت ۱۵۰۰۰ دستگاه در سال.
۱۳۸۵: احداث آزمایشگاه جهت تست مواد و قطعات، اجرای سیستم‌های نوین مدیریت نظیر NPW، SPR، CRM، بهبود کیفیت محصولات، دریافت لوح تقدیر سرآمدی EFQM، تمدید گواهینامه بین‌المللی نظام مدیریتی در محیط زیست EMS، دریافت گواهینامه OHSAS 18001
بد نبود
عالیه