انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: رییس دانشگاه آزاد: واحدها باید به سمت خروج از وابستگی به شهریه بروند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه داشتن فقط یک پتنت بین المللی برای دانشگاه آزاد اسلامی قابل قبول نیست، گفت: برای توسعه کیفی و امکان فروش دانش فنی باید واحدهای دانشگاه در مسیر ثبت پتنت بین المللی هم گام بردارند و دانشگاه آزاد تمامی هزینه های مربوطه را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکتر حمید میرزاده در همایش بررسی تعیین نرخ شهریه و بررسی الگوی بازنگری و برنامه استراتژیک واحدهای دانشگاهی با بیان تاریخچه‌ای ازچگونگی تدوین برنامه پنج ساله و بیست ساله این دانشگاه گفت: در سال 86 وقتی با دعوت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عضویت هیات موسس دانشگاه منصوب شدم، نیاز دانشگاه آزاد به عنوان یکی از بزرگترین موسسات آموزشی کشور و منطقه به داشتن یک برنامه استراتژیک را احساس کردم و با توجه به تجربیات خود در سازمان برنامه بودجه روند طراحی و تدوین برنامه ای مدون برای دانشگاه را شروع کردم.

وی افزود: در سال 89 برنامه پنج ساله و برنامه بیست ساله اسراتژیک دانشگاه در هیات موسس به تصویب رسید.

تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بازنگری برنامه ها را ضروری کرده است
دکتر میرزاده با بیان اینکه اجرای برنامه پنج ساله و بیست ساله دانشگاه به دلیل تحولات سیاسی و تغییرات مدیریتی با تعویق همراه شد، تصریح کرد: با تغییر اساس نامه دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مدیریت با اجرای برنامه های تدوین شده دانشگاه در هیات موسس روی خوش نشان نداد و این موضوع موجب تاخیر در اجرای برنامه ها شد.

وی ادامه داد: با این حال برنامه پنج ساله و بیست ساله به طور کلی مسکوت گذاشته نشد و در طول سالهای 89، 90 و 91هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت هایی را در راستای این دو برنامه به ویژه در رابطه با کارایی و رتبه بندی واحدها با استناد شاخص های مصوب برنامه ها آغاز کرده و نتایج را به شواری عالی انقلاب فرهنگی گزارش کرد.

دکتر میرزاده تاکید کرد: با این حال تغییرات و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لزوم بازنگری در این برنامه‌ها را ضروری ساخته است.

بدون برنامه تحقق اهداف نشدنی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بدون برنامه توانایی رسیدن به اهداف وجود نخواهد داشت، تاکید کرد: بدون تدوین برنامه دانشگاه آزاد به اهداف خود نخواهد رسید اگرچه شاخص‌های این برنامه و اهداف آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، ولی تحقق آنها منوط به اجرای دقیق برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به نام گذاری سال جاری به نام سال اقتصاد و فرهنگ از سوی رهبر معظم انقلاب، از تمامی واحدها، رئیسان واحدها، دبیران و معاونان هماهنگی و مدیران طرح و بازنگری می‌خواهم تمام تلاش خود را در این جهت به کار گیرند و برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب از هیچ کوششی دریغ نکنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه آزاد درباره دو موضوع اقتصاد و فرهنگ نسبت به دیگر نهادها و موسسات کشور بسیار جلوتر است، گفت: خوشبختانه تاسیس شورای راهبردی اقتصادی و شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد در سال گذشته وضعیت مناسبی را در سال جاری برای دانشگاه آزاد ایجاد کرده است.

در مقوله فرهنگ وضعیت خوبی داریم ولی در مقوله اقتصاد شرایط دانشگاه مناسب نیست
میرزاده تصریح کرد: دانشگاه آزاد در بحث فرهنگ و دانش به مراتب وضعیت مناسبی دارد. زیرا این دو مقوله از اموز ذاتی دانشگاه است، ولی در بحث اقتصاد باید فعالیت‌های گسترده تری در این نهاد انجام گیرد، زیرا به طور کلی وضعیت مناسبی در این مقوله نداریم.

وی با تاکید بر این موضوع که متاسفانه ضعف در اقتصاد و بیگانگی دانشگاه و صنعت و خدمات در تمامی موسسات آموزشی و دانشگاهی کشور وجود دارد، گفت: عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و درآمدزایی تنها مشکل و معضل دانشگاه آزاد نیست و این موضوع در تمامی دانشگاه‌های ایران مشاهده می‌شود.

