انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آموزش یک ماهه مفاهیم قرآنی به دانشگاهیان/ نمی‌خواهیم کلیشه‌ای برخورد کنیم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون فرهنگی وزارت علوم در پاسخ به ایسنا درباره میزان اختصاص بودجه فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی گفت: ما در مصوبات شورای فعالیت‌های قرآنی همیشه توصیه کرده‌ایم که بخش قابل توجهی از بودجه خود را به این فعالیت‌ها اختصاص دهند؛ اما نمی‌خواهیم کلیشه‌ای برخورد کنیم و یک شاخص کمی را الزام کنیم.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدضیاء هاشمی در نشست خبری فعالیت‌های دانشگاهی بیست‌ ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تشریح فعالیت‌های وزارت علوم، گفت: اختصاص بودجه باید متناسب با ظرفیت‌ها باشد، به همین منظور برای تقویت این مساله قصد به امضا رساندن یک تفاهم‌نامه با وزارت ارشاد را داریم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه علاوه بر وزارت علوم، دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای و سایر بخش‌ها نیز فعالیت‌های قرآنی خود را ارائه می‌دهند.

معاونت فرهنگی معتقد است که علاوه بر فعالیت‌های رایج قرآنی، باید فعالیت‌های آکادمیک متناسب با نیازهای جامعه در حوزه قرآنی اجرا شود. هدف ما انس با قرآن و ترویج تفکر و تدبر در آموزه‌های قرآنی است. برای آنکه با قرآن انس بگیریم، علاوه بر تلاوت و حفظ قرآن باید از آموزه‌های آن برای پیدا کردن راه زندگی بهره بگیریم.

وی افزود: تفکر تدبر مستلزم توانایی تلاوت و تفسیر درست از قرآن است. برای آنکه با الفاظ قرآن آشنا شویم، باید در یک سطح بالاتر دانشگاهیان با مفاهیم قرآنی برای پاسخگویی به نیازمندی‌های زندگی شهرنشینی و تکنولوژیک امروز آشنا شوند.

سیدضیاءهاشمی با تاکید بر اینکه قرآن کتاب امروز ماست، گفت: قرآن اینگونه نیست که پاسخگوی نسل‌های گذشته باشد. نسل فرهیخته و جوان امروز هم می‌توانند بیش از دیگران از قرآن بهره‌مند شوند. متاسفانه از این جهت دچار ضعف هستیم.

وی با تشریح فعالیت‌های برنامه‌ریزی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: در این نمایشگاه جشنواره‌های پایان‌نامه‌های قرآنی و مشاوره پایان‌نامه‌نویسی قرآنی را خواهیم داشت. تاکنون بیش از 500 پایان‌نامه به جشنواره ارسال شده و همچنین دانشجویان می‌توانند از اساتید قرآنی در زمینه پژوهش قرآنی مشورت بگیرند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های تخصصی قرآنی، تب قرآنی است، گفت: امسال در نمایشگاه قرآن کریم با مدیریت وزارت بهداشت و مشارکت مابقی دستگاه‌ها، در حوزه تخصصی طب قرآنی ورود پیدا کرده‌ایم و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی افزود: بحث آموزش قرآن کریم بخش دیگری از فعالیت‌های نمایشگاه است که با محوریت دانشگاه علوم و معارف قرآنی انجام می‌شود. همچنین در مورد مطالعات میان رشته‌ای درخصوص قرآن کریم فعالیت‌هایی اندیشیده شده که با مدیریت جهاد دانشگاهی انجام خواهد شد.

هاشمی با اشاره به اینکه بخش مهمی از فعالیت‌های نمایشگاه، به فعالیت هنری اختصاص پیدا می‌کند، گفت: دانشگاه‌های علمی و کاربردی، آزاد و پیام نور مسئول هماهنگی این حوزه را برعهده دارند. همچنین فعالیت فضای مجازی در قرآن کریم نیز با محوریت دانشگاه آزاد در بیست‌ و دومین نمایشگاه قرآن کریم انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به فعالیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نمایشگاه قرآن امسال اظهارکرد: پخش آثار و کتب پیرامون صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های قرآن و عترت نیز در نمایشگاه قرآن کریم امسال حضور خواهند داشت، افزود: اکنون تشکل‌های بسیاری در دانشگاه‌ها با محوریت بسیج دانشگاهی در حال فعالیت هستند که در این نمایشگاه نیز آثار خود را ارائه می‌کنند. البته لازم به ذکر است که دانشگاه پیام نور، نمایشگاهی تحت عنوان قرآن و عترت برگزار خواهد کرد که تعدادی از آثار این نمایشگاه نیز در نمایشگاه قرآن امسال ارائه خواهد شد.

