انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مقایسه مختصر اندروید L با iOS 8
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقایسه مختصر اندروید L با iOS 8 1
زمان آمدن نسخه جدید اندروید، با نام آبنبات چوبی(Lollipop) یا 5.0، کیک لیمویی یا اندروید L فرا رسیده و گوگل از رابط کاربری جدیدی با نام Material Design در این نسخه پرده‌برداری کرده است. رابطی که با کلی ویژگی جدید آمده است. البته کاربران تا پیش از پاییز نمی‌توانند به نسخه پایانی این اندروید دسترسی داشته باشند. این نسخه هنوز نیامده و در تصاویری که از خود منتشر کرده است، رقیبان سرسختی چون iOS8 را در پیش روی خود دارد. در این مطلب این دو نسخه جدید از دو سیستم عامل رقیب با هم از نظرات مختلف مقایسه شده‌اند، تا مشخص شود اندروید L چقدر حرف برای گفتن دارد.
Material Design
Material Design نام رابط کاربری جدید گوگل است و با ظاهر همیشگی اندروید تفاوت زیادی دارد. این رابط، رنگهای آبی، سبز مات و قرمز را از Google Now گرفته اما سفید هنوز رنگ غالب است.
اندروید در این نسخه از الگوی فلت استفاده کرده، در حالی که این فلت بودن لایه دار شده است. خود گوگل این رابط را به یک دسته کاغذ تشبیه می‌کند، کاغذهای دیجیتالی که می‌توان آنها را به شکلهای مختلفی تغییر داد. SDK جدید (توسعه نرم‌افزار اندروید) به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که چگونگی قرار گیری عناصر رابط کاربری درون لایه‌ها را توصیف کنند. اندروید L در لبه‌ها از کمی سایه استفاده کرده که حس عمق، بدون به هم ریختگی صفحه نمایش را به کاربر می‌دهد. هر تغییر ایجاد شده در این نسخه با یک انیمیشن حتی به شکل خیلی سریع همراه است. از ترنزیشن‌های شدید هم دیگر خبری نیست.
حالا این نسخه جدید چگونه با سیستم عامل اپل مقایسه می‌شود؟ iOS8 نیز پیرو طراحی فلت عمل کرده و از افکتهای شیشه‌ای شفاف بهره برده است. طراحی iOS8 یک طراحی سلیقه‌ای و ذهنی است، اما باید اعتراف کرد که گوگل در طراحی Material خود واقعا کارهای جالبی انجام داده است.
کارایی
اپل به خاطر استفاده از Metal graphics API در iOS8 سر و صدای زیادی کرد، زیرا این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد بازی‌هایی را بسازند که به طور قابل توجهی سریعتر اجرا می‌شوند. بعلاوه زبان برنامه نویسی Swift برای توسعه دهندگان iOS ایجاد شده که به آنها امکان ایجاد برنامه‌های ساده‌تر را می‌دهد. تمام اینها به افزایش سرعت می‌انجامد و پاسخ اندروید نیز ART جدید و (Android Extension Pack (AEP است.
گوگل AEP را با همکاری انویدیا ساخته است و برای اولین بار در Nvidia Tegra K1 و در رویدادI/O مورد استفاده قرار گرفت. اما به طور طبیعی باید روی تمام چیپ‌های ARM قابلیت اجرا داشته باشد. AEP مجموعه‌ای از افزونه‌ها برای OpenGL ES بوده که ویژگی‌هایی چون تسلیشن و محاسبات را برای پر کردن فضای بین گرافیک موبایل و DirectX 11 موجود بر روی کامپیوترها اضافه می‌کند.
اندروید L پایان کار Dalvik است. دالویک در واقع یک کامپایلر همزمان است. یعنی شما یک برنامه را اجرا کرده و دالویک کدها را همزمان کامپایل می‌کند. دالویک در کیت کت هم با ART منتها در نسخه بتا جایگزین شده بود. کامپایلری که برنامه‌ها را هنگام نصب کامپایل کرده و به همین دلیل باعث بالا رفتن سرعت آنها می‌شود.
