انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشجویان آواره سوری از وطن رانده از تحصیل مانده
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در یک گزارش‌ جدید تاکید شد که اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان آواره سوری در لبنان در مقطع آموزش عالی ادامه تحصیل نداده یا آموزش‌های حرفه‌ای را پشت سر نمی‌گذارند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویا ایران (ایسنا)، این گزارش با عنوان «جنگ همچنان در تعقیب‌ دانشجویان و استادان سوری در لبنان»، هفته گذشته از سوی موسسه بین‌المللی آموزش و برنامه حقوق بشری دانشگاه کالیفرنیا منتشر شده است. در این گزارش آمده است که از هر هفت دانشجوی آواره سوری در لبنان، شش دانشجو ادامه تحصیل نداده یا آموزش‌های پیشرفته نمی‌بینند. کارشناسان ضمن اعلام اینکه حدود 70 هزار دانشجوی آواره سوری در لبنان حضور دارند می‌گویند که دسترسی این جوانان سوری به آموزش عالی باید به سرعت و شدت افزایش یابد.

در این گزارش پیشنهاداتی به منظور کمک به دانشجویان آواره واجد صلاحیت سوری و وصل کردن مجدد آنها به فرصت‌های تحصیلی دانشگاهی ارائه شده است. برای مثال بر انجام تلاش‌هایی به منظور تشخیص مشکلات ناشی از درگیری‌های سوریه بر این دانشجویان و حفظ ظرفیت‌های مستعد مورد نیاز برای توسعه و بازسازی آینده سوریه تاکید شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، کارشناسان برآورد می‌کنند که احتمالا 70 هزار دانشجوی آواره سوری در لبنان حضور دارند. اما اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت آموزش عالی لبنان و سازمان‌های غیردولتی نشان می‌دهد که نهایتا 10 هزار سوری و شاید هم 6500 نفر در دانشگاه‌های لبنان ثبت نام شده‌اند. این رقم تازه شامل سوری‌هایی که پیش از ناآرامی‌های سوریه در دانشگاه‌های لبنان ثبت نام کرده‌ بودند نیز می‌شود.

در میان این بحران نسل گمشده، وضعیت دانشجویان زن سوری از این هم وخیم‌تر است زیرا تعداد کمتری از آنها در مقایسه با مردان در دانشگاه‌های لبنان ثبت نام کرده‌اند که این درست بر خلاف تساوی مثال زدنی در پذیرش زنان و مردان سوری در دانشگا‌ه‌های لبنان تا پیش از وقوع درگیری‌های داخلی سوریه است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد به جای افزایش پذیرش‌ها، شمار دانشجویان آواره سوری در «دانشگاه لبنانی» که بزرگترین و تنها دانشگاه دولتی لبنان محسوب می‌شود و همچنین برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خصوصی در حال کاهش است. شمار دانشجویان با ملیت سوری از آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال 2011 میلادی تاکنون در «دانشگاه لبنانی» بیش از 50 درصد کاهش یافته که در این گزارش دلایل متعددی نظیر کاهش درآمد خانواده‌های سوری، ترک تحصیل برای یافتن کار و درآمد و نیاز حیاتی به بازگشت به کشور برای مبارزه با شورشیان، عامل اصلی این کاهش جمعیت دانشجویان سوری اعلام شده است.
Big Grinيييييييييييييي
bfsetvjn