انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مدرک دانشگاهی در سوئد درآمدزا نیست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در یک مطالعه آشکار شد زنان سوئدی با تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با زنان دارای تحصیلات متوسطه تنها 6.5 درصد درآمد بیشتر دارند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این مطالعه داشتن مدرک دانشگاهی برای زنان سوئدی باعث می‌شود که آنها تنها 6.5 درصد حقوق بیشتر دریافت کنند و این رقم در میان تمام کشورهای عضو پیمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه (OECD) ‌کمترین میزان است. با وجود بالا بودن نسبی دستمزدها در سوئد وقتی صحبت از ارزش و سودآوری مدرک تحصیلی دانشگاهی به میان می‌آید این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی عقب‌تر است چون سوئدی‌هایی که مدرک دانشگاهی دارند در مقایسه با دارندگان مدرک متوسطه حقوق و درآمد بیشتری ندارند و از این حیث زنان سوئدی در شرایط نامناسب‌تری هستند. این آمار از دو مطالعه مستقل حاصل شد که یکی متعلق به OECD و دیگری متعلق به اتحادیه نمایندگی کارکنان و افراد جویای کار دارای مدارک عالی موسوم به Saco است. نتایج هر دو مطالعه نشان می‌دهد که سوئد در میان کشورهای OECD از حیث سودآوری مدرک تحصیلی دانشگاهی برای زنان در رتبه آخر قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از «لوکال»، بنابراین گزارش، زنان فارغ التحصیل سوئدی در مقایسه با زنانی که تنها دارای تحصیلات متوسطه هستند، فقط 6.5 درصد درآمد بالاتری دارند که این رقم در مقایسه با کشورهای لهستان،‌ ترکیه و اسلواکی یک سوم است. میانگین دریافت دستمزد بالاتر نسبت به مدرک تحصیلی در کشورهای OECD، برای زنان 11.5 درصد است. طبق این آمار، سوئد جزو معدود کشورهایی محسوب می‌شود که در آن رفتن از راهنمایی به دبیرستان از رفتن از دبیرستان به دانشگاه از نظر اقتصادی سودمندتر است.

با این حال شرایط برای مردان سوئدی نیز آنچنان دلچسب نیست چرا که مردان سوئدی دارای مدرک دانشگاهی نیز تنها 7.6 درصد درآمد بالاتر نسبت به دارندگان مدارک تحصیلی متوسطه کسب می‌کنند در حالی که میانگین کشورهای OECD در این زمینه 13 درصد است.