انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: برنامه‌ای برای طراحی یونیفورم دانشجویی نداریم/اردوی مختلط نداریم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون وزیر علوم در واکنش به تشکیل تیم‌های دانشجویی "امر به معروف" در دانشگاه لرستان به ایسنا، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از آموزه‌های دینی است و جایگاه رفیعی دارد که بایستی با توجه به شرایط خودش و به شکل منطقی اجرا شود ولی اگر بدون شرایط شرعی و دینی و با سلیقه نادرست به آن پرداخته شود موجب ضربه زدن به آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید ضیا هاشمی در حاشیه نشست هم‌اندیشی کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور و در جمع خبرنگاران افزود: امیدواریم دوستانی که دغدغه دارند با علم و مطالعه کافی بتوانند این موضوع را در شرایط رفیع خود قرار دهند.

وی در مورد اینکه آیا تشکیل چنین تیم‌های دانشجویی را تایید می‌کنید نیز پاسخ داد: این که تیم و تشکیلات برای مسائل مختلف تشکیل دهیم بحث جدایی است اما به طور کلی آنچه که ما تاکید داریم این است که این آموزه‌ها باید به درستی انجام شود و نباید ابزار رفتارهای سلیقه‌ای شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره برنامه‌های خود برای تشکل‌های دانشجویی در سال جدید اظهار کرد: مبنای ما در تمام حوزه‌ها قانون است، در قانون به صراحت آمده که اگر تشکلی بخواهد تشکیل شود چه فرآیندی را باید طی کند و نهادهای متولی چه مجموعه‌هایی است.

وی درباره دفتر تحکیم وحدت که تا تابستان مهلت داشت نواقص خود را برای اخذ مجوز رفع کند گفت: بناست جلسه‌ای با این دوستان داشته باشیم تا بررسی‌های لازم انجام شود. اما لازم به ذکر است طبق قانون هر تشکلی باید 20 دفتر داشته باشد تا بتواند اتحادیه‌ای تشکیل دهد.

هاشمی در واکنش به اعتراض برخی از دانشجویان تحکیم وحدت سابق (طیف علامه) نسبت به سخنان گذشته معاون فرهنگی گفت: من قضاوت مصداقی نمی‌کنم و قانون موجود ملاک عمل ماست، هر اتحادیه‌ای که بخواهد تشکیل شود باید به 20 دفتر برسد. اگر این روند طی شود طبیعتا می‌توانند به فعالیت بپردازند.

درخواست برای تشکیل اتحادیه دانشجویان پیرو خط امام به ما نرسیده است
معاون فرهنگی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا مجوز اتحادیه دانشجویان پیرو خط امام به دست شما رسیده است یا خیر، اظهار کرد: قانون شفاف است، باید درخواست تشکل‌ها به وزارت علوم ارسال شود، اینکه یک بیانیه صادر شود و ما از طریق رسانه‌ها یک بیانیه را دریافت کنیم مبنای عمل ما نیست که تاکنون نیز درخواستی به ما نرسیده است و اگر آنها درخواست خود را ارائه کنند هیات نظارت بر تشکل‌ها تشکیل و مجوز صادر می‌شود.

وی درباره برنامه‌های اوقات فراغت در تابستان نیز اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به دلیل اقتضاعات و امکانات متفاوت دانشگاه‌ها یک برنامه متمرکز داشته باشیم اما به دانشگاه‌هایی که میزبان دانشجویان در فصل تابستان هستند توصیه شده تا برنامه‌های فرهنگی داشته باشند.

هاشمی درباره برگزاری زمان جشنواره فارابی نیز افزود: امروز جلسه‌ای داشتیم که مطابق پروتکل این جشنواره باید مسئولان ارشد کشور نیز در آن حضور داشته باشند. بر همین اساس به دنبال هماهنگی‌هایی هستیم تا به موقع این جشنواره برگزار و مشکلات مالی و موانع دیگر نیز برطرف شود. فقط منتظر هماهنگی‌ها هستیم.

هیچ دانشگاهی در وزارت علوم اردوهای مختلط برگزار نمی‌کند
هاشمی درباره برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی اظهار کرد: هیچ دانشگاهی در وزارت علوم اردوهای مختلط برگزار نمی‌کند. ما مشوق برگزاری اردوهای دانشجویی هستیم ولی در این اردوها باید طبق ضوابط رعایت شود.

