انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: وزیر علوم:‌ توسعه علمی در بستر رضایتمندی و مشارکت محقق می‌شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه تهران، با اشاره به تداخل مسئولیت‌ها و انتخاب‌ها در انتخاب سرپرست دانشگاه تهران، گفت: ما هنوز در بحث تداخل مسئولیت‌ها گرفتار هستیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی ایسنا، دکتر فرجی دانا با اشاره به باورهای موجود در نقاط مختلف دنیا افزود: همه دنیا به این باور رسیده است که آناتومی دانشگاه‌ها خود باید عهده دار انتخاب رئیس دانشگاه شود و بحث تداخل مسئولیت‌ها مطرح نیست. این اعتقاد در دنیا وجود دارد که دانشگاه جمع نخبگان است و نخبگان باید این اختیار را داشته باشند که علاوه بر اینکه در مصالح کشور مشارکت می‌کنند، در انتخاب مدیران خود هم مشارکت داشته باشند.

وزیر علوم تاکید کرد: منظور از آناتومی پاسخگو بودن دانشگاه به جامعه، داشتن اختیارات کافی برای این پاسخگویی و مسئولیت دانشگاه در برابر مشکلات جامعه است. اما برخی اعتقاد دارند این مفاهیم به معنای نقض اختیارات نهادهای بالا دستی است.

وی در ادامه به بحث انتخاب رئیس دانشگاه تهران اشاره کرد و ضمن تشکر از دکتر امید، افزود: هنگامی که بحث انتخاب رئیس دانشگاه تهران مطرح بود به بحث تشکیل شورای منتخبین و این که چه کسانی می‌توانند عهده دار سکان مدیریت باشند رسیدیم. افراد منتخب برآمده از نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه بود که ما تربیت فرزندان خود را به آنها سپرده‌ایم. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم آنها در زمینه مشورت فاقد صلاحیت هستند.

فرجی دانا با بیان اینکه توسعه علمی در بستر رضایتمندی و مشارکت جمع محقق می‌شود، افزود: اگر دانشگاهیان و اعضای هیئت علمی مدیر را از خود بدانند با مشکلات موجود می‌سازند و کاستی‌ها را تحمل می‌کنند.

وی افزود: دکتر امید زمینه تشکیل شورای منتخبین را فراهم کردند و علیرغم مشکلات موجود این شورا را تشکیل دادند. این تجربه باعث ایجاد وحدت همدلی در دانشگاه شد.

وزیر علوم گفت: ما نیازمند دانشگاه پاسخگو هستیم. دانشگاه باید به جامعه و مشکلات جامعه واکنش نشان دهد و مشکلات جامعه را مشکلات خود بداند. این انتخاب فصل جدیدی است تا بخش آموزش، پژوهش و سیستم اداری و مالی به صورت یکپارچه شود.

فرجی دانا در پایان با بیان اینکه توسعه ایران اسلامی همیشه از دغدغه‌های دانشگاه تهران بوده است، افزود: می‌توان با درهم تنیدگی حوزه‌های فنی، انسانی و علوم اجتماعی و هنر یک برنامه منسج را طرح کرد که حلال مشکلات کشور باشد.