ذخیره انرژی
در تمام این سالها، گوگل از قرار دادن یک مود ذخیره انرژی در اندروید چشم پوشی کرده است و برخی از سازندگان مثل سامسونگ این کار را به طور شخصی انجام دادند. اما بالاخره قرار است اندروید L تحت ویژگی‌ای با نام Project Volta اینکار را انجام دهد.
Project Volta یک تنظیمات ساده خواهد بود که که کاربر می‌تواند با روشن کردن آن کلاک CPU را پایین آورده، فعالیت اطلاعات پس زمینه را کاهش دهد و با ایجاد تغییرات دیگر به ذخیره انرژی کمک کند. گوگل ادعا می‌کند که این ویژگی می‌تواند 90 دقیقه به عمر باتری نکسوس 5 بی‌افزاید. البته این تغییر چندان بزرگی نیست و اپل همیشه به خاطر مدل محدودتر برنامه‌ای خود در این زمینه جلوتر بوده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقایسه مختصر اندروید L با iOS 8 1
اندروید L حداقل با وجود ویژگی Battery Historian می‌تواند از مصرف بیش از حد برنامه‌های پر مصرف جلوگیری کند. البته مشخص است که اپل پیروز این میدان است.
نوتیفیکیشن‌های بهبود یافته
با وجود تمام پیشرفتهای حاصل شده در نوتیفیکیشنها، iOS هنوز هم جا دارد که کارهای بیشتری انجام دهد. iOs 8 برخی نوتیفیکیشن‌های در دسترس و عملی و کاربری پاسخ گویی سریع را اضافه کرده، اما اندروید L خیلی بیشتر در این حوزه جلو رفته است.
در اندروید L سیستم نوتیفیکیشن‌ها تغییر کرده و شما با یک سری کارت در رابط کاربری جدید Material Design روبرو خواهید بود. اندروید L در نوتیفیکیشن‌ها heads-up کمی از iOS کمک گرفته است.
این نوتیفیکیشن‌ها در صفحه ظاهر شده و این شمایید که با انجام حرکت خاصی که لازم است، آنها را باز کرده یا از صفحه پاک می‌کنید. این تغییر، اندروید را خیلی جلوتر می‌برد.
عملکرد چند وظیفه‌ای و یکپارچه سازی وب
حتما شنیده‌اید که اپل در iOS 8 در رابط چند وظیفه‌ای تغییراتی ایجاد کرده است. بزرگترین تغییر با آپگرید سال گذشته آمد، اما این پاییز کوپرتینو کلیدهای میانبر تماس را به سویچر برنامه‌ها اضافه کرده است. اما گوگل در مقابل کل اینترنت را به سوییچر برنامه‌ها اضافه کرده است. این تغییر پیش از این با نام Project Hera شناخته می‌شد. راهی برای نمایش محتوای وب و برنامه‌ها در فهرستی از آیتم‌ها در مجموعه‌های چند وظیفه‌ای.
سیستم برنامه‌های اخیر (Recent Apps) کیت کت مثل iOS بود، اما در اندروید L این سیستم متفاوت شده است. فهرست برنامه‌های اخیر در استایل  Material Design و با تبهای کروم به نمایش در می‌آید. در این صورت اگر به طور همزمان به دنبال چیزی در میان تب‌ها هستید و میان برنامه‌های مختلف رفت و آمد دارید، می‌توانید اینکار را سریعتر از گذشته انجام دهید.
این اولین بار است که گوگل نسخه جدید سیستم عامل خود را به شیوه اپل رو نمایی می‌کند که البته حرکت هوشمندانه‌ای است. این نسخه برای نکسوس‌های 5 و 7 قابل دسترس است. کاری که مدتهاست اپل در حال انجام آن بوده و موفق بوده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقایسه مختصر اندروید L با iOS 8 1
این پاییز زمان آمدن دو سیستم عامل قدرتمند با پشتیبانی بسیار بالا است و شاید برای اپل رسیدن دشوار باشد. خیلی‌ها باور دارند که آمدن اندروید L باعث قدیمی جلوه داده شدن iOS 8 می‌شود و اینکه محصول اپل بتواند با این نسخه جدید به رقابت بپردازد کمی نامحتمل است. اما فعلا حرف زدن آنهم با قطعیت کار درستی نیست و برای یک مقایسه واقعی باید چند ماهی منتظر ماند.
IOS خیلی بهتر از اندرویده