انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: فضای ترس و دلهره در دانشگاه‌های تایلند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
فضای ترس و دلهره در دانشگاه‌های تایلند 1

دوازدهمین دولت کودتاییِ تایلند ضمن منع فعالان دانشجویی از فعالیت‌های سیاسی به دانشگاه‌ها دستور داد با ارتش همکاری کنند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دنبال کودتای 22 مه در تایلند، تاکنون ده‌ها استاد و دانشجو در این کشور احضار، بازداشت و تهدید شده‌اند. دولت کودتا نیز به دانشگاه‌ها دستور داده تا با ارتش همکاری کنند. دولت همچنین به دانشجویان نسبت به انجام هر گونه فعالیت سیاسی هشدار داده که این مسئله سبب ترک وطن از سوی بسیاری از استادان و دانشجویان یا مخفی‌ شدن آنها شده است. تهدید و ارعاب دولت کودتا سبب ایجاد فضای سرد به ویژه در میان جامعه دانشگاهی تایلند شده است.

در همین رابطه استادان بسیاری به ارتش احضار شدند و نسبت به انتقاد از دولت پادشاهی به آنها هشدار داده شد. در میان آنها «سومساک جیمتیراساکول» استاد تاریخ دانشگاه «تاماسات» نیز به چشم می‌خورد. وی به دلیل انتقادهای تند علیه دولت پادشاهی و قوانین این کشور معروف شده است.

سایر اعضای دانشگاهی احضار شده استادان حقوق دانشگاه «تاماسات» هستند که با تشکیل یک گروه عدالتخواه، اصلاح قوانین همسو با حقوق بشر را خواستار شده بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، این تهدیدها و ارعاب‌ها باعث شده بسیاری از اعضای دانشگاهی تایلند چه آنهایی که تاکنون احضار شده و چه آنهایی که احضار نشده‌اند تصمیم به ترک کشور بگیرند. ارتش همچنین به دانشگاه‌ها دستور داده تا هر گونه فعالیت سیاسی دانشجویان را زیر نظر بگیرند. در همین رابطه پس از اعلام حکومت نظامی، رؤسای برخی از دانشگاه‌های تایلند به ویژه در مناطق شمالی و جنوبی این کشور با انتشار بیانیه‌ای به استادان و دانشجویان هشدار داد تا از هر گونه اظهارنظر سیاسی در رسانه‌ها خودداری کنند. با این‌ حال دانشجویان در برخی استان‌ها دست به تظاهرات پراکنده زده و به اقدامات نظامی علیه جامعه دانشگاهی اعتراض کردند.