انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چرا زاینده رود خوشک شد؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
استاندار اصفهان در گفت وگو با دنياي اقتصاد: در حال تلاش براي حل مشكل هستيم
دنياي اقتصاد-اصفهان-مي گويند شاهرگ حياتي اصفهان است. اين روزها، اما اين شاهرگ حياتي انگار از جايي قطع شده است. ماه ها است زاينده رود با لبهاي ترک خورده و تشنه به حال احتضار روي دست اصفهان مانده است. زاينده رود به کدام علت به اين روز افتاد و تا چه زماني قرار است به اين حال بماند؟
مسوولان آب منطقه اي اصفهان پيرامون خشکي زاينده رود به مساله خشکسالي اشاره مي کنند. مدير عامل سازمان آب منطقه اي اصفهان چند ماه پيش از اين در جمع اعضاي شوراي اسلامي شهر اصفهان با مقايسه ميزان بارندگي در سال جاري نسبت به سال هاي قبل از کاهش بين 10 تا 40 درصدي ميزان بارندگي در نقاط مختلف استان خبر داد. محمد علي طرفه همچنين کاهش حجم ورودي آب به زاينده رود را حدود 50 درصد ذکر کرد.
معاون بهره برداري سازمان آب منطقه اي اصفهان در گفت وگو با دنياي اقتصاد افزايش تخصيص هاي اعطا شده به مناطقي از استان چهارمحال و بختياري از سوي وزارت نيرو را تاييد کرد. حيدر پور تاکيد کرد: خشکي زاينده رودبه دليل خشکسالي رخ داده است.
وي با بيان اينکه بيلان آب ورودي به زاينده رودمنفي بوده است و با افزايش جمعيت نيز روبه رو بوده ايم، تشريح کرد: در حالي که شاهد توسعه شهر و افزايش جمعيت و در نتيجه افزايش مصرف آب شرب هستيم، خشکسالي در چهار سال اخير هم مزيد بر علت شد. وي حجم آب مصرفي براي شرب را در دهه 60، به ميزان 60 ميليون متر مکعب و در سال هاي اخير 400 ميليون متر مکعب ذکر کرد.
حيدرپور آورد رودخانه در شرايط عادي را 1550 ميليون متر مکعب در سال دانست و افزود: اين در حالي است که آورد رودخانه در سال جاري 800ميليون متر مکعب بود.
معاون بهره برداري سازمان آب منطقه اي اصفهان پيرامون زمان بازگشت آب به رودخانه گفت: در تلاش هستيم تا براي کشت پاييزي آب رودخانه را باز کنيم.
از طرفي آنچه بسياري از مسوولان استان به آن اذعان دارند، اين است که همه خشکي زاينده رود از خشکسالي نيست. کارشناسان نيز معتقدند با اينکه خشکسالي در تشنه ماندن زاينده رود بي تاثير نبوده است، اما نمي تواند تنها دليل بروز اين معضل باشد.
شهردار اصفهان در مرداد ماه سال جاري در يک نشست خبري با تاکيد بر اينکه تنها علت خشکي زاينده رود، خشکسالي نيست، گفت:«ابعاد خشکي زاينده رود بسيار وسيع است. فضاي سبز اصفهان به سمت نابودي پيش مي رود. از ورود توريست به اصفهان نيز به ميزان 30 درصد کاسته شده است.»
استاندار اصفهان نيز در گفت وگو با دنياي اقتصاد با تاکيد بر لزوم اجراي طرح تونل بهشت آباد تصريح کرد:«هر چقدر اجراي اين پروژه به تعويق بيفتد ضررهاي ناشي از خشکي زاينده رود بيشتر بر اصفهان تحميل خواهد شد. اين ضررها در بخش هاي اقتصادي و نيروي انساني با توجه به آسيب هاي روحي وارده به مردم اصفهان و اکوسيستم به خوبي قابل مشاهده است.»
عليرضا ذاکر اصفهاني پيرامون علت به تاخير افتادن اجراي پروژه بهشت آباد گفت: عده اي در اين زمينه اعتراضاتي ارائه مي کنند با تفکري مبني بر اينکه اجراي اين پروژه مي تواند منجر به تهديدات زيست محيطي براي منطقه مبدا شود.
وي دليل تاخير را سياسي شدن موضوع آب زاينده رود دانست و تصريح کرد: وقتي يک موضوع زيست محيطي- اقتصادي که ريشه سياسي ندارد، سياست زده مي شود، اين مشکلات بروز مي کند.
استاندار اصفهان راه مقابله با سياست زدگي معضل زاينده رود را فرهنگ سازي در اين زمينه ذکر کرد و اظهار داشت: مردم بايد بدانند چه در استان اصفهان و چه در ساير شهرها به صورت دوستانه مي توان اين مساله را حل کرد. با در نظر گرفتن منافع همه منطقه ها و با يک تخصيص کارشناسانه که توسط وزارت نيرو صورت گرفته است، مي توان بر اين مشکل فائق آمد. وي خاطرنشان ساخت: اگر مردم مطالبات خود را به مسوولان محترم کشور انعکاس دهند، عده کمي که نگاه سياسي به مساله دارند منزوي مي شوند. ما در حال تلاش براي حل مشکل هستيم، ولي ما بيشتر تامين کننده ايم و مقدمات مادي را فراهم مي کنيم.
مرسی رفع ابهام کردیSmile
SadSadSad