هاشمی با تاکید بر اینکه فقط با همدلی تمامی دستگاه‌ها می‌توان در حوزه قرآنی به هدف رسید، اظهارکرد: برنامه‌های مختلفی همچون 10 نشست علمی – قرآنی در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد. همچنین در یک جلسه هم‌اندیشی بین کانون‌های قرآن و عترت قبل از برگزاری نمایشگاه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حاشیه برگزاری نمایشگاه قرآن نیز با حضور وزیر علوم و مسوولان دانشگاهی مراسم تقدیر و تجلیل از فعالان حوزه قرآنی را خواهیم داشت و از آنجایی که اساتید زیادی در حوزه قرآنی فعالیت داشتند، فقط از استاد تمام‌ها تجلیل خواهد شد. همچنین از دانشجویان برتر مسابقات قرآنی نیز تجلیل می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان معاونت فرهنگی وزارت علوم با وزارت ارشاد در حوزه فعالیت‌های قرآنی گفت: دستگاه‌های دیگر برای حضور در دانشگاه‌ها در حوزه قرآنی اهتمام و فعالیت‌های جدی دارند. در رأس این دستگاه‌ها وزارت ارشاد است که جلسات خوبی با معاونت قرآنی این وزارتخانه برگزار شده و توجه ویژه‌ای به ترویج قرآن در دانشگاه‌ها دارند.

هاشمی تاکید کرد: اگر یک تفکر و رویکرد جدید بخواهد در جامعه شکل بگیرد، ابتدا باید از دانشگاه شروع شود. وزارت ارشاد نیز بر همین عقیده است و بنا داریم تفاهم‌نامه‌ای پیرامون همین موضوع با وزارت ارشاد به امضا برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه در انس با قرآن و تدبیر در مورد آن با ضعف جدی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: زمانی که در ابتدای جلسات، قرآن تلاوت می‌شود، اکثر حضار ارتباط دقیقی با آن برقرار نمی‌کنند؛ البته نورانیت تلاوت قرآن برای هر مسلمان جذابیت دارد، اما مخاطبان باید از مفاهیم آن نیز بهره‌مند شوند. این مساله در دانشگاه توقع بیشتری می‌رود تا پیوند عمیق‌تری با قرآن در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

آغاز اجرای پایلوت عرضه مفاهیم قرآنی در یک ماه به دانشگاهیان
معاون وزیرعلوم با اشاره به اینکه قصد داریم تا با استفاده از پژوهش‌های علمی در حوزه قرآنی و استفاده از تکنولوژی‌های روز یک حرکت جدیدی در تدبیر در قرآن ایجاد کنیم. ادامه داد: برخی موسسات پژوهشی و فرهنگی اعلام آمادگی کردند که 80 درصد مفاهیم قرآنی را در عرض یک ماه به دانشگاهیان عرضه کنند که این طرح در 4 دانشگاه به شکل پایلوت آغاز شده است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه در کشور ما بیش از هزار انجمن علمی وجود دارد، گفت: بسیاری از انجمن‌های علمی می‌توانند با تمرکز بر حوزه قرآنی فعالیت کنند. اگر دانشجوی ما در حوزه روانشناسی، اقتصاد، جامعه‌شناسی و حتی علوم پایه علایق قرآنی دارد، می‌تواند از منظر تخصصی خودش به مفاهیم قرآنی بپردازد.

هاشمی درباره تعامل معاون فرهنگی با حوزه علمیه قم در حوزه فعالیت‌های قرآنی گفت: نشست امروز در مورد فعالیت دانشگاه‌هاست و حوزه علمیه در نمایشگاه قرآن فعالیت جداگانه‌ای خواهد داشت؛ اما معاونت فرهنگی در این زمینه با حوزه علمیه تعاملات و جلسات متعددی داشته است و ما قصد داریم با همکاری و تعامل با حوزه، انس با قرآن را ایجاد کنیم.