نظر سید ضیاء درباره طراحی یونیفورم دانشجویی
معاون فرهنگی وزارت علوم درباره برنامه‌های خود برای پوشش دانشجویان نیز گفت: پوشش عنصر فرهنگی در دانشگاه‌های ما باید این را مورد توجه قرار دهند. همچنین وضعیت پوشش در دانشگاه‌ها مناسب‌تر از بیرون است. برای پوشش مناسب و منطبق با آموزه‌های اسلامی و دینی برنامه‌هایی داریم. ولی اینکه بخواهیم یک یونیفورم طراحی شود، یک سلیقه است و نیاز به هماهنگی دارد و ما اکنون برنامه‌ای برای این مساله نداریم.

امکانات بیت‌المال باید در اختیار قرآن قرار گیرد
همچنین معاون فرهنگی وزارت علوم در نشست هم‌اندیشی کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور با تاکید براینکه درحوزه قرآن نیاز به انقلاب داریم، گفت: ما نسبت به وضعیت ایده‌آل فاصله بسیاری داریم و به نظرمن نمره قابل قبولی نداریم و رد شده‌ایم و این به علت آن است که قرآن زمانی که در محافل ما قرائت می‌شود گویا یک سرود معمولی خوانده می‌شود و هیچگونه حس شوق‌آور و بیم‌آور در مخاطب ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: در باب ترویج فرهنگ قرآنی دو راه وجود دارد؛ یک راه روش سازمانی است که یک سازمان رسمی متولی آن می‌شود و روش دیگر راه مشارکت‌جویانه است.

معاون وزیرعلوم اظهارکرد: در تمام فعالیت‌ها در قرن بیستم، سازمانی موفق بوده که مشارکت‌جویانه عمل کرده، در حوزه فرهنگ نیز تمام فعالیت‌ها باید مشارکت‌جویانه باشد. اگر تمام بودجه و پول نفت را نیز در اختیار ما قرار دهند، ترویج فرهنگ عموما به ویژه فرهنگ مذهبی باید با مشارکت انجام شود.

وی با بیان اینکه یک انگیزه نهفته در روش مشارکت‌جویانه وجود دارد، گفت: در حوزه قرآن یک باور و ایمان دینی نهفته است، این انگیزه باعث می‌شود در مقابل دشواری‌ها زود تسلیم نشویم و حتی بالاتر از آن از سختی‌ها استقبال کنیم. زمانی که یک انگیزه وجود داشته باشد افراد همچون ساختارهای سازمانی به دنبال رفع تکلیف و شانه خالی کردن از بار مسئولیت نیستند.

هاشمی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این روش افزایش خلاقیت است که باعث می‌شود براساس انگیزه‌های درونی در کنار یکدیگر قرار گیرند و خلاقیت و نوآوری شکل بگیرد.

معاون وزیرعلوم با تاکید بر اینکه سیاست اصلی در معاونت فرهنگی، همکاری مشارکت‌جویانه است، اظهارکرد: وظیفه تسهیل امور است، ما در این زمینه در تمام موارد حمایت‌های خود را دریغ نمی‌کنیم و هیچ‌گونه محدودیتی نداریم و از هر ایده‌ای استقبال می‌کنیم و اگر مشکل تسهیلات و امکانات داشتید ما در اختیار قرار می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه امکانات بیت‌المال باید در اختیار قرآن قرار گیرد، گفت: من چند روز پیش نیز تاکید کردم که بخاطر کمبود هزینه‌ها نباید فعالیت‌های قرآنی کمرنگ شود. قرآن مساله‌ای نیست که برای پرکردن گزارش کارها باشد، یک باقیات الصالحات است که از خود به جای می‌گذاریم.

توسعه 20 درصدی فعالیت‌های قرآنی رضایت‌بخش نیست
هاشمی با اشاره به اینکه توسعه 20 درصدی فعالیت‌های قرآنی رضایت‌بخش نیست، افزود: هدف ما این است که از نظر کمی و کیفی به توسعه چند برابر دست پیدا کنیم که این موضوع نه فقط در حوزه قرآن، بلکه در تمام حوزه‌های فرهنگی مدنظر ماست.

