انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: رشد تقاضا و توسعه دانشگاه‌های آسیایی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
طبق گزارش جدید مؤسسه آمار یونسکو (UIS)، نرخ ثبت‌نام‌های دانشگاهی در میان کشورهای در حال توسعه و پیشرفته آسیایی رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنابر اعلام مؤسسه آمار یونسکو، شمار ثبت‌نام متقاضیان برای ادامه تحصیل در دانشگاه و در مقطع آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه آسیایی نظیر لائوس و پاکستان و همینطور کشورهای پیشرفته‌ای نظیر ژاپن افزایش قابل توجهی داشته است.

نظام‌های آموزشی در آسیا به منظور پاسخگویی به افزایش ثبت‌نام‌ها می‌بایست با احداث دانشگاه‌های جدیدتر، توسعه یابند و ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و با این روند فزاینده وادار می‌شوند اعضای هیئت علمی جدیدی استخدام کرده، در ارائه خدمات تنوع به خرج داده و در نهایت نیز بخش خصوصی را برای ورود به آموزش عالی غیردولتی ترغیب و تشویق کنند.

در بسیاری از کشورهای آسیایی همچنین با هدف پاسخگویی به رشد تقاضای اجتماعی- اقتصادی به تخصص‌های حرفه‌ای و مهارتی، گرایش به ارائه رشته‌های تحصیلی جدید افزایش یافته است. در گزارشی که اخیرا از سوی مؤسسه آمار یونسکو با عنوان «رشد و توسعه آموزش عالی در آسیا» منتشر شد، درباره چگونگی تبدیل دو کشور تایلند و مالزی به دو کشور پیشرو در آموزش عالی در میان کشورهای دارای درآمد متوسط در آسیا مطالبی ارائه شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی‌ورلدنیوز، شمار ثبت‌نام در مقطع تحصیلات تکمیلی در تایلند از 193 هزار نفر در سال 2007 میلادی به 196 هزار نفر در سال 2012 میلادی افزایش یافته که این افزایش به ویژه در مقطع دکتری بوده است. یکی از دلایل اصلی اینکه تایلند روی تحصیلات تکمیلی تمرکز کرده، کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور است که این مساله طی سال‌های آینده شمار دانشجویان مقطع کارشناسی را کاهش خواهد داد. همین مساله باعث شده تا دولت و دانشگاه‌ها اشتیاق بیشتری برای متمرکز شدن روی توسعه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشند.

از سوی دیگر، دولت مالزی در مجموع دو برابر بیش از تایلند برای هر دانشجوی آموزش عالی هزینه می‌کند. به عبارت دیگر دانشگاه‌های تایلند از منابع وسیع‌تر زیرساختی و استقلال اداری بیشتری نسبت به دانشگاه‌های مالزی برخوردارند.