انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: انسانی >> مطالعات خانواده
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
هدف و ماهیت :
این رشته به مطالعات و بررسی سیستماتیک و علمی خانواده ها از دیدگاه فقهی ، حقوقی ، اجتماعی ، روانشناسی بر مبنای تفکرات اسلامی خواهند پرداخت و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های پژوهشی و آموزشی است که موجب احاطه و دستیابی دانشجو به آثار علمی ، تهیه متون تحقیقاتی و نوآوری و کمک به تعمق اطلاعات ، پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در زمینه خانواده خواهد بود…

هدف و ماهیت :
این رشته به مطالعات و بررسی سیستماتیک و علمی خانواده ها از دیدگاه فقهی ، حقوقی ، اجتماعی ، روانشناسی بر مبنای تفکرات اسلامی خواهند پرداخت و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های پژوهشی و آموزشی است که موجب احاطه و دستیابی دانشجو به آثار علمی ، تهیه متون تحقیقاتی و نوآوری و کمک به تعمق اطلاعات ، پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در زمینه خانواده خواهد بود.
هدف این رشته عبارت است از تربیت و تقویت افراد کارشناس جهت مشاوره و رسیدگی به مسائل خانواده در سطح کارشناسی ، تقویت و توسعه مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه مسائل خانواده که زیربنای آن تفکرات و جهان بینی اسلامی است، کمک به تربیت افراد متخصص در امر خانواده با آشنایی به علوم روانشناسی ، علوم تربیتی ، علوم اجتماعی ، فقه و حقوق در اسلام در سطح دکتری و تقویت و تعمیق بینش های علمی و تحقیقاتی در مسائل خانواده به منظور تغییر می باشد.
نقش و توانایی در این رشته عبارتست از :
تربیت و تقویت افراد کارشناس در زمینه حقوقی و اجتماعی ، تربیت افراد کارشناس در مراکز مشاوره آموزش و پرورش و آموزش عالی ، آموزش کارشناسان به منظور ایجاد کانون های مشاوره خانواده در کل جامعه ، تربیت و تقویت نیروی مورد نیاز سازمان بهزیستی جهت امداد و مددکاری.
طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال و نظام آموزشی واحدی می باشد کلیه دروس نظری و علمی آن در 8 نیم سال تحصیلی ارائه می شود. تعداد کل واحدهای آموزشی در این دوره حدود 135 واحد است.
توانایی‌های لازم :
دانشجوی مطالعات خانواده باید با فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی, پیوند عمیقی داشته باشد. همچنین لازم است که از دو ویژگی مهم خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن بهره‌مند باشد و بتواند با شخصیت متعادل خود بر دیگران تأثیر گذاشته و آنها را به درستی راهنمایی کند.
موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره خصوصی و دولتی فعالیت نمایند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس اصلی:
قواعد صرف عربی، قواعد نحو عربی، تجزیه و ترکیب، ترجمه و درک متون عربی، مأخذشناسی اسلامی، اصول فقه، حقوق اساسی، آشنائی با کلیات علوم قرآنی و حدیث، تربیت در اسلام، روانشناسی عمومی، آسیب‌شناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، مبانی جامعه‌شناسی مفاهیم اساسی،‌مبانی مددکاری اجتماعی، ریاضیات پایه، مبانی جمعیت‌شناسی.
دروس تخصصی :
متون تخصصی فقه، فقه تطبیقی، قواعد فقه، تفسیر موضوعی قرآن در زمینه‌های حقوق متقابل افراد خانواده نسبت به هم، ارث، وصیت، طلاق، حدود، دیات، قصاص و شهادت، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، خانواده درمانی، روانشناسی رشد کودکی، جامعه‌شناسی خانواده،‌ جامعه‌شناسی روستایی، جامعه‌شناسی تاریخی خانواده، آمار و احتمال،‌ روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی اجتماعی، حقوق مدنی،‌ کارورزی .