میرزاده تاکید کرد: در کشورهای صنعتی اغلب دانشگاه‌ها در ارتباط تنگاتنگی با صنعت و بخش خدمات قرار دارند و کمک دولتها به آنها تنها در امور زیربنایی است، ولی در ایران دانشگاه‌ها به بودجه دولت و یا همان پول نفت وابسته هستند که البته دانشگاه آزاد با توجه به ساختار خاص خود به بودجه عمومی وابسته نبوده و تنها منبع درآمدی آن شهریه دانشجویان است.

12 درصد درآمدزایی معیار سنجش عملکرد مدیران است
وی موضوع آزادسازی 12 درصد بودجه دانشگاه از شهریه‌ها را در سال جاری موضوع بسیار مهمی در راستای توانمند سازی اقتصادی دانشگاه آزاد خواند و گفت: تمامی واحدها باید به سمت خروج از وابستگی به شهریه گام بردارند و عملکرد مدیران و رئیسان واحدها تنها بر این اساس بررسی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: تمامی واحدها برای درآمد زایی باید با توجه به ساختار و قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود به صورت ماموریت‌های محلی منطقه‌ای ملی و بین المللی فعالیت کنند که اگر این چهار حوزه با هم شکل گیرد، اتفاق مبارک و بزرگی خواهد بود.

میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی در دانشگاه آزاد گفت: موضوع توسعه فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی در این دانشگاه برخوردار است که نتایج آن نه تنها در دانشگاه که در سطح ملی و کشور نیز قابل مشاهده و ملموس خواهد بود.

وی با تاکید بر جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در بعد ملی و بین المللی و لزوم توجه به تولید علم و انتشار مقاله نیز گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی از میان 22 دانشگاه برتر کشور در رابطه با تولید مقالات علمی رتبه نخست را از آن خود کرده است، ولی در بحث ارجاعات مقالات علمی متاسفانه رتبه بسیار پایینی داشته و مقام 22 را در میان 22 دانشگاه کسب کرده است.

رتبه خوبی در ارجاعات مقاله های علمی نداریم
میرزاده تاکید کرد: رتبه 22 در زمینه ارجاع مقالات علمی نشان دهنده ضرروت بسیار زیاد توسعه کیفی در دانشگاه آزاد است که مشروط به مهیا کردن بستر و امکانات قابل قبول در تمامی واحدها است. البته باید توجه داشت که توسعه کیفی تولید مقالات علمی و میزان ارجاعات به آن تنها یک شاخص است ولی با این حال این شاخص موضوعی بسیار مهم و ضروری است.

وی با بیان اینکه داشتن تنها یک پتنت بین المللی برای دانشگاه آزاد قابل قبول نیست، تصریح کرد: به نظر من باید تمامی واحدهای دانشگاه آزاد به سمت ایجاد پتنت‌های بین المللی حرمت کنند و دانشگاه آزاد نیز آمادگی این را دارد که به طور کامل در این مقوله سرمایه گذاری کرده و تمامی هزینه‌ها را تقبل کند.

میرزاده تاکید کرد: حرکت در زمینه پتنت‌های بین المللی یکی از ضرورتهای غیر قابل انکار برای توسعه کیفی دانشگاه آزاد است.

ناهماهنگی و ناهمگونی در دانشگاه را نمی پذیریم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عدم بی توجهی برخی از واحدها به بخشنامه‌های سازمان مرکزی تاکید کرد: متاسفانه برخی از روسای واحدها به بخشنامه‌های سازمان مرکزی توجهی نمی کنند و چنین رویکردی به هیچ عنوان همکاری و هماهنگی را میان واحدها و سازمان مرکزی تداعی نمی کند و غیرقابل قبول است.

میرزاده تاکید کرد: نمی گذاریم ناهماهنگی و ناهمگونی در میان واحدها و مدیران آنها به رویه و عادت تبدیل شود.

بنای دانشگاه آزاد بر مشورت است نه مدیریت دستوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع بندی سخنان خود نیز گفت: بنای دانشگاه آزاد بر مشورت و همکاری است و در این چارچوب است که هم اکنون در حدود 429 نفر اعضای هیات امنا و 250 نفر اعضای شورای های مختلف بدون استخدام در دانشگاه آزاد به این سازمان مشورت می دهند و دانشگاه آزاد از تجارب و نظرات آنها استفاده می کند.