انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه امام صادق علیه السلام
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تاريخچه دانشگاه امام صادق عليهالسلام
دانشگاه امام صادق عليه السلام که حاصل نيت الهي و همت والاي جمعي از بزرگان و انديشمندان حوزه و دانشگاه است، در طول بيش از ربع قرن فعاليت علمي، آموزشي و پژوهشي کارنامهاي بسيار درخشان از خود برجاي گذاشته است. موفقيت دانش آموختگان اين دانشگاه در مراکز علمي و پژوهشي داخل و خارج کشور بهترين گواه بر اين مدعاست.
دانشگاه امام صادق عليه السلام در سال 1361 شمسي مقارن با سالروز ولادت حضرت محمد مصطفي (صلي الله عليه و آله و سلم) و امام صادق(عليه السلام) به رياست حضرت آيت الله مهدوي کني ، شاگرد و يار ديرين حضرت امام خميني (ره) تشكيل شد. هيات موسس اين دانشگاه از ميان شخصيتهايي چون حضرت آيه الله خامنه اي " دام ظله العالي" و حضرات آيات مشكيني، مهدوي كني، اميني، امامي كاشاني و ... بودند.
دانشگاه در ابتدا با در سه رشته معارف اسلامي و تبليغ (الهيات)، معارف اسلامي و علوم سياسي، معارف اسلامي و اقتصاد، در مقطع كارشناسي ارشد پيوسته، آغاز به كار كرد. گروهي از جوانان متعهد و مستعد كشور از همان سالهاي آغاز تاسيس، براي تحصيل به اين دانشگاه وارد شدند. دانشگاه امام صادق عليه السلام به دنبال گسترش رشته هاي تحصيلي و بالا بردن كيفيت و كميت آموزشي خود، در سال 1369 دو رشته ديگر " معارف اسلامي و مديريت" و " معارف اسلامي و حقوق" را در مقطع كارشناسي ارشد به مجموعه رشتههاي موجود اضافه نمود. در سال 1371 دورههاي مقطع دكتري در اين دانشگاه در چهار رشته الهيات، علوم سياسي، علوم اقتصادي، و فرهنگ و ارتباطات تاسيس شد و در سال 1382 ششمين رشته در مقطع کارشناسي ارشد پيوسته تحت عنوان «معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات» ايجاد گرديد.
اين دانشگاه علاوه بر رشتههاي کارشناسي ارشد پيوسته داراي رشتههاي کارشناسي ارشد ناپيوسته نيز ميباشد که تاکنون دو رشته «انديشههاي سياسي در اسلام» وابسته به دانشکده معارف اسلامي و علوم سياسي و «تاريخ تشيع» وابسته به دانشکده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات تاسيس و دانشجو گرفته است.
دانشگاه به ايجاد و گسترش دورههاي دکتري در رشتههاي مختلف اهتمام فراوان دارد و در حال حاضر دورههاي دکتري علوم اقتصادي (با گرايشهاي اقتصاد رياضي، اقتصاد پولي و ...) الهيات و معارف اسلامي (با گرايشهاي فقه و اصول، فلسفه و کلام و قرآن و حديث) علوم سياسي(با گرايشهاي انديشه سياسي اسلام، مطالعات سياسي جهان اسلام، مطالعات ايران و جامعه شناسي سياسي)،فرهنگ و ارتباطات، حقوق (با گرايشهاي خصوصي و جزا ) در اين دانشگاه داير ميباشد. تعداد دانشجويان و دانش آموختگان دوره دکتري 120 نفر است که اين عدد غير از صدها تن دانشآمـوختگاني است که دوره دکـتري خـود را در ديگر دانشگاههاي داخل و خارج کشور گذراندهاند.