انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آمار تکان‌دهنده شیوع ایدز در میان دانشجویان زیمبابوه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آمار تکان‌دهنده از شیوع گسترده ویروس HIV در دانشگاه‌های زیمبابوه حکایت می‌کند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمار تکان‌دهنده از شیوع ایدز در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی زیمبابوه، شورای ملی ایدز (NAC) در این کشور را بر آن داشت تا برنامه‌های آموزشی مقابله با این بیماری عفونی را در موسسات آموزش عالی این کشور راه‌اندازی و با گسترش نگران‌کننده این بیماری در دانشگاه‌ها مقابله کند.

«بیوتی نیاموانزا»، دیده‌بان جوانان شورای ملی ایدز زیمبابوه می‌گوید: این روند بسیار نگران‌کننده است و آموزش افراد در معرض خطر با این هدف انجام می‌شود که دانشجویان به ویژه دانشجویان سال اولی راهنمایی می‌شوند و درباره این بیماری اطلاعات کافی کسب می‌کنند.

«سیمباراش مویو»، ناظر هیات همبستگی دانشجویان معتقد است که شرایط سخت اقتصادی دانشجویان را به سمت رفتارهای جنسی پرخطر سوق داده است. با ادامه بحران اقتصادی در سال گذشته میلادی (2013) حدود 10 هزار نفر شغل خود را از دست دادند و 75 کمپانی نیز تعطیل شدند.

مویو تمام این مشکلات را به دولت ربط می‌دهد و می‌گوید: عاملی که دانشجویان را مجبور می‌کند برای فایق آمدن بر این مشکلات دست به هر کاری بزنند شرایط سخت اقتصادی است. دانشجویان توسط دولت هیچ حمایت نمی‌شوند. آنها تا پیش از این عادت کرده‌اند که از کمک‌های دولتی نظیر کمک هزینه‌های تحصیلی و وام‌های آموزشی بهره‌مند شوند اما این مزایا نیز وجود خارجی ندارند. در نهایت آنها مجبورند برای تأمین شهریه‌های تحصیلی، هزینه‌های خوراک، اسکان و رفت و آمد دست به هرکاری بزنند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، مناقشات سیاسی با کشورهای غربی بر سر مساله حقوق بشر و تحریم‌ها سبب شده تا زیمبابوه به طور مداوم با کسری بودجه روبه‌رو شود. این مساله باعث شده تا این کشور برخی هزینه‌های خود را به شدت کاهش دهد که در این بین آموزش عالی یکی از قربانیان اصلی محسوب می‌شود.

دانشجویان جدید در این کشور که هیچ تجربه‌ای برای روبه‌رو شدن با آزادی‌های جدید و رفتارهای پرخطر متعاقب آن ندارند، آنها را در برابر آلودگی به ایدز آسیب‌پذیر می‌کند. بنابر آمارهای بهداشتی زیمبابوه در سال 2011 – 2010 میلادی میزان شیوع ایدز در افراد 15 تا 24 ساله این کشور 10 درصد بوده است.