انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آخرین وضعیت مصوبه مجلس در باره سنجش و پذیرش دانشجو و حذف کنکور
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سرپرست دانشگاه تهران گفت: مشارکت حرف اول و جدی است و من معتقد هستم باید از تمام سلایق و نگرش‌ها بدون تنگ نظری استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود نیلی احمد آبادی روز دوشنبه در مراسم معارفه‌اش به عنوان سرپرست دانشگاه تهران که با حضور وزیرعلوم برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به دکتر فرجی دانا، تصریح کرد: قبل از هرچیز مراتب تشکر و قدردانی خود را از دکتر امید ابراز می‌کنم که از وی جز ایثار و ازخودگذشتگی چیزی ندیده‌ام. فعالیتی که دکتر امید در این چهار ماه انجام دادند برابر با فعالیتی است که همه مدیران در دوره‌های طولانی‌تر انجام داده‌اند.

وی افزود: مشارکت و ارائه مشورت با وزیر برای انتخاب رئیس دانشگاه تهران همیشه دغدغه بوده است تا با حفظ جایگاه‌های اجرایی حقوقی و حریم‌ها و عدم تداخل وظایف، انتخاب رئیس دانشگاه تهران انجام شود. من فکر می‌کنم با حفظ همه این موارد این انتخاب در دانشگاه تهران انجام شد.

سرپرست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: من مصر بودم که این مراسم به خاطر تقدیر از دکتر امید به زودی برگزار شود. نکته دوم بحث برگزاری این مراسم در بین نیمه شعبان و ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: باید یادی کنیم از مرحوم دکتر هاشمی معاونت اداری مالی سابق دانشگاه تهران و از زحمات ایشان در دانشگاه تهران تشکر کنیم.

نیلی در ادامه گفت: امسال هشتادمین سال تاسیس دانشگاه تهران است. این دانشگاه به عنوان بزرگترین، قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه کشور از لحاظ تربیت نیروهای متخصص و کارآمد است. مشارکت این دانشگاه در حل مسائل کشور تعیین کننده است و همواره در دفاع از کشور و منافع علمی پیش قدم بوده است.

وی افزود: نکته دیگری که این دانشگاه را از دانشگاه‌های دیگر متمایز می‌کند، این است که دانشگاه تهران الگویی برای دیگر دانشگاه‌های کشور است بنابراین رسالت این دانشگاه فراتر از دانشگاه‌های متعارف است. به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی دانشگاه تهران سمبل و نماد عالی آموزش در کشور است بنابراین مهم است چه جهت گیری در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اتخاذ شود.

سرپرست دانشگاه تهران افزود: دانشگاه محل دانش است و باید نقش دانشگاه در توسعه کشور فراتر از چیزی بشود که تا کنون بوده است. وقتی صحبت از بحث دانش بنیان و مشارکت جدی در حل مشکلات کشور می‌کنیم دو عامل درونی و بیرونی مطرح می‌شود.

وی افزود:‌ اولین قدمی که باید در دانشگاه تهران برداشته شود نظام پاسخگویی و مشارکت جدی در تصمیم سازی حل مسائل کشور است. نظام فعلی فاقد این خصوصیت است. از لحاظ منابع انسانی و علمی این توان در دانشگاه تهران وجود دارد؛ اما نظام و سازمان اجرایی ما فاقد این خصوصیت است.

نیلی ادامه داد: باید در حوزه اموزش، پژوهش، مالی و اداری یک نظام یکپارچه شکل بگیرد و یک بازنگری کلی در سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های متفاوت ایجاد شود.

وی در مورد عوامل بیرون از دانشگاه نیز گفت: سیاست دولت در راستای توسعه علم و فناوری است، اما در بیرون از دانشگاه سیستم یکپارچه وجود ندارد. برای تحقق هدف در یک کشور باید همه عوامل مالی، اداری، منابع انسانی و قانون در یک راستا حرکت کنند و اگر این منابع را در کنار هم قرار ندهیم هیچ هدفی محقق نخواهد شد.

نیلی در ادامه گفت: اولین و مهمترین نکته در دانشگاه "آموزش" است و ارتقای آموزش از برنامه‌های جدیم است. پژوهش، کمبود منابع مالی و افزایش تعداد دانشجو نباید کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار دهد.

سرپرست جدید دانشگاه تهران در ادامه صحبت‌های خود به بحث تولید علم و فناوری اشاره کرد و افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد که فعالیت‌های دانشگاه تهران در بحث تولید علم و فناوری کاهش پیدا کرده است. متاسفانه باید بگویم ضمن تشکر از مدیران، آثار این کاهش را در دستاوردهای علمی مشاهده می‌کنیم.

نیلی در ادامه به قشر دانشجو اشاره کرد و گفت: دانشجویان دغدغه همه مسئولین کشور، والدین و استادان هستند. همه فعالیت‌ها در جهت رضایت، شادابی، و موفقیت دانشجویان است و باید در دانشگاه فعالیت‌های فرهنگی، اسلامی و سیاسی انجام شود که دانشجو را آشنا به مسائل سیاسی کند، بدون اینکه وارد مسائل سیاسی شود.

سرپرست دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: دانشگاه تهران یک دانشگاه سیاسی نیست؛ بلکه علمی و فرهنگی است.