انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تلاش ترکیه برای پایان‌ دادن به استقلال دانشگاه‌های خصوصی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
لایحه جدید مبنی بر افزایش حدود اختیارات به «شورای آموزش عالی» (YOK)، خشم روسا و کارکنان دانشگاه‌های خصوصی ترکیه را برانگیخت.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسئولان دانشگاه‌های خصوصی ترکیه معتقدند لایحه جدید، استقلال آنها را سلب می‌کند. بنابر پیش‌نویس این قانون، روسای شوراهای دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه که در حال حاضر توسط روسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند از این پس توسط شورای آموزش عالی ترکیه منصوب خواهند شد. علاوه بر این استادان دانشگاه‌های دولتی دیگر اجازه تدریس در دانشگاه‌های خصوصی را نخواهند داشت. این تصمیم کیفیت آموزشی دانشگاه‌های خصوصی این کشور را دچار مشکل می‌کند زیرا آنها را در یافتن استادان کافی به دردسر خواهد انداخت. در صورت تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون، YOK همچنین این صلاحیت را می‌یابد تا بر بودجه دانشگاه‌های خصوصی نظارت کرده و در صورت لزوم نسبت به تعطیلی دانشگاه‌های خصوصی اقدام کند. علاوه بر این YOK مسئولیت تایید استادان دانشگاه‌های خصوصی را برعهده خواهد گرفت. این مسئولیت اکنون بر عهده شورای بین دانشگاهی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تودی زمان، شورای آموزش عالی ترکیه که پس از کودتای نظامی سال 1980 میلادی در این کشور تاسیس شد که معمولا به دلیل اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه دانشگاه‌های این کشور مورد انتقاد قرار می‌گیرد.