وی با اشاره به سخنان مدیرکل فرهنگی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مبنی بر استفاده از واتس‌آپ و وایبر در جهت فعالیت‌های قرآنی، گفت: امروزه تکنولوژی‌هایی همچون وایبر و واتس آپ نیز در جهت قرآن استفاده می‌شود و حوزه علمیه و طلاب از پیشگامان حوزه اینترنت و کامپیوتر هستند و زمانی که برای اولین بار در این کشور وارد شد ابتدا حوزه علمیه قم پیشتاز بود و این نشان از این دارد که استفاده از تکنولوژی‌ها در بین رهبران مذهبی با استقبال مواجه است و هیچ‌گاه نمی‌توان اتهام عقب‌ماندگی نسبت به تکنولوژی‌ها را به آنها نسبت داد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه ما در حوزه قرآنی نمره قابل قبولی نداریم و رد شده‌ایم، افزود: زمانی که در محافل رسمی ما قرآن قرائت می‌شود گویی یک سرود معمولی قرائت می‌شود، آیات قرآن گاهی شوق‌آور و گاهی بیم‌آور است، اما در هنگام قرائت آن افراد هیچ واکنشی ندارند و این نشان از این دارد که درک درستی از قرآن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این روزها بیشتر در زمینه قرآن فقط سوال می‌دهیم، افزود: سوال اینجاست که از قرآن چه بهره‌ای گرفته‌ایم، آیا درهنگام مشکلات، تردید یا حتی شادی می‌توانیم به سراغ قرآن برویم یا فقط در دوراهی‌های مهم برای خوب یا بد بودن استخاره می‌کنیم آن هم به شکل غلط، آیا در تصمیمات مهم نمی‌توانیم به متن قرآن و مفاهیم آن پناه ببریم؟ معتقدم فقط کسانی که از قرآن فاصله دارند رد نشده‌اند؛ بلکه مایی که نسبت به قرآن اعتقاد داریم نیز رد شده‌ایم.

هاشمی با تاکید بر اینکه امروزه فقط ظاهر قرآن را ترویج می‌کنیم، افزود: توده مردم با متن و مفاد قرآن انس برقرار نکرده‌اند. در نمایشگاه قرآن صدها نوع اثر هنری از قرآن وجود دارد؛ اما آیا قرآن در رفتار ماهم دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت انس قرآن حرکت کنیم، افزود: خداوند حافظ قرآن است و نیازی به حفظ ما ندارد، منتی بر خداوند نگذارید، ما نیازمند قرآن هستیم و باید خود را به دست آن بسپاریم، اگر تلاوت قرآن انجام می‌شود برای بهره بردن از آن است.

وی با اشاره به اینکه در فضای آکادمیک باید به وسیله قرآن به سوالاتمان پاسخ دهیم، گفت: سوالات باید مطرح شوند؛ چرا که در سبک زندگی مساله انتخاب مطرح است و در انتخاب نیز باید از آموزه‌های قرآنی استفاده شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه باید با گروه‌های مختلف که تفاوت سلیقه دارند هم‌اندیشی وجود داشته باشد، افزود: باید با تمام کسانی که باور و ایمان دارند هم‌اندیشی کرد حتی به نظر من با کسانی که نسبت به قرآن تردید‌هایی نیز دارند باید گفتگو کرد و این کار مستلزم استقامت در حرکت است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه یکی از مظاهر وحدت حوزه و دانشگاه «قرآن» است، افزود: در حوزه قرآنی هم حوزه می‌تواند از دانشگاه استفاده کند و هم دانشگاه از حوزه.

هاشمی با بیان اینکه رویکرد علمی و آکادمیک در حوزه قرآنی بسیار مهم است، افزود: این رویکرد منافاتی با رویکردهای دیگر ندارد. نگاه علمی یعنی پرسش و پاسخ. یعنی قبول کنیم سوال داریم و باید به آنها پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر اینکه قرآن باید در زندگی ما حضور داشته باشد، اظهارکرد: گاهی با یک شعر و ضرب‌المثل می‌توان افراد را به خوبی قانع کرد. اینکه جزء 29 قرآن را حفظ کنیم خوب است، اما اگر آیات کاربردی که مربوط به زندگی روزمره است را حفظ کنیم، مفیدتر است. پیشنهاد می‌کنم یک درصد از آیات قرآن که می‌تواند در گفت‌وگو و زندگی ما اثر داشته باشد را در ماه مبارک رمضان حفظ کنیم تا قرآن در زندگی ما اثرگذاری بیشتری داشته باشد.