انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاهیان در حوزه تدبر در قرآن پیشگام باشند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان از 11 تن از اساتید برتر قرآنی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم با سخنرانی در این نشست گفت: امیدواریم نمایشگاه قرآن امسال یک نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی باشد و آنچه که در این نمایشگاه عرضه شده حاصل تلاش فعالیتهای جمع کثیری از دانشگاهیان است. در این مجموعه وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت، سازمان جهاد دانشگاهی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم و معارف قرآنی، دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی، موسسات فنی حرفه‌ای و غیره این نمایشگاه را برگزار کرده است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا نیمه ماه مبارک رمضان برپاست، اظهار کرد: این فرصت مناسبی است تا در جهت ترویج و انس با قرآن گام برداریم. ترویج قرآن در محیط دانشگاهی تمایز معنی داری با ترویج قرآن در سایر حوزه‌ها دارد. همانطور که دانشگاهیان در حوزه‌های دیگر پیشتاز بوده‌اند در حوزه تدبر در قرآن نیز باید پیشگام باشیم.

وی افزود: درست است که به ظواهر قرآن نیاز نداریم؛ اما اگر به تدبر و دانش قرآن رو بیاوریم می‌توانیم با قرآن انس بگیریم. ترویج حفظ و تلاوت قرآن اگرچه خوب است؛ اما کافی نیست. باید با قرآن انس بگیریم و در جهت ترویج مفاهیم قرآنی گام برداریم.

هاشمی اظهار کرد: اگر آنچه می‌بینید با آنچه باید باشد فاصله دارد به این دلیل است که فقط به حفظ و تلاوت قرآن اتکا کرده‌ایم. قرآن نیاز به حفظ ما ندارد. او از سوی خداوند حفظ می‌شود. این ما هستیم که به قرآن نیازمندیم و اگر نتوانیم از مفاهیم الهی آن بهره ببریم و به جلوه‌های آن پی نبریم نسبت به آن احساس نیاز نمی‌کنیم.

وی افزود: تا زمانی که فقط قرآن را حفظ کنیم و در محافلمان بدون آنکه واکنشی در مخاطب ایجاد شود، فقط صرفا به تلاوت آن بپردازیم در این وضعیت خواهیم ماند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه سعی شده است تا برنامه‌ها متفاوت با سالیان گذشته طراحی شود، افزود: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه موضوع محور است و غرفه‌ها بر اساس محورهای تعیین شده دسته بندی شده‌اند. به عنوان مثال در بخش پایان نامه‌های قرآنی جهاد دانشگاهی مسئولیت آن را برعهده گرفته است، در بخش طب قرانی نیز وزارت بهداشت، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کانون‌های قرآن و عترت بسیج، نمایشگاه قرآن و عترت دانشگاه پیام نور و همچنین فعالیت در فضای مجازی نیز دانشگاه آزاد و غیره متولی این امور هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه در بخش فعالیت‌های هنری بیش از 200 اثر هنری عرضه شده است، افزود: در طی این نمایشگاه تفاهم نامه‌ای با وزارت ارشاد به امضاء خواهد رسید تا با همکاری یکدیگر فعالیت جدی تری در حوزه قرآن و دانشگاه داشته باشیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام طاهری مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با اشاره به محجوریت قرآن در جامعه اظهار کرد: در محجوریت قرآن همین بس که به علم بشر که هر روز در حال تکمیل است بیشتر اعتماد داریم و در فضاهای دانشگاه‌ها هنوز به دنبال آموزش، انس و فرهنگ سازی قرآن هستیم. مسئله‌ای که سالها پیش باید به فکر آن می‌افتادیم.

وی با اشاره به راهکارهای رفع محجوریت قرآن افزود: ابتدا باید اعتقادهای به قرآن را استحکام ببخشیم سپس باور کنیم که تمام نیازهای بشری را قرآن می‌تواند پاسخگو باشد. زمانی که توانستیم به این باورها برسیم آنها را به رفتار قرآنی تبدیل می‌کنیم.

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه گاهی عده‌ای می‌گویند بیاییم فقط به مفاهیم قرآنی بپردازیم، افزود: در پاسخ به این افراد باید گفت گام به گام باید حرکت کرد اگر اعتقادات مستحکم نشوند و باورها ایجاد نشود نمی‌توان به سمت رفتار سازی گام برداشت.

به گزارش ایسنا در این نشست از 11 تن از اساتید برتر قرآنی با حضور دکتر فرجی دانا و معاونین وزارت علوم و دانشگاه آزاد و روسای برخی از دانشگاه‌های کشور تقدیر به عمل آمد.