سیدضیاء هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد میزان اختصاص بودجه فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی گفت: همواره توصیه کردیم بخش قابل توجهی از بودجه را به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهیم؛ اما نمی‌خواهیم کلیشه‌ای برخورد کنیم و این را قبول نداریم که یک شاخص کمی معین کنیم و در این زمینه الزام ایجاد کنیم. ضمن اینکه نباید فعالیت‌های قرآنی نیز به دلیل نبود بودجه کمرنگ شود. تاکید ما بر تقویت این حوزه در دانشگاه‌هاست. در حال حاضر نیز فعالیت‌های بسیاری در دانشگاه‌ها انجام می‌شود به گونه‌ای که در نمایشگاه امسال فقط گزیده‌ای از آثار فعالیت‌های دانشگاهی در نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که معاونت فرهنگی چه برنامه‌ای برای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها دارد، اظهار کرد: این رتبه‌بندی فرهنگی باید براساس شاخص‌ها صورت بگیرد که این مساله بسیار دشوار است. ما کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا شاخص‌های قبلی مورد بازبینی قرار گیرد و متناسب بر این شاخص‌ها از دانشگاه‌ها تقدیر به عمل آوریم. امسال نیز در اجلاس معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های برتر در گروه‌های مختلف تجلیل به عمل آورده‌ایم.

کرسی‌های آزاد‌اندیشی باید در حوزه‌های قرآنی ورود پیدا کنند
معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه کرسی‌های آزاد‌اندیشی باید در حوزه‌های قرآنی ورود پیدا کنند، اظهار کرد: کرسی‌های آزاداندیشی محل تضارب آرا هستند. به همین دلیل باید در حوزه قرآنی نیز ورود پیدا کنیم تا سوالات مطرح شود و قرآن پاسخگوی آنها باشد. با نگاه زینتی به قرآن نمی‌توان با آن انس گرفت.

وقتی فضای دانشگاه‌ها به سمتی رود که قرآن باید در زندگی ما حضور داشته باشد و آن به عنوان کتاب زندگی معرفی شود، می‌توانیم انس با قرآن را ایجاد کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای در مورد تحریف‌هایی که از قرآن توسط گروه‌های خشونت‌گرا انجام می‌شود، دارید، اظهار کرد: اینکه گروه‌هایی در دنیا با اتکا به تبلیغات دینی مخاطب را جذب می‌کنند، یک پدیده دوسویه است. از یک جهت تحریف قرآن خطرناک است و باید نسبت به آن هوشیار باشیم، اما از سوی دیگر این امیدواری ایجاد می‌شود که قرآن هنوز برای جامعه پیام دارد و باید در پی ترویج درست از قرآن متناسب با اقتضاعات جامعه مدرن باشیم تا با جوانان ارتباط برقرار کنیم.

وی با اشاره به مشکلات تعامل با دنیای خارج در حوزه قرآنی افزود: یکی از مشکلات ما، ضعف در زبان‌های خارجی در کشور است که باعث شده نتوانیم به خوبی با تمام دنیا در زمینه مفاهیم قرآنی ارتباط برقرار کنیم؛ اما فضای مجازی توانسته بستری را فراهم کند تا دانشجویان و اساتید بتوانند با افرادی که در خارج از کشور هستند ارتباط برقرار کنند.

هاشمی در ابتدای نشست با تاکید بر اهمیت رسانه اظهار کرد: بدون شک در دنیای معاصر بدون رسانه هیچ فعالیت فرهنگی به موفقیت نمی‌رسد و ما نیازمند تعامل مستمر با رسانه‌ها هستیم. توقع می‌رود که رسانه‌ها براساس اصول اخلاقی و رسانه‌ای به عنوان کانون‌های اصلی فرهنگی جامعه برای ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی تلاش کنند. استقلال و اخلاق رسانه‌ای دو اصل مهم در رسانه است تا جامعه از سرمایه رسانه بهره‌مند شود.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه بیست‌ودومین نمایشگاه قرآن کریم سوم تیرماه ساعت 18:30 با حضور وزیر ارشاد، در سالن خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.