انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تلاش قرقیزستان برای تعطیلی دانشگاه‌های ناکارآمد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دولت قرقیزستان از تعطیلی ده‌ها دانشگاه ناکارآمد که استانداردهای کافی ندارند، خبر داد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اصلاحات جدید در بخش آموزش عالی قرقیزستان ممکن است منجر به تعطیلی تعداد نامشخصی از دانشگاه‌های اضافی و ناکارآمد در این کشور شود. این تصمیم به دنبال سال‌ها نگرانیِ «آلمازبیک آتامبایف»، رییس جمهور قرقیزستان گرفته می‌شود که پیشنهاد کاهش تعداد دانشگاه‌های این کشور را داده بود.

قرقیزستان در حال حاضر 52 دانشگاه دارد که 31 دانشگاه آن دولتی هستند. دولت این کشور از اواخر ماه مه از انجام اصلاحات جدی در آموزش عالی خبر داده بود. در سال جاری میلادی (2014) از مجموع 62 هزار و 184 فارغ‌التحصیل دبیرستانی، 50 هزار داوطلب در آزمون سراسری دانشگاه‌های این کشور شرکت کرده‌اند.

«خانات صادقوف»، وزیر علوم و آموزش قرقیزستان گفت: همچنان در حال ارزیابی و بررسی دانشگاه‌های کشور هستیم تا ببینیم کدام دانشگاه‌ها استانداردهای لازم را ندارند. در حال حاضر نام بردن از دانشگاه‌های خاص زود است.

به گزارش ایسنا به نقل از سنترال ایشیا آنلاین، به دنبال اعلام این اصلاحات به نظر می‌رسد برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آسیب‌پذیرتر از این حیث دچار مشکل جدی شوند. به عنوان مثال موسسه پزشکی آسیایی «کانت» اخیرا به مقامات دولتی، اجازه تحقیق و تفحص از آن را نداده‌اند که این مساله باعث شد مقامات دولتی نسبت به کیفیت فعالیت‌های این موسسه آموزشی تردید کنند. وزارت آموزش قرقیزستان اعلام کرد که تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این کشور فارغ از اینکه به کجا تعلق دارند باید برای سنجش اعتبار و ارزش مدارک علمی خود تحت بررسی قرار گیرند.

این وزارتخانه تصریح کرد: اعطا و تمدید امتیاز تنها گام نخست اصلاحات آموزشی است و ما قصد داریم همسو با تغییرات جهانی در رشته‌های تحصیلی خود اصلاحات اساسی انجام داده و این تغییرات تنها به افزایش ساعت‌ها تحصیلی منتهی نمی‌شود بلکه کیفیت آموزشی را نیز بهبود خواهیم داد.