انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: لزوم طرح فرمایشات مقام معظم رهبری در کرسی‌های آزاداندیشی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
جلسه 270 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، در ابتدای جلسه دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: با همکاری مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی، از پژوهش‌های انجام گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون موضوع "وحدت اسلامی و اتحاد بین مذاهب اسلامی" در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی افزود: این کار به منظور مقابله با تفکرات منحط سلفی و تکفیری در راستای بسط و گسترش "اتحاد اسلامی" انجام می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سلفی‌ها و تکفیری‌ها همه مسلمین اعم از شیعه و سنی را کافر و مهدورالدم می‌دانند و برای مبارزه با این افراد، مهم‌ترین کار ایجاد اتحاد اسلامی است.

در ادامه جلسه، اعضا بر لزوم طرح فرمایشات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی «ره» در کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کردند.

همچنین در این جلسه، گزارش کمیته آموزش "سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها" توسط دکتر میلی منفرد رئیس این کمیته ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به برگزاری منظم جلسات کمیته آموزش "سند دانشگاه اسلامی" و تدوین راهبردهای عملیاتی کمیته مذکور، عناوین تعدادی از این راهبردها به شرح ذیل مورد اشاره قرار گرفت: تعامل و هم افزایی بین حوزه و دانشگاه برنامه‌ریزی و تنظیم سرفصل‌های درسی بر اساس آموزه‌های اسلامی، فراگیرشدن نهضت نقد علمی در دانشگاه‌ها، استفاده از آخرین دستاوردهای علمی، تدوین نظام جامع اخلاقی علمی بر اساس آموزه‌های اسلامی، بومی سازی و تقویت بعد کارآفرینی رشته‌های دانشگاهی، اهتمام به آمایش سرزمینی و عدالت آموزشی، تحول هدفمند فرصت‌های مطالعاتی و راتبه‌های تحصیلی، ساماندهی و ارتقای مؤسسات آموزشی آزاد و گزارش گیری و بازخورد سنجی از برنامه‌های دستگاه‌های مجری.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

اولویت‌بندی سند در مرحله اجرا هم باید مورد توجه باشد، ظرافت‌های تغییرات علمی در بازنگری سرفصل‌های درسی لحاظ شود، از تجربه و سازوکار حاکم بر بازنگری در سرفصل‌های علوم پایه در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی استفاده شود، خود جوش بودن حرکت‌های علمی و دانشگاهی بزرگترین تضمین اجرای موفق این اسناد است و در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید تفکرعلم مقدس ترویج شود.

در پایان جلسه مقرر شد گزارش کمیته مدیریت "سند دانشگاه اسلامی" در جلسه آینده ارائه شود.