انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه شهید چمران اهواز
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دانشگاه شهید چمران اهواز، در سال 1334 با تاسیس دانشكده كشاورزی و با نام دانشكده جندی شاپور در اهواز احداث شد. پیشرفت این دانشكده آنچنان وسیع بود كه در سال 1348 هجری شمسی تبدیل به دانشگاه شد و دانشكده كشاورزی خاورمیانه شناخته شد. از سال 1361 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این دانشگاه به دانشگاه شهید چمران اهواز تغییر نام داد و برای دانشكده هنر موافقت اصولی اخذ شد. این دانشگاه در حال حاضر با وجود جذب دانشجو در قالب دانشكدههای ریاضی و كامپیوتر، علوم آب، ادبیات و علوم انسانی، منابع طبیعی، كشاورزی، هنر شوشتر، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و معارف اسلامی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دامپزشكی، علوم، علوم تربیتی و روانشناسی، مهندسی علوم دریایی و اقیانوسی یكی از گستردهترین دانشگاههای كشور است

بنای افراشتۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی معروف به ساختمان سه گوش، با نمای سردر مزیّن به نقوش آجری و فیروزه ای رنگ خود، در حاشیۀ غربی کارون، دارای قدمتی هفتاد ساله است. ساختمان سه گوش با همکاری مهندسان و معماران ایرانی و آلمانی، مقارن با احداث پل معلّق فلزی اهواز که خود از شگفتی های پل سازی فلزی در روزگار خویش محسوب می گردید، احداث شد. این ساختمان در ابتدا متعلّق به بانک ملّی بود وسپس محل استقرار استانداری، فرمانداری و شهرداری اهواز گردید و بعدها با توجه به نیاز شدید دانشگاه جندی شاپور، برای محلّی جهت استقرار دانشکده پزشکی، به بهای تمام شدۀ آن، به مبلغی معادل یک ششم ارزش روز خود با اقساط سه ساله به دانشگاه فروخته شد و سند آن بین بانک ملی و نمایندۀ دانشگاه به تاریخ مهرماه 1336 امضا شد و به همین سبب سال 1386، پنجاهمین سال واگذاری این بنای باشکوه به دانشگاه شهید چمران (جندی شاپور) محسوب می شود.
دانشکده ادبیات و علوم انسانی درسال تحصیلی 53-1352 با چهار رشتۀ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، دبیری زبان و ادبیات فارسی و دبیری زبان و ادبیات انگلیسی و با مجوّز وزارت علوم و آموزش عالی تأسیس شد. گفتنی است که هستۀ اصلی این دانشکده، بخش زبان های خارجی دانشسرای عالی اهواز بود که کار خود را در سال 1348 با پذیرفتن دانشجوی شبانۀ رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی توسعه داد.


به دنبال آغاز فعالیّت چهار رشتۀ یاد شده در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رشته های زبان و ادبیات فرانسه، اقتصاد، حسابداری و علوم به تدریج به این دانشکده پیوست. بعدها سه رشتۀ اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی جدا شد و دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی به طور جداگانه دایر گردید. محلّ استقرار دانشکده ادبیات از سال 1352 ساختمان معروف به سه گوش بود که همزمان به عنوان سازمان مرکزی دانشگاه مورد استفاده قرارمی گرفت.


دانشکده ادبیات و علوم انسانی در تربیت سازمانی خود، علاوه بررشته های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، همچنین دارای رشته های تاریخ، زبان و ادبیات عربی، فلسفه، مردم شناسی و باستان شناسی بود که از این میان، رشتۀ زبان و ادبیات عربی در سال 1357 با پذیرش دانشجو کار خود را آغاز کرد. رشتۀ مذکور بعد از تأسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، به آن دانشکده الحاق گردید. در سال 1364 نام دانشکده به ادبیات و علوم انسانی تغییر یافت و هم اکنون در گروه های آموزشی اين دانشكده رشته هاي ”زبان و ادبيات انگلیسی، مترجمي زبان انگليسي ، زبان و ادبیات فارسی ، زبان و ادبيات فرانسه، تاریخ و جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسي“ ، ” آموزش زبان انگليسي، زبان و ادبيات فارسي، زبان و ادبيات انگليسي ( از سال مهر 87)، جغرافيا و برنامه ريزي شهري (بهمن 85)، تاريخ با دو گرايش (مطالعات خليج فارس از مهر 87) و (تاريخ ايران دوره اسلامي) در مقطع کارشناسی ارشد“ و ” آموزش زبان انگليسي ( مهر ماه 88)“ و زبان وادبيات فارسي در مقطع دکترا“ فعالیت مي نمايد.