انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تبعیض جنسیتی در انتخاب مدیران آموزش عالیِ انگلیس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نتایج مطالعات جدید در انگلیس حاکی از کاهش شدید حضور زنان در عرصه مدیریت دانشگاهی در این کشور است.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زنان در حال حاضر 56.5 درصد از بدنه دانشجویی و 53.8 درصد از کل نیروی کاری انگلیس را تشکیل می‌دهند. آنها همچنین 45 درصد از مشاغل آکادمیک در بخش آموزش عالی این کشور را در اختیار دارند. اما حضور آنها در راس مدیریت‌ها به شدت کاهش یافته به طوری که تنها 27.5 درصد از مدیران را زنان انگلیسی تشکیل می‌دهند. این آمار در عناوین شغلی چون معاونت دانشگاهی و مسئولیت‌های اصلی نظیر ریاست دانشگاه‌ها حتی از این هم کمتر است. در سال تحصیلی 2014-2013 میلادی تنها 17 درصد از روسای دانشگاهی را زنان تشکیل داده‌اند که شامل روسای 29 دانشگاه از مجموع 166 دانشگاه این کشور می‌شود.

«اداره چالش‌های جنسیتی و موسسه مدیریت در آموزش عالی انگلیس» به منظور یافتن علت عدم توازن جنسیتی در پست‌های مدیریتی آموزش عالی این کشور دست به انجام این مطالعه زده است. این موسسه مطالعات خود را در «مرکز تحقیقات و اجرای سیاست‌های متنوع» در دانشگاه «آکسفورد بروکس» انجام داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز،‌ نتایج این مطالعه نشان داد زنان انگلیسی در مقایسه با مردان به دلیل تعصبات جنسیتی در انتخاب عناوین شغلی مدیریتی ناموفق‌تر هستند. برخی از حاضران در این مطالعه تاکید کردند به محض دستیابی به پست‌های بالاتر مدیریتی بیش از پیش از وضعیت تفاوت‌ها و تبعیض‌های جنسیتی آگاه شده‌اند. برخی از آنها به ویژه احساس می‌کنند با تصویری که اعضای هیئت انتخاب مدیران از یک رئیس دانشگاه ساخته‌اند، هماهنگ نیستند و می‌گویند برخی دوست ندارند ما را در راس مدیریت ببینند.

حاضران در این مطالعه از ضعف تنوع جنسیتی و نژادی در احراز پست ریاست دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کردند و گفتند: این مسئله احتمالا از همانندسازی در فرآیند انتخاب و جذب در پست‌های ارشد تاثیر گرفته است. یکی از حاضران در این مطالعه با انتقاد از این وضعیت گفت: بسیاری از این انتخاب‌ها از سوی مردان مسن، سنتی و طبقه متوسط جامعه صورت می‌گیرند.