انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: امامان جماعت دانشگاه‌ها باید بیشتر بشیر باشند تا نذیر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مدیر‌فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: امامان جماعت دانشگاه‌ها باید بیشتر بشیر باشند تا نذیر.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه کرمانشاه، حجت الاسلام طاهری در کارگاه ائمه جماعات دانشگاه‌های استان کرمانشاه که در دانشگاه آزاد کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: باور به اقامه نماز و آثار مثبت آن در بین همه افراد وجود دارد و همه معتقدند که نماز باعث سعادت و رستگاری است، اما تبدیل باور به کردار وقت می خواهد.

وی ادامه داد: باور و ایمان به نماز وجود دارد، اما خیلی‌ها به دلیل مشغله روزانه و مسایل دیگر بی تفاوت از کنارآن می گذرند.

مدیر‌فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: حوزه نظر سنجی و افکار سنجی پژوهشی در معاونت مطالعات راهبردی نهاد رهبری در سال 92 اقدام به تهیه آماری از میان دانشجویان کرده که تحلیل داده‌های آنان نتایج قابل توجهی را در اختیار ما قرار داده که جای تامل بسیار دارد.

وی تاکید کرد: طی این نظر سنجی 72 پرسش در قالب پرسشنامه در اختیار دانشجویان قرار گرفت که مهمترین نتایج این اطلاعات از این قرار است که 70 درصد دانشجویان جامعه آماری نمازهای یومیه را بجا می آورند، اما فقط 25 درصد آنان در نمازهای جماعت شرکت می کنند که این فاصله زیاد است و مطمئنا نقص کار ما در ساختار، مسایل فیزیکی، سخت افزار و نرم افزار است.

طاهری خاطرنشان کرد: از دیگر سئوالات مطرح شده در پرسشنامه این بود که امام جمعه به عنوان الگو و مرجع در امر نماز شناسایی می شود یا خیر و اگر سئوال شرعی داشتید به چه کسی مراجعه می کنید یا این که مایلید نماز را به دوستتان اقتدا کنید یا به امام جماعت که پاسخ اکثر دانشجویان اقتدا به امام جماعت عادل و با اخلاق و مطرح کردن سئوالات با ایشان بوده است.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور به این نکته نیز اشاره کرد که 60 درصد دانشجویان جامعه آماری باور دارند که وضعیت وضوخانه‌ها و نمازخانه‌ها به گونه ای نیست که مشوق دانشجویان برای نماز جماعت باشد و خاطرنشان کرد: باید بهترین شرایط در وضوخانه‌ها و نمازخانه‌ها موجود باشد تا دانشجویان با رغبت در نماز جماعت شرکت کنند.

وی ادامه داد: امامان جماعت باید بیشتر بشیر باشند تا نذیر و مخاطبان خود را نترسانند. بهتر است به جای اجبار از تشویق استفاده کنند و با دانشجویان بر اساس منطق و استدلال صحبت کنند. امامان جماعت باید شرایط را بسنجند تا دانشجویان را به سمت نمازخانه‌ها هدایت کنند. در نماز تعجیل نکنند تا بتوانند همگان را در نماز جماعت شریک کنند.

طاهری افزود: باید سخنرانی‌ها با نیازسنجی صورت گیرد و در بین الصلاتین یا بعد از نماز به صورت کوتاه برگزار شود تا دانشجویان با علاقه به صحبت‌ها گوش دهند و از سخنرانی خسته نشوند. سعی کنند مسایل کاربردی را مطرح سازند و چیزهایی که به دانشجو ارتباط دارد مثل جایگاه علم و بصیرت، اشتغال، ازدواج و اخلاص و در نهایت حتما ساعاتی را برای مشاوره در حوزه اخلاق برای دانشجویان قرار دهند.

همچنین در این جلسه رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و دبیر هیات امنای استان گفت: واحد کرمانشاه و سایر واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان با تعامل و سعه صدر حضور فعال و موثری در امور فرهنگی دارند.

دکتر نوذر قنبری افزود: برنامه‌های فرهنگی، اخلاقی، اسلامی و پژوهشی بزرگی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه انجام می شود که اگر بی نظیر نباشد مطمئنا در سطح کشور کم نظیر است و همایش‌های بزرگ چند هزار نفری با حضور استادان و دانشجویان به خصوص دانشجویان خانواده شاهد و ایثارگر گواه ما بر این مدعاست.

وی تاکید کرد: شخصیت فرهنگی مجموعه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان کرمانشاه مطمئنا عامل مهمی در راستای موفقیت فعالیت‌های فرهنگی و نهادینه سازی فرهنگ اسلامی و ترویج آن در بین دانشجویان، استادان و کارمندان است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه نیز گفت: در آیه 28 سوره توبه در مورد رسالت و وظایف پیامبر و کسانی که در مقام پیامبری هستند چهار وظیفه ذکر شده است. یکی اینکه از خود مردم باید باشند که در امر پیام آوری و تبلیغ بسیار مهم است و خود را جدای از مردم ندانند. دیگر اینکه هر مصیبت و رنجی که برای مردم ایجاد شد هم درد و هم رنج آنان باشند.

حجت الاسلام مهدی قدرتی ادامه داد: سومین نکته در مورد رسولان و مبلغان این است که برای هدایت و رسیدگی به آنان و در نهایت برای نیروهای ارزشی اهمیت جداگانه قایل شوند، به گونه‌ای که نیروهای ارزشی احساس پدرگونه و صمیمیت بیشتری نسبت به آنان داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما ائمه جماعات اگر بناست جامه پیام آوری و رسالت جامعه را بپوشیم باید خود را با این چهار شاخصه عجین کنیم و اگر این گونه شد، آن زمان می توانیم بگوییم رسالت تبلیغی خود را انجام داده ایم.