انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه نباید مورد حکمرانی دیگران قرار گیرد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه باید با صنعت و مدیریت پیوند داشته باشد و باید توجه بیشتری به این امر در دانشگاه صنعتی به دلیل ماهیت این دانشگاه ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، دکتر سید ضیاء هاشمی در آیین تودیع رییس دانشگاه صنعتی ارومیه و معرفی سرپرست جدید این دانشگاه که با حضور معاونان استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان دانشگاهی و استانی برگزار شد، افزود: رشد علمی تنها به رشد مقالات و کتب علمی نیست بلکه علم باید در خدمت جامعه باشد ولی در حال حاضر مقالات دانشگاههای ما، مشکلات جوامع دیگر را حل می‌کنند.

وی گفت: رتبه تاثیر علم بر توسعه اقتصادی در کشور، قابل قبول نیست و رده خوبی در این زمینه نداریم.

وی افزود: ایران اسلامی در تدوین مقالات علمی به خوبی عمل کرده و در رده شانزدهم جهان قرار دارد ولی در تجاری سازی علم و تاثیر آن بر حوزه اقتصاد فعالیت قابل قبولی نداشته و در رده هفتاد و پنجم جهان قرار دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تفاهم بین دانشگاهیان در رده‌های مختلف و تفاهم بین این قشر با دست اندرکاران، مدیران و صنعتگران می تواند این رتبه را بهبود ببخشد.

وی اظهار کرد: دانشگاه نباید مورد حکمرانی دیگران قرار گیرد و باید مستقل باشد و دانشگاهیان احساس کنند که در تعیین سرنوشت خود دخیل هستند.

هاشمی در بخش دیگری به موضوع تاثیر علم بر جوامع و نقش راهنمای دانشگاه نسبت به جامعه پرداخت و گفت: سرمایه انسانی در جامعه امروز، سرمایه‌ای در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع است و امروزه قدرت علم به عنوان قدرت اول در دنیا مطرح است و قدرت های نظامی و مالی جایگاهی نظیر قدرت علمی ندارند.

وی در بخش دیگری با انتقاد از سطحی نگری نسبت به فرهنگ اضافه کرد: فرهنگ، جهت گیری‌ها را صورت می دهد و باید توجه بیشتری به این مقوله مهم به ویژه در دانشگاهها صورت گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: نباید موضوع فرهنگ در دانشگاهها به نصب چند پلاکارد و برگزاری جلساتی تکراری خلاصه شود بلکه باید فرهنگ، انگیزه ساز و عاملی برای تلاش و کوشش بیشتر باشد.

هاشمی تاکید کرد: اگر به فرهنگ، سطحی نگاه کنیم، ظلم بزرگی به فرهنگ کرده‌ایم.

وی همچنین با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته از سوی ایرج میرزایی در دانشگاه صنعتی ارومیه، اقدامات عمرانی کلان را نتیجه تلاش او و کارکنان دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: در افق عمرانی این دانشگاه، سه هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که این امر نشان از برنامه ریزی های خوب مدیریت دانشگاه صنعتی ارومیه است و باید مدیریت جدید نیز اهتمام بیشتری در حوزه های مختلف انجام دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: دانشگاه صنعتی می تواند محور توسعه صنعتی استان باشد و در این مسیر ضمن تلاش تمامی دست اندرکاران در استان باید وزارت علوم نیز توجه ویژه ای به این دانشگاه داشته باشد.

نادر صفرزاده افزود: توسعه صنعتی با محوریت علم راهبرد حرکت به سمت توسعه پایدار در استان است.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی از نظر تولید علم وضعیت خوبی دارد و طبق چشم انداز توسعه در سال 1404 باید به جایگاه برتر در منطقه در این خصوص دست یابد که رسیدن به این رتبه، نیازمند تلاش تمامی دستگاهها به ویژه کانونهای علم شامل دانشگاههای مختلف و دانشگاهیان است.

وی با اشاره به نقش پژوهش در رسیدن به این رتبه برتر اظهار کرد: متاسفانه پژوهش در برنامه ریزی های مدیریتی در آذربایجان غربی جایگاه خوبی ندارد و معمولا در رده آخر به آن توجه می شود که این روند باید اصلاح شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی، تلاشهای متعهدانه دانشمندان ایرانی در علوم مختلف به ویژه علم هسته ای را مورد تمجید قرار داد و گفت: دشمنان ایران اسلامی و کشورهای دیگر با توجه به این تعهد، نمی توانند جلوی پیشرفت علمی ملت ایران را بگیرند و ما نیز باید بیش از پیش در این راستا تلاش کنیم.

صفرزاده با قدردانی از تلاشهای گذشته ایرج میرزایی در سمت رییس دانشگاه صنعتی ارومیه ادامه داد: آقای رضازاده مسئولیت بسیار خطیری را پذیرفته اند و باید در کنار توسعه عمرانی دانشگاه صنعتی ارومیه، توجه ویژه ای نیز به توسعه بیش از پیش علمی و ارتقای نقش پژوهشی این دانشگاه داشته باشد.

در این آیین برخی از مسئولان و اساتید دانشگاه صنعتی ارومیه نیز به بیان پیشنهادات خود برای تسریع در رسیدن به اهداف دانشگاه پرداختند.

همچنین با قدردانی از خدمات ایرج میرزایی، قادر رضازاده به عنوان سرپرست جدید دانشگاه صنعتی ارومیه معرفی شد.