انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: جزئیات طرح پزشک نخبه / حمایت ویژه از 10 نفر اول کنکور تجربی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت بهداشت، از نخبگان و نفرات برتر آزمون سراسری سال گذشته، گفت: علاوه بر اینکه طرح پزشک آکادمی از سال دوم تحصیل این دانشجویان به طور جدی اجرا خواهد شد، پژوهانه‌ای نیز برای دانشجویان پی‌ اچ‌ دی که نیازمند حمایت ویژه از طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی خود هستند، در نظر گرفته می‌شود.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ملک‌زاده در نشست نخبگان علوم پزشکی با اشاره به اینکه سیاست وزارت بهداشت مبتنی بر توجه ویژه به نخبگان عرصه علوم پزشکی است، اظهار کرد: تعریف نخبه از نظر وزارت بهداشت متفاوت است و از این منظر نخبه به افرادی اطلاق می‌شود که در عمل علاقه و پشتکار خود را نشان دهند.


وی با اشاره به اینکه در سال اول تحصیل نفرات برتر کنکور علوم تجربی برجسته‌ترین، برنامه حمایتی ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: طبق این برنامه در نظر گرفته شد که برترین دانشجویان پزشکی کشور در آینده بتوانند به استادان برجسته‌ای تبدیل شوند که رهبری پژوهش برعهده می‌گیرند.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 10 نفر اول کنکور سراسری علوم تجربی سال گذشته به طور مرتب با وزارت بهداشت در تماس بوده‌اند، تصریح کرد: علاوه بر آنکه برای این افراد یک استاد راهنما برای حمایت و کمک به آنان در نظر گرفته شده بود، برای حل مسائل طول تحصیل و توسعه ظرفیت‌های علمی این افراد بودجه تحقیقاتی نیز از سوی وزارت بهداشت گرفته شده است.


ملک‌زاده همچنین با تاکید بر اینکه توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان برتر باید همزمان با توجه به مسائل علمی این افراد صورت گیرد، افزود: برنامه‌های فرهنگی که برای نفرات برتر علوم پزشکی سال گذشته در نظر گرفته شده است، در قالب برنامه‌های علمی ارائه می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: منتور یا همان اساتید راهنمایی که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی به این دانشجویان معرفی شده‌اند، علاوه بر ویژگی‌های علمی، دارای ویژگی‌های برجسته اخلاقی نیز هستند.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سال اول تحصیل نفرات برتر علوم تجربی سال گذشته بیشتر به مسائل آموزشی توجه شده بود، خاطرنشان کرد: با این حال در سال دوم تحصیل با معرفی منتور و استادان راهنما، به این افراد کار پژوهشی آنها آغاز خواهد شد.


ملک‌زاده با تاکید بر اینکه دانشجویان نخبه کشور در کنار توجه به آموزش و یادگیری باید به مباحث تحقیقاتی نیز اهمیت دهند، گفت: در این راستا لازم است زیرساخت‌ها، امکانات مراکز تحقیقاتی، و فرصت انجام تحقیقات و پژوهش در اختیار این افراد قرار داده شود.


وی همچنین درباره نحوه انتخاب استاد مشاور از سوی دانشجویان برتر علوم پزشکی تصریح کرد: لیستی از استادان پیشنهادی وزارت بهداشت تهیه شده است که دانشجویان بتوانند از بین آنها منتور موردنظر خود را انتخاب کنند.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این دانشجویان می‌توانند در طول تحقیق خود، استاد راهنمای‌شان تغییر دهند و یا استاد دیگری را خارج از لیست پیشنهادی انتخاب کنند.


به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، دکتر مجتبی زارعی مشاور معاون تحقیقات فناوری وزیر بهداشت با اشاره به ثبت‌نام 14 نفر از دانشجویان پزشکی در سامانه حمایتی معاونت فناوری وزارت بهداشت گفت: هدف از اجرای طرح پزشک پژوهشگر، حمایت از کار پژوهشی افرادی است که دارای ایده‌های تحقیقاتی هستند.


وی با اشاره به اینکه طرح پزشک پژوهشگر و یا آموزشگر در طی سالیان گذشته در کشورهای دیگر اجرا شده است، اظهار کرد: در وزارت بهداشت بیش از 6 ماه درباره انطباق طرح پزشک پژوهشگر با برنامه‌های نظام سلامت ایران بحث شد تا طرح فعلی به نتیجه رسید.


مشاور معاون تحقیقات فناوری وزیر بهداشت درباره انواع حمایت‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از نخبگان علوم پزشکی گفت: این حمایت‌ها شامل تأمین مالی دانشجویان در طول تحصیل، امنیت شغلی این افراد، تحصیلات رفاهی، عضویت در بنیاد نخبگان و ارائه بودجه تحقیقاتی به این افراد می‌شود. همچنین مراکز آموزش عالی میزبان این دانشجویان نخبه نیز مشمول برخی از تسهیلات وزارت بهداشت می‌شود.


زارعی درباره حقوق دانشجویان نخبه و نفرات برتر علوم پزشکی اظهار کرد: حقوقی که در طول تحصیل به این افراد داده می‌شود، مطابق با سطح تحصیلی آنها در حد حقوق استادیار و یا مربی است.


وی با اشاره به اینکه نفرات برتر پزشکی در آخر دوره پزشک عمومی در صورتی که بتوانند به عنوان دانشجوی پژوهشگر شناخته شوند، مدرک پی‌اچ‌دی دریافت می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این افراد به نوعی متمایل به سایر دانشجویان هستند، می‌توانند در طول دوره تخصصی نیز در کنار آموزش‌های بالینی به انجام تحقیقات بپردازند و پی‌اچ‌تی خود را دریافت کنند.


مشاور معاون تحقیقات فناوری وزیر بهداشت همچنین درباره دوره سربازی و گذراندن طرح برای دانشجویان نخبه پزشکی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز با بنیاد نخبگان هماهنگی صورت گرفته است و دوره طرح پزشکی و سربازی این دانشجویان با دوره آموزشی آنان ادغام می‌شود و همین دوره آموزشی به عنوان دوره طرح پزشکی برای آنان محسوب می‌شود.


به گفته زارعی دانشجویانی که علاقه‌مند به انجام طرح‌های پژوهشی هستند، می‌توانند با انتخاب استاد راهنما در هر زمینه‌ای که مورد علاقه آنان است، به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند.


وی در این‌باره خاطرنشان کرد: درباره انتخاب موضوع پژوهش هیچ اجباری برای این دانشجویان وجود ندارد.


مشاور معاون تحقیقات فناوری وزیر بهداشت درباره شرایط متقاضیان ثبت‌نام در طرح پزشک پژوهشگر خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی که برای افراد متقاضی در نظر گرفته شده است، شامل یکی از موارد داشتن جایزه المپیادی، رتبه برتر در آزمون‌های پزشکی، معدل بالای 15، داشتن کار تحقیقی در طول تحصیل است.


به گفته زارعی متقاضیان شرکت در طرح پزشک پژوهشگر می‌توانند از امروز تا 15 مرداد با مراجعه به سایت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.RCB.RDFDRH.AC.ir ثبت‌نام کنند. ضمنا مصاحبه این افراد در شهریور ماه انجام خواهد شد.