انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیانیه وزارت علوم در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیانیه‌ای با استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه‌ها و با الهام از رهنمودهای ایشان بر تضمین و تداوم حرکت پرشتاب علمی کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش در سطح ملی و جهانی، جذب و حمایت از نخبگان علمی و جلوگیری از مهاجرت آنان و ایجاد تحول بنیادی در علوم انسانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: خداوند منّان را شاکریم که در ماه مبارک رمضان، ماه بارِش فیوضات الهی، یک بار دیگر زمینه توفیق دیدار و گفتگوی استادان دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که به حق پرچمدار توسعه علمی کشور هستند، فراهم شد و فرصتی برای طرح نظرات آنان و استماع رهنمودهای راهگشای معظم‌له به دست آمد. بی گمان ارشادات ایشان که همواره توجه ویژه ای به مقوله دانش و فناوری و پیشرفت علمی کشور داشته‌اند، به عنوان سیاست راهبردی و محور برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات نصب‌العین مسئولان آموزش عالی کشور است. بر همین اساس، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری این رهنمودها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و برنامه این وزارت در دولت تدبیر و امید نیز با همین نگاه تهیه و به تایید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است.

فرمایشات معظم‌له در این دیدار تاکید مجددی بر لزوم تقویت و تسریع حرکت علمی کشور و ضرورت تلاش دوچندان مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای شتاب بخشیدن به این حرکت سرنوشت‌ساز است.

وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری و التزام به تحقق منویات ایشان مبنی بر توسعه علمی کشور و نیل به اهداف سند چشم‌انداز و افق‌های ترسیم شده توسط معظم‌له، بر موارد زیر تاکید می‌کند:

الف) تضمین و تداوم حرکت پرشتاب علمی کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش در سطح ملی و جهانی و انطباق این حرکت با نیازهای جاری جامعه، مستلزم ارتباط سازمان‌یافته مراکز علمی با نیازهای ملی و منطقه‌ای و نیز توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، اهداف راهبردی ذیل را وجهه همت خود قرار داده و تلاش می‌کند شتاب بیشتری را در مسیر دستیابی به این اهداف پدید آورد:

- استقرار جامعه دانش بنیان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شایسته، فرهیخته و نخبه

- کسب جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی در جهان

- هم‌خوانی پیشرفت علم و فنآوری در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فنآوری با پیشرفت‌های علمی جهان و نیازهای توسعه ‌ای کشور و آمایش سرزمین

- کیفیت بخشی به آموزش عالی و برقراری ارتباط مؤثر بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری با صنعت و بخش‌های مختلف جامعه

- توانمندسازی بخش غیردولتی برای مشارکت در تولید علم و فناوری

ب) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری جهت جذب و حمایت از نخبگان علمی و جلوگیری از مهاجرت آنان و فراهم آوردن بسترهای لازم جهت مشارکت این نخبگان در سازندگی و توسعه پایدار کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و خود را موظف به حمایت هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علم و فناوری می‌داند.

ج) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در جهت ایجاد تحول بنیادی در علوم انسانی و دستیابی به سطوح عالی تولید دانش در این حوزه‌، در طول ماه‌های گذشته با همکاری نهادهای مربوط اقدامات موثری را برای تقویت جایگاه و منزلت این علوم، اصلاح و بازنگری متون و برنامه‌های درسی و روش‌های آموزشی، ارتقای کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی و ترویج نقد، نظریه‌پردازی و آزاد‌اندیشی آغاز کرده است.

فعال‌سازی فرآیند اجرای سند دانشگاه اسلامی‌، مدیریت فعال و کارآمد شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و همچنین تشکیل کمیسیون‌های تخصصی متعدد جهت تحقق آرمان تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه، از آن جمله است.

د) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با اعتقاد به لزوم تامین فضای فرهنگی و علمی مناسب در دانشگاه‌ها و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به محیطی سیاست زده و محل جولان جریان‌ها و احزاب سیاسی، در عین باور به ضرورت رشد فهم و مشارکت سیاسی دانشجویان، تاکید بر گفتمان اعتدال و عقلانیت را سرلوحه کار خود قرار داده و مهمترین و بهترین تبیین از مفهوم اعتدال را نیز در کلام مقام معظم رهبری می‌یابد و در جهت تحقق آن گام برمی‌دارد. همانگونه که ایشان در پاسخ به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه قم می‌فرمایند: «آنگاه که نخبگان ما نقطه تعادل میان «هرج و مرج» و «دیکتاتوری» را شناسائی و تثبیت کنند، دوران جدید آغاز شده است. آری، نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی، تبدیل کرد چنانکه نباید بجای مناظره، به «جدال و مراء» گرفتار آمد و بجای آزادی، به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید. آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق» همه یکجا و در کنار یکدیگر ادا شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم‌افزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است.»

وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، تحقق منویات مقام معظم رهبری را به منزله گشایش افق‌های نوین گسترش علمی، سیاسی و دینی در دانشگاه‌های کشور دانسته وخود را ملزم به تلاش مضاعف در جهت تحقق گفتمان راهبردی ایشان برای ایجاد محیطهای علمی عقل‌محور، قانون‌گرا و آینده‌نگر و برخوردار از پویایی و عقلانیت و به دور از سیاست‌زدگی می داند تا دانشگاه پرچم‌دار انتقال ارزش‌های الهی به نسل‌های آینده ، تعمیق اخلاق و معنویت، خودآگاهی، خودباوری و پویایی باشد. انشاءالله»