انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تونی اسکات؛ کارگردان اکشن‌های نفس‌گیر «توقف ناپذیر»
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تونی اسکات؛ کارگردان اکشن‌های نفس‌گیر «توقف ناپذیر» 1

عباس کریمی عباسی/ تونی اسکات کارگردان فیلم های مشهور «تاپ گان» و «مردی در آتش» را کارگردان اکشن‌های نفس‌گیری چون «توقف ناپذیر»، «جاسوس بازی» و «دژاوو» در چنین روزی به دنیا آمد.

تونی اسکات 21 ژوئن سال ۱۹۴۴ در انگلستان به دنیا آمد.

وی برادر کوچک ریدلی اسکات، کارگردان معروف هالیوود است و فعالیت سینمایی خود را در نخستین فیلم او به نام «پسر و دوچرخه» که فیلمی کوتاه بود در۱۶ سالگی آغاز کرد.

تونی اسکات نخستین فیلم بلندش با نام «هانگر» در سال 1983 ساخت که در آن کاترین دنوو و سوزان ساراندون بازی می‌کردند اما فیلمی که وی را به شهرت رساند و مورد استقبال نسل جوان قرار گرفت اکشن پرفروش «تاپ گان» در سال ۱۹۸۶ با بازی تام کروز بود که به عنوان فیلمسازی مطرح جایگاهش را تثبیت کرد. این فیلم نامزد چهار جایزه اسکار شد و ضمن دریافت جایزه اسکار بهترین ترانه، با فروشی نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار در سراسر دنیا عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۸۶را به دست آورد.

«تاپ گان» تبدیل به فیلمی الگوبرای سازندگان فیلم های جوان پسند شد و تا سالها بعد تقلیدهای زیادی از روی آن انجام شد که برخی از آنها نیز در جذب مخاطب موفق بودند. تام کروز شهرتی یک شبه پیدا کرد که تا امروز ادامه پیدا کرده است و بسیاری از جوانان پس از دیدن فیلم به نیروی هوایی پیوستند تا مثل وی خلبانی کارآزموده شوند.

تونی اسکات موفقیت در جذب تماشاگران را با فیلم بعدش «پلیس‌های بورلی هیلز ۲» با بازی ادی مورفی ادامه داد.

«انتقام» با بازی کوین کاستنر و آنتونی کوئین، «روزهای تندر» با بازی تام کروز و نیکول کیدمن، «طرفدار» با بازی رابرت دنیرو، «دشمن حکومت» با بازی ویل اسمیت، «جاسوس بازی» با بازی براد پیت و رابرت ردفورد و «دژاوو» با بازی دنزل واشنگتن از دیگر فیلم‌های شناخته شده تونی اسکات هستند.

آخرین فیلم به نمایش درآمده از تونی اسکات «توقف ناپذیر» با بازی دنزل واشنگتن بود که در سال ۲۰۱۰ اکران شد. فیلم‌های پلیس بورلی هیلز ۲، انتقام، روزهای تندر، دشمن کشور و توقف‌ناپذیر از دیگر آثار تونی اسکات هستند.

وی با هنرپیشه‌های صاحب‌نامی چون تام کروز، جین هکمن، برد پیت و وال کیلمر همکاری داشت و با دنزل واشنگتن، بازیگر محبوب هالیوود، حتی پنج فیلم مشترک ساخت. همچنین وی در عرصه کارگردانی و ساختن فیلم‌های تبلیغاتی نیز بسیار موفق بود.

با این حال شاهکار این کارگردان هالیوودی فیلمی در سال 2004 و با بازی دنزل واشنگتن با نام «مردی در آتش» است که از شبکه های مختلف صدا و سیما نیز به نمایش درآمده است.

داستان فیلم درباره یک محافظ شخصی با بازی واشنگتن است که کار مراقبت از دختر یک زوج امریکایی در یک کشور افریقایی را بر عهده دارد. شغل حساس مرد ایجاب می کند که دخترس محافظ داشته باشد و وقایع بعدی نشان می دهند که بی مورد هم نبوده است. در یک حمله ناگهانی و با وجود تلاش زیاد محافظ داستان، آدم ربایان دختر را می دزدند و محافظ به شدت زخمی شده و تا پای مرگ می رود اما پس از بهبودی و با وجود این که کسی وی را مقصر نمی داند همه زندگی خود را تا پای جان می گذارد تا دختربچه را پیدا کند و این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد دختر کشته شده است.

فیلم از دیالوگهای کمی برخوردار است و روابط عاطفی بین دختربچه و محافظش به خوبی و با سردی روابط پدر و مادر با هم از یکسو و ارتباط عاطفی نداشتن از سوی دیگر با دختر به خوبی نشان داده می شود. اسکات از نمادها به خوبی استفاده می کند و نشان می دهد که هنگام ساخت این فیلم در اوج قله فیلمسازی و پختگی و تجربه قرار دارد و با کمک زوایای انتخابی خوب دوربین و تدوین مناسب فیلمی جذاب و در عین حال آموزنده را برای مخاطب امروزی می سازد که گاه یادش می رود انسان است و به عواطف و وظایف بشری خود بی توجه شده است.

تونی اسکات، آگوست سال 2012 در حالی که از سردردهای علاج ناپذیر تومور سرطانی مغزش که قابل جراحی نبود خود را از بالای یک پل در لس‌آنجلس پرت کرد و جان سپرد. برخی پزشکان نیز رسانه ها آن را خودکشی حاصل از ناامیدی قلمداد کردند اما دنزل واشنگتن و تام کروز در سخنرانی بر سر مزار وی ان را غیر قابل باور دانستند چرا که عقیده داشتند وی سرشار از زندگی و امید بود. عده ای از پزشکان نیز احتمال فشار ناگهانی و حمله عصبی را عامل این پرش عنوان کردند.