انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: “درس خواندن” احساس گرسنگی مجازی ایجاد می‌کند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به گفته یک کارشناس تغذیه درس خواندن افراد احساس گرسنگی مجازی ایجاد می‌کند که در صورت خوردن کالری اضافه از بین نمی‌رود و موجب بروز چاقی در این افراد می‌شود.


دکتر احمد درستی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه معمولا نیازهای غذایی افراد 19 سال به بالا تا زمان سالمندی تفاوتی با یکدیگر ندارد، گفت: این باور غلطی است که دانشجویان و محصلان نیازمند غذای بیشتر و پرکالری‌تری نسبت به سایر افراد دارند و همین امر باعث بروز مشکل چاقی در این افراد می‌شود.


وی با بیان اینکه مغز انسان در طول شبانه‌روز در حال فعالیت است که این فعالیت تغییر چندانی در زمان درس خواندن نمی‌کند خاطرنشان کرد: اگر یک فرد از صبح تا شب درس بخواند شاید کمی بیشتر از حد طبیعی نیازمند مواد غذایی اضافه باشد.


درستی با تاکید به اینکه درس خواندن از جمله موقعیت‌های پرفشاری است که باعث می‌شود ذهن دنبال راه فراری برای خروج از آن بگذرد خاطرنشان کرد: احساس گشنگی و فرار از درس خواندن به بهانه غذا خوردن از راه‌های ذهن برای خروج از این موقعیت پرفشار است بنابراین باید توجه داشت که این گرسنگی به نوعی مجازی است و اصلا قند خون کاهش نیافته است.


این کارشناس تغذیه درباره راه‌هایی برای رفع احساس گرسنگی مجازی در دانشجویان و محصلان تصریح کرد: داشتن یک برنامه غذایی منظم که شامل مایعات فراوان باشد می‌تواند راه‌حلی برای گرسنگی مجازی باشد.


وی خاطرنشان کرد: خوردن مرتبط آب خنک همراه با چند قطره آبلیمو و یا خاکشیر می‌تواند از ایجاد حس گرسنگی جلوگیری کند اما قهوه نوشیدنی مناسبی نیست و نوشیدن چای نیز تا حداکثر پنج لیوان مجاز است.


به گفته این کارشناس تغذیه، استفاده از سبزیجاتی مانند کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی، کلم، کدو و… نه تنها می‌تواند از ایجاد حس گرسنگی مجازی جلوگیری کند بلکه باعث رسیدن ویتامین کافی به سیتسم اعصاب شود.


درستی با اشاره به لزوم استفاده از سه واحد میوه و چهار واحد سبزیجات در طول روز گفت: این میزان مواد خوراکی معمولا توسط سیستم اداری تأمین نمی‌شود و خود دانشجویان باید با توجه به اهمیت این خوراکی‌ها اقدام به تأمین آن کنند.


وی با اشاره به اهمیت ویتامین و مواد معدنی موجود در سبزیجات و میوه‌ها افزود: در صورتی که دانشجویان از استفاده از این مواد چشم‌پوشی کنند، باعث می‌شود کارایی ذهن آنها کاهش یافته و دچار ضعف بینایی شوند.