انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پاسخ دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه‎های خودگردان لرستان به منتقدین
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دبیر کمیته نظارت برخوابگاه‌های خودگردان لرستان نسبت به انتقاد منتقدین، واکنش نشان داد.

مسعود سعادت‎مهر در گفت‎وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه لرستان، گفت: با توجه به انتقادات صورت گرفته و انتشار مطالبی به صورت پیامک یا درج در سایت خبرگزاری‎ها که باعث تشویش و نگرانی دانشجویان و صاحبان خوابگاه شده، لازم می‌دانیم گزارشی از وضعیت خوابگاه‎ها و اقدامات انجام شده به سمع و نظر دانشجویان و مردم شریف لرستان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت نظارت عالیه بر خوابگاه‎های خودگردان از آبان ماه سال 92 از طرف استانداری لرستان به دانشگاه پیام نور محول شده است، ادامه داد: از زمان واگذاری تاکنون سه بار همه خوابگاه‎ها مورد بازرسی قرار گرفته و بر اساس ضرورت به طور موردی بازرسی‎های سرزده نیز صورت گرفته است.

دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه‎های خودگردان لرستان تصریح کرد: تاکنون شش جلسه با اعضای کمیته نظارت بر خوابگاه‎ها، سه جلسه نیز با صاحبان خوابگاه و یک جلسه با نمایندگان دانشجویان معترض به خوابگاه‎ها برگزار شده است.

سعادت‎مهر بیان کرد: خوابگاه‎های خودگردان قریب به 10 سال است که در شهرستان خرم‎آباد مشغول به فعالیت هستند و در هیچ دوره‎ای به اندازه دوره حاضر که مسئولیت این کمیته نظارت با دانشگاه پیام نور بوده، بازرسی و نظارت صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه خوابگاه‎ها بر اساس تعداد دانشجویان بین دانشگاه‎ها تقسیم شده و هر دانشگاه موظف به نظارت و اجرای برنامه‎های فرهنگی در خوابگاه‎های مختص به خود شده است، اظهار کرد: خوابگاه‎های شهرستان خرم‎آباد چندین بار مورد بازرسی قرار گرفته و بر اساس نتایج حاصله درجه‎بندی آنها به یک، دو و سه انجام گرفت و میزان اجاره بها بر اساس درجه تعیین شده است.

دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه‎های خودگردان لرستان به میزان اجاره بها برای خوابگاه اشاره کرد و گفت: این اجاره بها برای خوابگاه‎های درجه یک ماهیانه 80 هزار تومان، درجه 2 و درجه 3 ماهیانه 70 هزارتومان است.

وی یادآور شد: به خوابگاه‎هایی که از امکانات رفاهی کمتری برخوردار بودند(درجه 3) اخطار داده شده که تا پایان ترم جاری یعنی اوایل تابستان 93 فرصت دارند تا ایرادات مربوطه را برطرف کنند و درغیراین صورت تعطیل خواهند شد.

سعادت‎مهر بیان کرد: آیین‎‏نامه نظارت بر خوابگاه‎های خودگردان که تاکنون پس از گذشت 10 سال تدوین نشده بود به همت کمیته نظارت در دانشگاه پیام نور تدوین شده و پس از تایید کمیسیون استانداری، به کلیه دانشگاه‎ها و خوابگاه‎ها ابلاغ شد.

دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه‎های خودگردان با بیان اینکه سامانه پیامکی 3000497104 جهت دریافت شکایات یا پیشنهادات دانشجویان خوابگاهی راه‎اندازی شد و از طریق نصب بنر در همه خوابگاه‎ها به اطلاع دانشجویان رسیده است، تصریح کرد: برای اولین بار در 10 سال گذشته، در هفته خوابگاه‎ها نظرسنجی از دانشجویان ساکن خوابگاه جهت انتخاب خوابگاه نمونه انجام شد و از خوابگاه برتر شهرستان خرم‎آباد در نیمسال 93-92 تقدیر شد.

وی با بیان اینکه جلسات فرهنگی شامل پرسش و پاسخ با دانشجویان در خصوص مساله حجاب و عفاف با حضور روحانیون و جلسه پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر در خوابگاه‎‏های خودگردان برگزار شده، اظهار کرد: با توجه به تلاش فراوان و خالصانه کمیته نظارت، افرادی ناخواسته و از سر دلسوزی که دغدغه دانشجویان را داشته‎اند مطالبی را منتشر کرده‎اند که موجب تشویش و نگرانی والدین دانشجویان، دانشجویان و صاحبان خوابگاه شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: گفته شده صاحبان خوابگاه به باندهای قدرت و ثروت متصل هستند و مافیای قدرت بر خوابگاه‎های خودگردان چنگ انداخته‎اند که باید بگویم از 16 خوابگاه‎دار شهرستان خرم‎آباد 13 نفر آنان خوابگاه را اجاره کرده و تنها سه نفر مالک خوابگاه هستند که از بین این 16 نفر تنها یک نفر از سطح تمکن مالی بالایی برخوردار بوده و 15 نفر دیگر جزء طبقه متوسط و حتی فقیر جامعه هستند.

وی درخصوص اینکه گفته شده مشکلات فرهنگی در خوابگاه‎های خودگردان بسیار زیاد است، گفت: تاکنون حتی یک گزارش مستند و مکتوب از این موارد به کمیته نظارت جهت رسیدگی گزارش نشده است که در صورت گزارش و ارائه مستندات حتما خوابگاه متخلف پلمپ خواهد شد.

سعادت‎مهر یادآور شد: بهترین راه مبارزه با مشکلات فرهنگی نه از طریق کنترل فیزیکی، بلکه گسترش فرهنگ ناب اسلام و ترویج آن در نزد جوانان و به ویژه دانشجویان است که باعث کنترل درونی افراد می‎شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسئولیت نظارت بر خوابگاه‎ها بین دانشگاه‎ها تقسیم شده است، متاسفانه ادارات فرهنگی دانشگاه‎ها به خصوص بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان تاکنون هیچ اقدامی از جمله برگزاری مراسم فرهنگی در خوابگاه‎هایی که به دانشگاه مربوطه واگذار شده، نکرده است.

دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه‎های خودگردان لرستان خاطرنشان کرد: به عنوان مسئول کمیته نظارت بر خوابگاه‎های خودگردان از بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان و رئیس بسیج دانشجویی لرستان دعوت می‎کنیم تا در جلسه‎ای با حضور اعضای کمیته نظارت و نمایندگان استانداری، فرمانداری خرم‎آباد و خوابگاه‎داران، مستندات خود را ارائه کنند که امید است با حضور در این جلسه و با این توضیحات فضای دانشجویی دیگر شاهد دل نگرانی و اضطراب نباشد.