انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه‌های عراق به دنبال احیای اعتبار از دست رفته
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دانشگاه‌های عراق که روزگاری در دهه‌های 60 و 70 میلادی به داشتن شهرت و رونق زبانزد خاص و عام بودند به دنبال دیکتاتوری صدام حسین در دهه 80 میلادی شهرت خود را از دست دادند و روند نزولی را طی کردند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با شروع دیکتاتوری صدام حسین، وقوع جنگ‌های مداوم در این کشور و تحریم‌های اقتصادی، اوضاع دانشگاه‌های این کشور رفته رفته وخیم‌تر شد و هیچ چیز نتوانست اعتبار گذشته دانشگاه‌های این کشور را دوباره به آنها بازگرداند ضمن اینکه هیچ‌ چشم‌اندازو همتی نیز از سوی مسئولان این کشور مبنی بر توسعه کیفی دانشگاه‌های عراق به چشم نمی‌خورد.

دلیل این مسئله بحران‌هایی است که از سال 2003 میلادی به بعد گریبان این کشور را گرفت؛ علاوه بر این سیاست‌های ناموفق وزارت علوم این کشور و سایر مؤسسات دولتی سبب این عدم موفقیت بوده است.

همچنین آمارهای مؤسسات رسمی بین‌المللی که در زمینه اعلام اعتبار و کیفیت دانشگاه‌های جهان فعالیت می‌کنند رتبه دانشگاه‌های این کشور را در مقایسه با سایر همتایان آن در سراسر جهان بسیار پایین اعلام می‌کند. علاوه بر این دانشگاه‌های عراق در زمینه همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی حضور فعالی ندارند.

به گزارش ایسنا به نقل از المانیتور، این مسائل درست با آنچه که گفته می‌شود طی سال‌های اخیر در عراق رخ داده یعنی توسعه‌های فراوانی در دانشگاه‌ها و آموزش عالی این کشور انجام شده در تضاد است.

نوری مالکی، نخست وزیرعراق که دوره فعالیتش به اتمام رسیده در سال 2009 میلادی با اجرای یک طرح آموزشی، هیئتی دانشجویی را به دانشگاه‌های خارجی اعزام کرد. در این طرح همچنین چگونگی اعزام سالانه 1000 دانشجو با کمک بورسیه‌های تحصیلی به دانشگاه‌های مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت.

با اینحال به نظر می‌رسد هیچ‌یک از این طرح‌ها موفق نبوده و بازسازی ساختار دانشگاهی عراق نیاز به بازنگری اساسی دارد و این کشور به جای توسعه کمّی باید درهای خود را به روی جوامع دانشگاهی کشورهای پیشرفته گشوده و رشته‌های تحصیلی خود را در تمام جنبه‌ها به روز رسانی کنند.