انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه باید با واقعیت‌های جامعه پیوند بخورد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه متاسفانه مطالبات اجتماعی، مسائل زیست محیطی و مسائل جوانان با نوعی انگ سیاسی به مطالبه کننده‌ها همراه می شود که نیاز به تامل دارد، گفت: در برخی موارد حتی مطالبات فرهنگی را تبدیل به منازعات سیاسی می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، سید ضیا هاشمی در همایش توسعه فرهنگی و گفتمان اعتدال در دانشگاه‌ها در تبریز گفت: اعتدال با شعارزدگی و شعارگرایی سازگار نیست، جریان اعتدال، جریان وحدت بخش برای تمام ارکان جامعه است.

وی با تاکید بر الگوگیری سایر دانشگاه ها در برگزاری چنین همایش هایی در کشور افزود: تمامی تلاش های ما در دانشگاه برای این است که بتوانیم عالمان و محققان و کارشناسان توانا و زبردست و متعهد را تحویل جامعه دهیم.

وی اظهار کرد: اگر خروجی های دانشگاهی ما ضعف علمی داشته باشد و یا با وجود توان علمی تعهد اجتماعی نداشته باشند در هر دو صورت ناموفق هستیم.

هاشمی گفت: آموزش، پژوهش و فرهنگ حوزه های گوناگون مکمل هم در دانشگاه است و محصول دانشگاه بایستی همراه با تعهد و تعلق ملی، دینی و فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: کسانی که در دانشگاه و جامعه پرورش پیدا می کنند بایستی تعلق و تعهد به آرمانها و اهداف ملی و دینی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید در جریان تربیت دانشجویان تربیت علمی و فرهنگی داشته باشیم افزود: تربیت فرهنگی به معنای عام یعنی تربیت انسانهای متدین، متعهد و مسوولیت پذیر که خلاقیت دارند و نقاد و مسوولیت پذیر هستند.

معاون وزیر علوم افزود: اعتدال یک جریان و گفتمان حزبی یا یک دغدغه موقت و کوتاه و یک بهانه برای حذف رقیب نیست اعتدال یعنی بستر سازی برای حضور همگان، اجازه دادن به گفتمانها و دیدگاههای مختلف و تامین منافع همه کسانی که اهداف مشترک ملی و دینی را پذیرفته اند.

وی گفت: اعتدال مانع انفعال است و به معنای میانگین گیری از جامعه نیست اعتدال یک خط مش و رویکرد مشخص و مدون است.

هاشمی با بیان اینکه اگر ثبات و آرامش دانشگاه را در گرو رکود و سکون دانشگاه تعریف کنیم راه را به خطا رفته ایم افزود: نیازمند آرامش در دانشگاه و جامعه هستیم اما این آرامش بایستی همراه با پویایی باشد.

وی تاکید کرد: ایجاد آرامش به هر طریقی که هنر نیست، آرامشی که به دلیل رکود و سکون و عدم تحرک است مطلقا مطلوب نیست خطر محض است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاه ایده آل آرام، یعنی دانشگاهی که همگان حضور دارند و حرف برای گفتن وجود دارد و حرفها مطرح می شود؛ البته این آزادی با حفظ ادب آزادی که بر اساس قانون تعریف شده باشد.

وی اضافه کرد: آزادی، قانون، استقلال و دفاع از ارزش ها و پیاده کردن آرمان ها در گرو پویایی و پویش است و مشارکت در تامین این پویایی حق همگان است.

وی گفت: اگر خواهان پویایی در کشور هستیم نباید هیچ گروهی که در چارچوب قانون حرکت می کند و قانون را پذیرفته حذف شود، حذف هر گروه موجب عدم پویایی گروه رقیب است.

وی ادامه داد: بحث من اجتماعی است نه سیاسی، این همایش علمی است اما گمان نکنیم وقتی در خصوص واقعیت‌های جامعه حرف می زنیم حرف های سیاسی گفته ایم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه باید با واقعیت های جامعه پیوند بخورد، افزود: برای توسعه و پیشرفت کشور در دانشگاه باید جرات و شهامت این وجود داشته باشد تا مسایل واقعی جامعه به بحث پرداخته شود دیدگاههای مختلف مطرح و به جمع بندی رسیده شود.

وی تاکید کرد: در گفتمان اعتدال مطالبات و مسایلی که از سوی دانشگاه مطرح می شود تهدید نیست بلکه فرصت است.

هاشمی ادامه داد: جامعه ایی که مطالبه گر نباشد جامعه راکد و ساکت خواهد شد ما یک جامعه انقلابی و آرمانی هستیم و مدعی تمدن سازی و در این مسیر با فرازو فرودهایی پیش می رویم مگر می شود جامعه آرمان داشته باشد مطالبه نداشته باشد.

وی اظهار کرد: مگر می شود جامعه ای مدعی تمدن سازی باشد و به وضع موجود راضی باشد مگر می توان به سمت آرمانها رفت و هزینه نپرداخت.

وی ادامه داد: بایستی اجازه دهیم این هزینه ها حداقل شود باید بستری فراهم شود تا مطالبات مختلف مطرح شود و مدیریت دانشگاه و جامعه این مطالبات را شنیده و مورد تحلیل قرار دهد و بهره بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر اجازه طرح مطالبات داده نشود ممکن است دانشگاهیان دچار رکود و انزوا شوند که در این صورت طعمه دشمن می شود و یا جامعه به سمت افراط و هنجارشکنی خواهد رفت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی، اجتماعی و علمی مطالبه گری یک حق، ضرورت و فرصت است مطالبات دانشگاهیان و اعضای جامعه یک تهدید نیست.

وی گفت: برای جامعه ای که از یک پشتوانه قوی علمی و فرهنگی و تاریخی برخوردار است از گفتمانی که ریشه در تار و پود این جامعه دارد تصور نکنیم که با این گفتمان جامعه در معرض خطرات قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: همه مطالبه گران داخلی باید در کنار هم باشیم و در مقابل دشمن خارجی و تهدیدات بیرونی و البته در مقابل نفوذ و نفوذیها نباید چشممان را ببندیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در طول تاریخ جامعه ما شهره به این بوده که بستر همزیستی و همدلی و همراهی گروه‌های مختلف فرهنگ، قومی و زبانی است، افزود: جامعه ما ترکیبی از اقلیت های مختلف است و باید در گفتمان اعتدال اقلیت را محترم بشماریم و این ها در کنار هم می توانند جامعه را بسازنند.