انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: طرح جهاددانشگاهی برای اوقات فراغت خارج از دانشگاه دانشجویان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
طرح جهاددانشگاهی برای اوقات فراغت خارج از دانشگاه دانشجویان 1

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، نیاز اولیه دانشجویان در حوزه فرهنگ را بحث فلسفه زندگی دانست و گفت: متأسفانه دانشجویان، امروز درک روشنی از فلسفه زندگی و آنچه که باید در زندگی به دنبال آن باشند، ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، مهدی فیض در حاشیه نشست هم‌اندیشی توسعه همکاری‌های فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی استان، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه علی‌رغم وجود دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، نتوانسته‌ایم در زمینه فلسفه زندگی به درک روشنی برسیم، افزود: نبود این درک، جزو نقایص اصلی آموزش رسمی کشور است.

وی با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی"، این نام‌گذاری را هم‌زمان با تدوین برنامه سه ساله پنجم جهاددانشگاهی دانست و تصریح کرد: جهاددانشگاهی با رهنمود کلی که از فرمایشات مقام معظم رهبری داشته، برنامه‌ای برای سه سال آینده تدوین کرده است تا بتواند فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی را بیشتر معطوف به دانشجویان کند.

این مسوول با یادآوری اینکه در چند سال گذشته بخشی از فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها محدود بود، اظهار کرد: به همین خاطر مجبور بودیم که فعالیت‌های خود را در خارج از محیط دانشگاهی و برای مخاطبان غیردانشگاهی سوق دهیم که با تغییر و تحولات اخیر رخ داده و همچنین همراهی بیشتری که این دولت در این زمینه با جهاددانشگاهی داشته، مجدداً شاهد بازگشت فعالیت‌های فرهنگی برای دانشگاهیان هستیم.

فیض با اشاره به اینکه استفاده مناسب از فضای فرهنگی داخل دانشگاه‌ها جزو سیاست‌های اصلی جهاددانشگاهی است، ادامه داد: این در حالی است که مستندسازی فرهنگ جهادی و سبک مدیریت جهادی با عنوان "تبیین فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی" نیز جزو برنامه‌های اصلی جهاددانشگاهی محسوب می‌شود که قرار است در سال‌جاری عملی شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، یادآور شد: ما در قالب مراکز فرهنگی جدید که در سطح جهاددانشگاهی با عنوان مراکز فزهنگی نوع B داریم، مراکز جدیدی را دایر می‌کنیم که محور فعالیت‌شان مقوله فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی است و اخیراً یکی از مراکزی که مصوب شده و امیدواریم بتوانیم آن را نهایی کنیم، "اندیشکده فرهنگ و مدیریت جهادی" است که فعالیت‌های متفرقه‌ای را که قبلاً در حوزه مدیریت جهادی بود را سامان‌دهی کرده و در قالب یک اندیشکده، خوراک لازم را برای جهاددانشگاهی و سایر ارگان‌ها مهیا کند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه فرهنگی، حوزه‌ای است که به لحاظ بودجه همیشه محدودیت‌های خاصی داشته است، گفت: امیدواریم امسال با حمایت‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت بتوانیم بودجه مناسبی را در حوزه فرهنگی نسبت به سال‌های گذشته محقق کنیم تا از این طریق، شاهد توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی باشیم. لذا بودجه‌ای که امسال برای فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در نظر گرفته شده است، یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، اما امیدواریم به همین مقدار نیز بتوانیم از وزارت علوم و وزارت بهداشت اعتبار جذب کنیم.

فیض در خاتمه با بیان اینکه یکی از الگوهای جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، تأسیس باشگاه‌های علمی و فرهنگی ویژه دانشجویان است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه جهاددانشگاهی زنجان اولین قدم را در این زمینه برداشته و ما امروز شاهد فعالیت این باشگاه در دانشگاه زنجان به عنوان اولین باشگاه شکل گرفته در کشور هستیم که قصد داریم این باشگاه‌ها را تبدیل به پایگاه‌ فعالیت‌های فوق‌برنامه دانشجویان به ویژه در اوقات فراغت خارج از دانشگاه کنیم.