انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: هرم غذایی دانشجویان باید چگونه باشد؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به گفته یک کارشناس تغذیه، دختران دانشجو، اکثرا دچار بیماری کم‌خونی هستند که لازم است منابع آهنی مورد نیاز بدن آنها از طریق تغذیه مناسب تأمین شود.

دکتر ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه هرم غذایی دانشجویان باید متناسب با نیازها و فعالیت‌های ارادی و غیرارادی آنها به صورت متعادل و متنوع تنظیم شود، گفت: هر هرم غذایی شامل طبقات مختلفی از فرآورده‌های غذایی می‌شود که انرژی مورد نیاز برای بدن افراد را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود بیشترین انرژی موردنیاز بدن از قاعده هرم غذایی تأمین شود، اظهار کرد: قاعده هرم شامل فرآورده‌های غذایی چون نان و غلات است و پس از آن در طبقات بعدی، به ترتیب سبزیجات و میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های لبنی و در نهایت گوشت و جانشین‌های پروتئینی آن قرار می‌گیرد که باید از نظر مقدار با توجه به انرژی مورد نیاز بدن فرد، مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه هر فرد طبیعی در طول روز نیازمند استفاده از شش تا 11 واحد از فرآورده‌های غلات است، خاطرنشان کرد: هر واحد از فرآورده غلات متناسب با 30 گرم نان و یا پنج قاشق برنج است.

مظهری با بیان اینکه در طول روز دانشجویان باید 5 تا 7 واحد از سبزیجات استفاده کنند، افزود: استفاده از سبزیجات علاوه بر آنکه به نفع سلامتی بدن است، دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

به گفته وی، هر واحد از سبزیجات معادل یک لیوان سبزی خام و یا نصف لیوان سبزی پخته است.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه دانشجویان لازم است دو تا پنج واحد میوه در طول روز مصرف کنند، تصریح کرد: خوردن میوه بیش از اندازه چاق‌کننده است اما اگر به طور متعادل از میوه و یا آبمیوه طبیعی استفاده شود، جسم و ذهن دانشجویان را سالم نگه می‌دارد.

مظهری با اشاره به اینکه گوشت و فرآورده‌های جایگزین گوشتی نیز در کنار سبزیجات و میوه می‌توانند در بهبود یادگیری و یادآوری در دانشجویان موثر واقع شوند، گفت: با این حال بیشتر منابع گوشتی دانشجویان از طریق غذاهای فست‌فود تأمین می‌شود که نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه برای سلامتی آنها مضر است.

وی ادامه داد: دانشجویان باید حداقل هفته‌ای یک بار از ماهی استفاده کنند و برای جلوگیری از مضرات گوشت قرمز می‌توانند از غلات و حبوبات جایگزین گوشت که پروتئین‌های مورد نیاز را نیز تأمین می‌کند، بهره ببرند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر لزوم استفاده از یک تا دو واحد از فرآورده‌های لبنی در طول شبانه‌روز خاطرنشان کرد: علاوه برآنکه دانشجویان برای افزایش بهره‌وری ذهن خود باید روزانه سه تا چهار واحد گوشت استفاده کنند، لازم است روزی یک تا دو لیوان شیر یا ماست بخورند.

مظهری همچنین با تاکید بر اینکه اکثر دختران دانشجو به دلیل رژیم‌های غذایی طولانی‌مدتی که گرفته‌اند دچار کم‌خونی هستند، تصریح کرد: این افراد با استفاده سبزیجات و منابع غذایی دارای آهن دیگر، می‌توانند فقر آهن را در بدن خود جبران کنند.