انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تحول در علوم انسانی باید با اتکا به اندیشه‌های استادان داخلی و نیازهای جامعه باشد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توجه به روزآمدی، کارآمدی، بومی‌سازی و توجه به مفاهیم و مباحث دینی را از مولفه‌های مهم تحول در علوم انسانی بر شمرد و گفت: تحول در علوم انسانی باید با اتکا به اندیشه‌های استادان داخلی و نیازهای جامعه مد نظر قرار گیرد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر حسین سلیمی در سومین نشست هم اندیشی کارگروه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی سراسر کشور اظهار کرد: در دوران جدید فعالیت شورای تحول علوم انسانی و همچنین مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، همکاری تنگاتنگی پایه‌گذاری شده است و در شرایط فعلی فضای بسیار مناسبی در این شورا وجود دارد. گرایش‌های متفاوت فکری در این زمینه در یک نقطه مشترک هستند، که تحول در علوم انسانی مخصوصاً در رشته‌هایی مانند روانشناسی باید بر اساس مبانی تفکر دینی و بومی و همینطور نیازهای کشور ما انجام پذیرد و برگزاری همایش‌هایی از این دست خود نشانگر وجود این نگاه عمیق و مترقی است.

وی افزود: آن چیزی که تحت عنوان سرفصل تدوین و یا به عنوان منبع منتشر می‌گردد اگر با هم‌اندیشی با اساتید مختلف و دانشگاه‌های دیگر نباشد به صورت نوشتاری در کاغذ باقی می‌ماند، چون تحول واقعی در علوم انسانی مخصوصاً در رشته‌هایی مثل روانشناسی زمانی اتفاق می‌افتد که این سرفصل‌ها، منابع و نگرشهای جدید در تعاملات ذهنی با استادان مختلف چه در دانشگاه و چه در حوزه انجام گیرد. در شرایطی که به نظر می رسد در محیط جدید علوم انسانی در کشور ما تقریباً همه به این نتیجه رسیده‌اند که تحول یک امر لازم بلکه ضروری است و اگر این اتفاق نیفتد ما ممکن است با بی خاصیتی و یا حتی مرگ علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور مواجه شویم؛ یعنی اگر به تحول و پویایی دائمی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی دست نزنیم ممکن است رشته های علوم انسانی صرفاً تبدیل به ماشین‌ها یا مکانیزم‌های مدرک سازی برای افراد مختلفی که بعد از گرفتن مدرک معلوم نیست در این جامعه چه باید بکنند بدل بشود، بنابراین ضرورت تحول دائمی در علوم انسانی یک امر پذیرفته شده در محیط فکری امروز ما است و این تحول براساس معیارهای متفاوتی صورت می گیرد که در این رشته ابلاغ شده است. همچنین باید در بازنگری‌ها به چهار نکته توجه خاص داشته باشیم.