انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: حمایت سه اتحادیه دانشجویی دانشگاه آزاد از بخشنامه حراست این دانشگاه درباره حجاب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سه اتحادیه بزرگ دانشجویی دانشگاه آزاد متشکل از 120 تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای، با اعلام حمایت از بخشنامه اخیر حراست این دانشگاه درباره عدم دخالت نابجای نیروهای حراست در مقوله حجاب، از بروز برخی تخریب‌ها علیه این بخشنامه انتقاد کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این بیانیه که از سوی اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) و مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی صادر شده، به شرح زیر است:

«دانشگاه آزاد اسلامی بار دیگر با تکیه بر عقلانیت، منطق و مشی اعتدال اقدام به اصلاح یک رویه غلط در دانشگاه‌ها کرد اما متاسفانه شاهد هستیم که دلواپسان امروز که جریان شارلاتانیسم خبری را هدایت می‌کنند دوباره فعال شدند و اقدام به جنجال‌سازی درباره این اقدام ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی کردند.

بخشنامه اخیر حراست دانشگاه آزاد اسلامی درباره عدم دخالت نابجای نیروهای حراست در مقوله حجاب نه تنها نشان از آگاهی و هوشمندی مسئولان دانشگاه دارد بلکه مسبب رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی دانشجویان در دانشگاه‌ها خواهد شد، چراکه وظیفه ذاتی نیروهای خدوم حراست در دانشگاه‌ها بر اساس قانون، امنیتی و نظارتی است.

از لحن این بخشنامه عزت و کرامت به شخصیت والای انسان‌ها دریافت می‌شود و دین مبین اسلام هم دین آزادی، احترام، ارزش، عدالت، سلامت و دین برابری و مساوات است.

همواره دین اسلام به ما توصیه کرده است که امر به معروف و نهی باید در قالبی که با ذات پاک الهی سنخیت داشته باشد صورت بگیرد نه اینکه با خشونت و برخوردهای فیزیکی! چراکه آنچه موجب پذیرش امر به معروف و نهی از منکر می‌شود مباحث منطقی و عالمانه است که مخاطب را قانع می‌کند.

به عقیده ما موضوع حجاب یک مقوله فرهنگی به شمار می‌رود و نمی‌توان در مورد آن با روش‌های فیزیکی، حراستی و انتظامی برخورد کرد و تجربه هم ثابت کرده است که برخوردهای فیزیکی و حراستی در این حوزه ناموفق بوده است.

متاسفانه در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را مزین به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی کرده است برخی افراد که از قشر افراطیون محسوب می‌شوند سعی دارند قطار پر شتاب فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی را از حرکت بازدارند.

در طول 35 سال گذشته شاهد افت و خیزهای فراوانی در مقابل مواجه با مقوله حجاب بوده‌ایم و بارها دیده‌ایم که تجربه برخورد خشونت‌آمیز و فیزیکی با این مقوله نه تنها نتیجه مثبتی نداشته بلکه موجب واکنش منفی افراد نیز می‌شود و بررسی‌های کارشناسی نشان داده است که این رویکرد در مواجه با مقوله حجاب به هیچ وجه جوابگو نبوده و نیست و به جای پاک کردن صورت مسأله در این موضوع ما باید به صورت ریشه‌ای این مقوله را با فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه و دانشگاه اصلاح کنیم و حقیقتا دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد جدید در مواجه با مسأله حجاب و فرهنگسازی در این زمینه برای دانشجویان، پیشتاز این عرصه بوده و ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از این اقدام شایسته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر و قدردانی می‌کنیم.

برادران بسیج دانشجویی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی! چطور شما با در دست داشتن همه ابزارهای لازم در 35 سال گذشته نتوانسته‌اید به نتیجه مطلوب خود در مقوله حجاب دست یابید و جای بسی تأمل است که امروز به جای پاسخگویی در افکار عمومی، خود منتقد تبعات عملکرد خویش نسبت به دیگران شده‌اید در حالی که خود شما باید پاسخگوی این وضعیت باشید اما برای اینکه صورت مسأله را پاک کنید شمشیر انتقاد را به روی مدیران فعلی دانشگاه آزاد اسلامی کشیده‌اید؟

آیا هر از چند گاهی انجام اقدام فیزیکی برای وضعیت حجاب در سال‌های اخیر نتیجه تاثیرگذاری در اصلاح امور داشته است یا اینکه با این رفتارهای خشن و یکسویه عکس آن چیزی که مدنظر بوده است حاصل شده است؟

متاسفانه جریان ساکتین دیروز و دلواپسان امروز که مدعی سکانداری فرهنگ اصیل اسلامی می‌باشند با شارلاتانیسم خبری و غوغاسالاری به جای پاسخگویی سعی در به چالش کشیدن اقدامات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در سطح رسانه‌ها دارند اما ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، حمایت کامل خود را از اینگونه اقدامات برای حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی دانشجویان اعلام می‌نماییم و تمام تلاش خود را برای ایجاد یک درک صحیح از موضوع حجاب در جامعه انجام خواهیم داد و امیدواریم ناآگاهان جامعه به یک بینش صحیح و منطقی از مقوله حجاب دست یابند و به جای برخوردهای فیزیکی، زیبایی‌های حجاب را به جامعه عرضه کنند.

ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی که سکانداران فرهنگ این کشور می‌باشند و نیز از اعضای محترم هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی که راهبری این مجموعه عظیم دانشگاهی را بر عهده دارند می‌خواهیم مجدانه با عملکرد این افراطیون مقابله کرده و اجازه ندهند مشی نامعقول تندروها به داخل مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی نفوذ کند.»