انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه اراک + دانشگاه ارومیه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
این دانشگاه، در چهار رشته فیزیك، شیمی، زیستشناسی و زبان و ادبیات فارسی با عنوان مدرسه عالی مرجان آغاز به كار نمود و سپس در سالهای بعد به افزایش رشته و دانشجو پرداخت. در سال 54، در پی سیاستهای حكومت به بخش دولتی پیوست و در سال 68 با عنوان دانشگاه تربیت معلم اراك به فعالیت خود ادامه داد و بالاخره در سال 76 به علت تنوع رشته و گستردگی، دانشگاه اراك نام گرفت. این دانشگاه، در حال حاضر با بیش از 26 رشته تحصیلی به خصوص كارشناسی ارشد شیمی، فیزیك، ادبیات فارسی و زیستشناسی فعالیت مینماید.


این دانشگاه دارای چهار دانشكده علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و كشاورزی است.




****


دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در شهر ارومیه واقع است. این دانشگاه پیش از این دانشگاه رضائیه نام داشت.


تاریخچه
به عنوان یک مرکز آموزش عالی در استان آذربایجان غربی ابتدا در قالب آموزشکده در یک باغ ۱۵ هکتاری در مسیر جاده بند به ریاست آقای مهندس شیبانی در سال ۱۳۴۴ تاسیس گردید. در آن زمان تعداد اعضای هیات علمی بسیار معدود بوده و در هر دوره تعداد ۲۰ الی ۳۰ نفر دانشجو برای آموزش در علوم کشاورزی پذیرفته و با درجه کاردانی فارغ التحصیل میشدند. دانشجویانی که مایل بودند میتوانستند تا درجه کارشناسی در دانشکده کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه دهند.



در سال ۱۳۴۸ موافقت نامهای بین بنیاد خاور نزدیک و وزارت فرهنگ وقت جهت افزایش دوره دانشکده از دوسال به برنامه چهار ساله به امضا رسید و آقای دکتر جعفر راثی ریاست دانشکده را به عهده گرفتند. نمایندگان بنیاد خاور نزدیک تهیه کتب آموزشی به زبان انگلیسی و تجهیزات آزمایشگاهی برای دوره چهارساله دانشکده کشاورزی و دامپروری را به عهده گرفتند. گرایشهای آموزشی شامل رشتههای کشاورزی، دامپروری و اقتصاد خانه بود که باپایه گذاری پنج گروه آموزشی شامل علوم پایه، علوم گیاهی، علوم دامی، مهندسی کشاورزی و آموزش روستایی حمایت میشد. کتابخانه مرکزی دانشکده به سرعت با کتابهای منتخب تجهیز و تعداد دانشجویان جدید الورود به ۱۵۰ نفر در سال رسید. در آغاز همکاری بنیاد خاورنزدیک با دانشکده کشاورزی و دامپروری، مزرعه وسیعی در نازلو واقع در حومه شهر ارومیه خریداری شد. پردیس نازلو در ۱۱ کیلومتری مسیر جاده مرز سرو با ترکیه و با فاصله ۱۹ کیلومتری از پردیس شهر قرار داشت. در ابتدا ساختمانهای دامپروری جهت نگهداری گاو و گوسفند و ماکیان به منظور آموزش عملی دانشجویان و با سرپرستی متخصصین بنیاد خاورنزدیک احداث شد.

نقش آمریکاییان
نوشتار اصلی: آمریکاییان و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

آمریکاییان در قرن نوزدهم در ارومیه اقدام به تاسیس یک دانشگاه علوم پزشکی نمودند که این موسسه بعدهها به دانشگاه ارومیه و سپس به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تعلق گرفت.


توسعه در سالهای بعد
به دنبال تاسیس دانشکده کشاورزی و دامپروری رضائیه، دانشکدههای دامپزشکی و علوم در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه به ترتیب در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۸ افتتاح شدند که منجربه تاسیس دانشگاه رضائیه گردید. پس از آن فعالیت گستردهای برای توسعه پردیس نازلو به عمل آمد و به تدریج و به نوبت هر سه دانشکده فوق الذکر به پردیس نازلو انتقال یافتند. پس از انقلاب اسلامی نام دانشگاه رضانیه به دانشگاه ارومیه تغییر یافت.
لازم به توضیح است که در سال ۱۳۵۹ دانشکده پزشکی نیز در دانشگاه ارومیه تاسیس شده و تا سال ۱۳۶۴ به فعالیت خود ادامه داد و سپس در نتیجه تغییراتی که در سطح وزارت پیش آمد از دانشگاه ارومیه جدا گردید.
دانشگاه ارومیه پس از آن با افتتاح دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۶۷ و دانشکده فنی در سال ۱۳۶۸ توسعه بیشتری یافت و درحال حاضر با داشتن پنج دانشکده،مرکز آموزش عالی شهید باکری در شهر میاندوآب و آموزشکده فنی در شهر خوی، چهار مرکز تحقیقاتی، پارک علم و فنآوری و مرکز ICT، کتابخانه مرکزی، یک موزه و یک مرکز تحقیقات سازه در حال تاسیس، به فعالیت آموزشی و تحقیقاتی خود ادامه میدهد.این مطالب از سایت دانشگاه ارومیه برداشته شدهاست.